گفت‌وگو با معاون توسعه بازار همکاران سیستم: سازمان‌ها بدون نیاز به کدنویسی، نرم‌افزار خاص خودشان را توسعه دهند

فرید فولادی، معاون توسعه بازار و عضو هیئت مدیره همکاران سیستم درباره انگیزه‌های عرضه این پلتفرم به بازار گفت: «از روزی که تصمیم گرفتیم راهکاران را توسعه بدهیم به‌طور جدی این دغدغه از سوی مشتریان مطرح بود که چطور می‌توانند محصول‌مان را برای سازمان خود متناسب‌سازی کنند، یعنی فرآیندهای پیش‌بینی‌شده در نرم‌افزار را طوری تغییر دهند که در راستای فرآیندهای مشتری باشد یا فرآیندهایی را که در درون آن تعریف نشده ‌است، به ‌آن اضافه کنند. این دغدغه، باعث شد که محصول را طوری معماری کنیم تا هم قابلیت متناسب‌سازی و هم قابلیت افزودن بخش‌ها و فرآیندها به آن را داشته ‌باشد. این نوع معماری باعث شد بتوانیم ابزاری را به نام «فرایار» به بازار عرضه کنیم که خود یکی از زیربرندهای راهکاران همکاران ‌سیستم شد. ما این پلتفرم را در کنار راهکاران به مشتریان ارائه می‌دهیم تا بتوانند ERP ما را متناسب‌سازی کنند یا بتوانند فرایندهایی را که احتمالا در محدوده و چهارچوب آن نمی‌گنجد را طراحی و پیاده‌سازی کنند.»

بازار هدف فرایار

فولادی درباره بازار هدف این پلتفرم گفت: «بیش‌تر شرکت‌های بزرگ‌ و متوسط رو به بالا علاقه‌مند به استفاده از این ابزار هستند اگرچه گاهی ممکن است فرآیندی خاص در یک سازمان کوچک برای آن سازمان کلیدی و مهم باشد، ولی در محدوده ERP ما نگنجد.»

فولادی: بزرگ‌ترین مزیت فرایار به عنوان یک ابزار توسعه نرم‌افزارهای کاربردی این است که با ERP راهکاران همکاران سیستم یکپارچگی کامل دارد؛ ضمن اینکه خودش هم ابزاری بسیار قدرتمند است که حتی بدون کدنویسی هم می‌توان با آن یک نرم افزار کاربردی کامل تولید کرد.

وی در مورد نمونه‌های مشابه محصول و مزیت فرایار نسبت به نمونه‌های مشابه موجود در بازار داخلی و خارجی گفت: «این محصول مشابه خارجی زیاد دارد. اکثر ERP های جهان روندشان این است که چنین ابزار یا پلتفرمی برای توسعه محصولات‌شان در اختیار مشتریان قرار دهند. آن‌ها خیلی در این زمینه کار کرده‌اند و این قدر توانمند هستند که حتی زبان برنامه نویسی خود را نیز دارند. این یک روند جهانی است که همه عرضه کننده های ERP ها در پی آن هستند.
البته در داخل کشور آنچه که می‌توانیم آن را با فرایار مقایسه کنیم BPMS هایی است که در بازار ارائه می‌شود؛ یعنی ابزاری برای طراحی و تعریف فرآیندها و فرم‌ها و اجرایی کردن آن‌ها. تفاوت فرایار با این ابزارها این است که فرایار روی ERP همکاران سیستم ارائه شده و در واقع به نوعی بخشی از آن است و لازم نیست چرخ را از نو ابداع کنید. تمام فرآیندهایی که در ERP انجام می‌شود را در آن دارید و نیازی نیست چیزی به ‌آن اضافه کنید. همچنین از طریق فرایار به تمام اطلاعاتی که در این بستر جاری است، دسترسی دارید. مثلا اگر نیاز است فرمی را اضافه کنیم و به منظور تکمیل فیلدهای این فرم نیاز به اطلاعات مشتریان داریم، می‌توانیم این اطلاعات را از ERP بگیریم که این موضوع در BPMS ها می تواند دردسر‌ساز باشد چون باید به دنبال یکپارچگی با سایر نرم‌افزارها و برنامه‌هایی برود که در سازمان در حال استفاده هستند. بنابراین بزرگ‌ترین مزیت این محصول این است که با ERP راهکاران یکپارچگی دارد. ضمن اینکه خودش هم ابزاری بسیار قدرتمند است که امکاناتی ویژه و متفاوت را ارائه می دهد.»

تاثیر فرایار بر بهبود فرآیندها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه سازمان‌ها

معاون توسعه بازار همکاران سیستم، اثرگذاری این پلتفرم بر روی بهبود فرایندها و صرفه‌جویی در زمان و هزینه سازمان‌ها را این‌گونه تشریح کرد: «جذابیت این محصول برای مشتریان، زمانی است که ممکن است حتی فرایندهای بسیار ساده سازمان‌شان، خیلی زمان‌بر باشد و انرژی و هزینه زیادی از سازمان را صرف خود کند و اگر سازمان بخواهد برای همه فرآیندها، نرم‌افزار خریداری کند، به ناچار باید تعداد زیادی نرم‌افزارهای کوچک خریداری کند که یکپارچه هم نیستند و در نتیجه باید برای استفاده از آن‌ها با افراد بسیاری در ارتباط باشد و اگر نرم‌افزار نخرد مجبور است فرآیندها را دستی اجرا کند که این هم دردسرهای خاص خود را دارد. سازمان می‌تواند با فرایار همه این فرآیندها را مدیریت کند و آنچه را می‌خواهد پوشش دهد و این موضوع در تسهیل فرایندهای داخلی کمک می‌کند. در واقع فرایار با تسهیل فرآیندها، هزینه را کم می‌کند و دقت را بالا می‌برد و میزان خطاها را کاهش می‌دهد.»

وی تاکید کرد: «این ابزار مدیریت فرآیندها را به شکل کامل پوشش می‌دهد، از جمله سازمان‌ها می‌توانند برای ایجاد و بهبود فرآیندها از آن استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند با ابزارهای ما، فرآیندهای سازمان‌شان را پایش کرده و گلوگاه های آن‌ها را بیابند و گام بعدی این امکان، رفع گلوگاه و در نهایت بهینه‌سازی و بهبود است.»

ارزش‌آفرینی برای مشتریان 

فولادی درباره میزان رضایت مشتریان گفت: «ما اکنون مشتریانی داریم که با به‌کارگیری فرایار توانسته‌اند فاصله زمانی دریافت سفارش تا تحویل به مشتری را از بازه زمانی یک هفته به دو روز کاهش دهند و این کاهش زمانی محسوس برای مشتری ما بسیار ارزشمند است. یا در مواردی به یکپارچه سازی ERP با سازمان‌های بیرونی یا سایر نرم‌افزارهای خاص کمک‌های جدی کرده است که ارزش‌آفرینی آن کاملا قابل اندازه‌گیری است.»
وی افزود: «امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با کمک سایر شرکت‌های نرم افزاری که علاقه‌مند به توسعه نرم‌افزارهای کاربردی هستند، زیر ماژول‌های موثر و زیادی را به شکل عمومی با استفاده از فرایار ارائه کنیم.»

دسته‌بندی‌ها:

1 دیدگاه برای ”گفت‌وگو با معاون توسعه بازار همکاران سیستم: سازمان‌ها بدون نیاز به کدنویسی، نرم‌افزار خاص خودشان را توسعه دهند

  1. علی

    ایده خوبی هست ولی با توجه به باز گذاشتن دست مشتری و اینکه مشتری امکانات زیادی را بدون دانش برنامه نویسی می تواند اضافه کند خوب است ولی از نظر داخلی به شرکت های نرم افزاری نگاه کنیم باعث ایجاد ضعف در داخل شرکت و از دست دادن نیروهای متخصص داخلی برنامه نویس خود شرکت فروشنده خواهد شد و با جذب افراد داخلی شرکت همکاران که توان بسیار بالای دارنددر نهایت شرکت نرم افزاری فروشند دچار مشکل می شود
    مگر اینکه راهکاری برای محدود کردن مشتری در نظر گرفته شده باشد.
    با تشکر

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *