داستان موفقیت شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی

مشتری: شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی
کسب‌وکار: سرمایه‌گذاری
دسته‌بندی کسب‌وکار: هلدینگ
راهکار: حسابداری و صورت‌های مالی تلفیقی همکاران سیستم

در یک نگاه

شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در سال ۱۳۷۶، با سرمایه‌ی ۱۰۰میلیارد ریال و در قالب سهامی خاص، آغاز به کار کرده است. با توجه به دیدگاه شرکت برای ایجاد، توسعه و مشارکت در انواع طرح‌های سرمایه‌گذاری، این مجموعه در سال ۱۳۸۴ به سهامی عام تغییر کرد، در سال ۱۳۸۹ به بازار فرابورس و در سال ۱۳۹۱ به بازار بورس اوراق بهادار راه یافت. اکنون این مجموعه در میان ۵۰ شرکت برتر بازار سرمایه‌ی ایران است که گویای نقدشوندگی و شفافیت مطلوب شرکت در بازار سرمایه‌ است.
از سال ۱۳۹۲، با توجه به چشم‌انداز شرکت خوارزمی، هفت حوزه‌ی راهبردی شامل صنعت بانکداری، صنعت ساختمان و مسکن، معادن و صنایع معدنی، انرژی (صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و برق)، فناوری اطلاعات (با تاکید بر فناوری اطلاعات بخش بانکی کشور)، بازرگانی و بازار سرمایه، برای سرمایه‌گذاری هدف‌گذاری شدند تا این مجموعه بتواند تا سال ۱۳۹۹ یکی از ۵ شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ برتر ایران از نظر جمع ارزش دارایی‌ها در ترازنامه باشد. دستیابی به حداقل یک درصد رقم تولید ناخالص داخلی کشور به نرخ جاری سال ۱۳۹۹ و کسب بالاترین نرخ بازدهی دارایی‌ها بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی، از دیگر موارد چشم‌انداز شرکت خوارزمی است.

نیاز کسب‌وکار

گروه خوارزمی ۲۷ شرکت فرعی و وابسته دارد که درآمد عملیاتی تلفیقی آن‌ها براساس صورت‌های مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، در حدود ۱۱هزار میلیارد ریال بوده است. این شرکت هلدینگ با توجه به تعداد و تنوع کسب‌وکار شرکت‌های زیرمجموعه، در تهیه‌ی صورت‌های مالی تلفیقی که به شیوه‌ی دستی و براساس فایل‌های Excel تهیه می‌شد، با پیچیدگی‌های زیر روبه‌رو بوده است:

  • هلدینگ با سرفصل‌های مالی متنوعی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها مواجه بود.
  • افزون‌بر سرمایه‌گذاری شرکت اصلی در شرکت‌های زیرمجموعه، حجم مبادلات درون‌گروهی بین شرکت‌های فرعی بالا بود که پیچیدگی عملیات تلفیق را افزایش می‌داد و محاسبات را زمان‌بر می‌کرد.
  • با توجه به حجم بالای حساب‌ها و مبادلات درون‌گروهی، لازم بود که عملیات حذف و تعدیلات تلفیقی، به تفکیک شرکت‌ها شناسایی و مراقبت می‌شدند.
  • حجم بالایی از اطلاعات در فایل‌های Excel متفاوتی نگهداری می‌شدند که ردیابی اطلاعات و فهم موضوعات را بسیار دشوار می‌کرد. محاسبات سرفصل‌های تلفیقی مانند سرقفلی، حقوق اقلیت و تعدیلات ارزش ویژه شرکت‌های وابسته، هر کدام در بخش‌های مختلف فایل‌های اکسل نگهداری می‌شدند و باید ضمن به‌روزرسانی و محاسبه، جمع‌آوری و به فایل اصلی منتقل می‌شدند.
  • حذف اطلاعات فایل‌های Excel نیز از ریسک‌های نگهداری اطلاعات بود.
  • اطلاعات صورت‎های مالی شرکت‌های زیرمجموعه مستقیم در سرفصل‌های تلفیق وارد می‌شد.
    هلدینگ با حجم بالای اطلاعات در شرکت‌های زیرمجموعه و دشواری محاسبات، ملزم بود در زمان مشخص و قانونی، اطلاعات مالی خود را با جزئیات به حسابرس اثبات و در سایت کدال منتشر کند که نیازمند کاری پُرفشار در زمانی محدود بود.

راهکار همکاران سیستم

شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در پاسخ به این نیازها، راهکار حسابداری و صورت‌های مالی تلفیقی همکاران سیستم را به‌کار گرفت.

  • ورود اطلاعات سال‌های گذشته و اطمینان از حفظ تمامی اطلاعات اولیه

نخست، حجم بالای اطلاعاتی مبانی محاسباتی شامل تاریخچه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها از ابتدا را در راهکار تلفیق همکاران سیستم وارد شد. با توجه به این‎‌که محاسبات تلفیق وابسته به محاسبات سال‌های گذشته بودند، سال به سال محاسبات بررسی شد و درنهایت به اطلاعات ابتدای دوره‌ی محاسباتی رسید. در نتیجه هلدینگ دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات Excel سال‌های گذشته نیست.

  • تعریف زبان مشترک بین اطلاعات برای ردیابی سریع و ساده‌ی اطلاعات تلفیق

با نگاشت سرفصل صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه به سرفصل‌های تلفیق و ایجاد ارتباط بین کالا و خدمات درون‌گروهی شرکت‌های گروه، زبان مشترکی بین اطلاعات برقرار شد که ضمن حفظ اطلاعات اولیه‌ی هر شرکت، امکان ردیابی اطلاعات تلفیق را بسیار سریع و ساده کرده است.
به این ترتیب، ذی‌نفعان تلفیق می‌توانند خروجی‌های تلفیق را بررسی و از درستی آن مطمئن شوند. به‌علاوه، با این کار اطلاعات سال‌های آینده در قالب ثبت اطلاعات هر شرکت وارد می‌شود و ترجمان آن به سرفصل‌های تلفیقی کاملا مکانیزه انجام خواهد شد.

  • فرآیند مکانیزه‌ی محاسبه‌ی صورت‌های مالی تلفیقی

اکنون محاسبات سرفصل‌های تعدیلات تلفیقی به‌طور هم‌زمان، یک‌جا، در زمانی کم‌تر از یک دقیقه و به‌سادگی انجام می‌شود و می‌توان آن را صحت‌سنجی کرد. به‌علاوه دیگر نیازی به نگهداری فایل‌های Excel و اطلاعات گوناگون یا پراکنده برای محاسبات تلفیق نیست.

با امکانات فراهم شده در سیستم، کاربران مختلفی در شرکت خوارزمی می‌توانند به پیش‌بُرد عملیات تلفیق در هلدینگ کمک کنند، در نتیجه، زمان‌بندی‌های قانونی تحویل صورت‌های مالی تلفیقی به‌خوبی مدیریت می‌شود.
در نهایت اسناد مربوط به تفاوت دوره‌های زمانی بین شرکت‌های گروه به‌سادگی و مکانیزه تهیه می‌شود و نیازهای خاص مربوط به فرآیند شرکت خوارزمی با سیستم متناسب سازی شده است.