گفتگوی اختصاصی ماهنامه بورس با مهدی امیری مدیرعامل همکاران سیستم

در نتیجه‌ی عملکرد موفق و شفاف همکاران سیستم در «فرابورس»، تحقق همیشگی منافع سهام‌داران و تامین رضایت آنان از ثبات عملکرد شرکت؛ این شرکت در آبان‌ماه ۹۵ به «بورس» پیوست.

پس از گذشت یک‌سال از ورود شرکت به بازار سرمایه؛ «ماهنامه بورس» گفتگویی اختصاصی با مهدی امیری مدیرعامل شرکت را منتشر کرده است. در ادامه بخشی از این گفتگو را مرور می‌کنیم.

برای مطالعه‌ی متن کامل این مصاحبه می‌توانید این فایل را دانلود کنید.

 

  • ماهنامه‌ بورس: «همکاران‌سیستم» در حال‌حاضر بیشتر بر روی چه بازاری و ارائه چه خدماتی متمرکز شده و آیا تغییرات عمده‌ای در سیاست‌های خود طی سال‌های اخیر و به خصوص پس از ورود به بازارسرمایه داشته است؟

مهدی امیری: شرکت «همکاران‌سیستم» که امسال ۳۰ ساله شده است، فعالیت اصلی خود را بر ارائه راهکارهای نرم‌افزاری سازمانی (Enterprise Software Solutions) متمرکز کرده و در حال‌حاضر نرم‌افزارهای متعددی را متناسب با طیف گسترده‌ای از کسب و کارها شامل فروشگاه‌ها، شرکت‌ها در اندازه‌های متفاوت و سازمان‌های دولتی عرضه می‌کند. برای مثال شرکت‌هایی که فرآیندهای مالی ساده‌تری دارند و تعداد نفرات آنها تا ۵۰ نفر است مخاطب نرم‌افزار سپیدار همکاران سیستم هستند و شرکت‌های بزرگ با نیازمندی‌های متنوع در مدیریت کسب وکار، از مجموعه نرم‌افزاری راهکاران استفاده می‌کنند. همچنین ما برای اصناف و فروشگاه‌ها نیز نرم‌افزار دشت را ارائه کرده‌ایم. ضمن اینکه از مهرماه سال جاری، همکاران سیستم نخستین سخت‌افزار تولیدی خود در حوزه مدیریت تردد را مبتنی بر تکنولوژی « RFID» به بازار ارائه کرده است.

  • این محصول تا پیش از مهر ماه وجود نداشت؟

سخت افزار مدیریت تردد در کشور وجود داشت اما سخت‌افزار تولیدی همکاران سیستم، که «پایوفای» نام دارد، امکانات متفاوت و متمایزی را به مشتریان ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، «پایوفای» امکان استفاده از فناوری بلوتوث برای ثبت تردد را دارد و همچنین، دارای یکی از سریع‌ترین سنسورهای اثرانگشت نوری دنیا است.

 

هدف همکاران برای ورود به بورس، افزایش کارایی، ایجاد تعهد سازمان برای رسیدن به اهداف و تعهدات به سهامدار بوده است که خوشبختانه مسیر خوبی را طی می‌کنیم.

  • آیا محصول جدید دیگری نیز عرضه می‌شود؟

ما از سال گذشته امکان ارائه راهکاران بر بستر ابر را مهیا کردیم که مهر سال قبل، به بازار ارائه شده است. راهکاران نیز در حال تکمیل است و ماژول‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. ما در نظر داریم علاوه بر تکمیل سبد محصولی راهکاران، آن را برای استفاده صنایع نیز متناسب‌سازی کنیم، مانند کاری که برای صنایع پتروشیمی، پخش و صنایع غذایی و دارویی انجام داده‌ایم. تکمیل و اضافه کردن امکانات جدیدی به نرم‌افزار سپیدار نیز در دستور کار قرار دارد. محصول جدید ما برای بازار دولت، نیز سال آینده ارائه خواهد شد.

  • «همکاران سیستم» چند درصد بازار صنعت نرم افزار را در اختیار دارد؟

بستگی به صنایع دارد. در تعدادی از صنایع ۶۰ تا ۷۰ درصد و در برخی ۳۰ الی ۴۰ درصد. برای مثال ۵۰% از ۵۰۰ شرکت‌ بزرگ کشور که هر ساله توسط سازمان مدیریت صنعتی اعلام می‌شوند، از راهکارهای همکاران سیستم استفاده می‌کنند. یا در صنعت سیمان، بیش از ۶۰% کارخانه‌های سیمان از محصولات همکاران استفاده می‌کنند.

  • یکی از چالش‌های اصلی بازارهای سرمایه، بحث افشای اطلاعات و در مقابل آن روبرویی با شایعات است. آیا تکنولوژی می‌تواند در ایران، در این امر کمک کند مانند همان سیستم رایانش ابری؟ آیا برای طراحی چنین ابزارهایی تاکنون در شرکت شما پروژه‌ای مطرح شده؟

قطعا داشتن نرم‌افزارهای یکپارچه و مبتنی بر تکنولوژی روز، به شرکت‌های بورسی کمک می‌کند که اطلاعات آنها قابل اتکا بوده و سطح شفافیت اطلاعات افزایش یابد. این نرم‌افزارها، علاوه بر اینکه باعث افزایش کارایی فرآیندهای مهم کسب وکار شرکت‌ها می شوند، احتمال بروز خطا و اشتباه را نیز کاهش می دهند. از سوی دیگر، همکاران سیستم همیشه مراقبت می‌کند که نرم‌افزارهای تولیدی آن، الزامات سازمان‌های رگولاتوری را رعایت کند و از این طریق به سازمان‌ها کمک می‌کند.

  • آیا الزامی شدن استفاده از این ابزارها می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

نمی‌توان بنگاه‌های اقتصادی را به استفاده از یک نرم‌افزار خاص اجبار کرد بلکه تنها می‌توان خروجی‌های مورد نظر در زمان‌های مناسب را از شرکت‌ها طلب کرد.
شایان ذکر است که سازمان بورس و اوراق بهادار با الزام ناشران به ایجاد زیرساخت‌ کنترل‌های داخلی و همینطور تشکیل کمیته حسابرسی داخلی گام بسیار مثبتی را در این حوزه برداشته است.

  • در زمان عرضه سهام «همکاران سیستم» در بورس، گفته می‌شد که هدف از عرضه آن در بورس، جذب سرمایه جهت پروژه‌های جدید و بازاریابی بهتر شرکت در بین ناشران بورسی بوده است؟ آیا این درست است و آیا به این هدف رسیدید؟

هدف اصلی شرکت از ورود به بورس تنها موضوع تامین مالی نبوده است. «همکاران سیستم» با هدف افزایش کارایی وارد بورس شد. وقتی یک مدیر، در مقابل سهامدار تعهدی می‌دهد، تعهدی که به دنبال آن برای تیم اجرایی ایجاد می‌شود، بیشتر از زمانی است که در یک جلسه داخلی این تعهد داده شود. در بورس، شرکت در یک ویترین قرار دارد که هر لحظه امکان ارزیابی آن وجود دارد. این شفافیت باعث بهبود عملکرد می‌شود و شرکت را به سمتی سوق می‌دهد که علاوه بر ایجاد رشد سالانه مناسب، به تعهدات اعلام شده در مجمع، با جدیت بیشتری پایبند باشد.

  • تفاوت حضور در فرابورس و بورس چه بوده؟

از دید همکاران سیستم تفاوت خیلی عمیقی بین این دو وجود ندارد با اینکه در جلسات با مذاکره‌کنندگان خارجی، همواره شرکت‌های بورسی بیشتر مورد توجه بودند تا فرابورسی‌ها.
قوانین بورس نیز در برخی موارد ریزبینانه‌تر و سخت‌گیرانه‌تر است به عنوان نمونه، در بورس همه شرکت‌های زیرمجموعه «همکاران‌سیستم» حسابرسی شدند.

  • آیا این موضوع هزینه‌های شرکت را اضافه کرده است؟

تا حد کمی موثر بوده است البته سهامداران اصلی «همکاران سیستم» با اعتقاد کامل به اینکه در برابر هر منفعتی باید هزینه‌ای پرداخت شود تصمیم به حضور در بورس گرفتند.

  • آیا به نتایج مورد نظرتان برای ورود به بورس رسیده‌اید؟

بله. همانطور که چند دقیقه پیش صحبت کردیم، هدف همکاران برای ورود به بورس، افزایش کارایی، ایجاد تعهد سازمان برای رسیدن به اهداف و تعهدات به سهامدار بوده است که خوشبختانه مسیر خوبی را طی می‌کنیم. سایر منافع بورس از جمله معافیت مالیاتی، افزایش اعتبار شرکت و دسترسی به زیرساختی که در صورت لزوم بتوان برای توسعه شرکت سرمایه جذب کرد، نیز محقق شده است.

  • در حالیکه امروزه بنگاه‌داری بر کوچک‌سازی تاکید می‌کند، «همکاران سیستم»، مجموعه‌ای عریض و طویل شناخته می‌شود و علاوه بر تنوع خدمات شرکتی، از نظر تعداد شرکت نیز گسترده است. چنین تفکری در شرکت وجود دارد که زیرمجموعه‌ها و یا آنهایی که در استان‌ها شرکت می‌کنند را به بخش خصوصی واگذار کند؟ آیا این وضعیت مدیریت را در همکاران سخت نکرده؟

از ۵۵ شرکت زیرمجموعه همکاران سیستم، ۳۰ شرکت متعلق به همکاران سیستم است و ۲۵ شرکت، که شرکت‌های تحت لیسانس ما هستند، مالکیت مستقل دارند اما حوزه فعالیت آنها صرفا در ارتباط با فروش و استقرار نرم‌افزارهای همکاران سیستم است.
۳۰ شرکتی که ۱۰۰% مالکیت آنها متعلق به همکاران سیستم است، به دو بخش تقسیم می‌شوند: شرکت‌های منطقه‌ای که ماموریت فروش، استقرار، پشتیبانی و آموزش نرم‌افزارهای همکاران سیستم در مناطق جغرافیایی مختلف را بر عهده دارند و ۱۰ شرکت نیز شرکت‌های تخصصی هستند. اینکه هر یک از این وظایف در قالب یک واحد وابسته و یا مستقل باشد، در گذر زمان در «همکاران سیستم» تصمیم‌گیری شده است. ضمن اینکه، با تعیین هیات مدیره، مدیرعامل و حسابرس مجزا، میزان تعهدی که در آن افراد ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از زمانی است که استقلال ندارند.
همچنین، ۲۰۰ نمایندگی فروش نرم‌افزارهای سپیدار و دشت نیز مالکیت مستقل دارند و بر خلاف شرکت‌های تحت لیسانس خدمات دیگر همچون خدمات‌مالی نیز ارائه می‌کنند.
همانطور که می‌بینید، همکاران سیستم شرکت بزرگی است ولی دارای اجزای کوچکی که هر کدام هدف و مسیر مشخصی دارند و تا حد خوبی، با آزادی عمل کار می‌کنند. این ساختار که با هدف توسعه‌پذیر بودن کسب و کار طراحی شده است، کمک کرده که مسیر توسعه شرکت، به خوبی پیش برود.

سهامداران عمده «همکاران سیستم» برنامه‌ای برای افزایش سهام شناور در بازار دارد؟

در جریان برگزاری مجمع امسال شرکت، افزایش سهام شناور به ۲۰ درصد مطرح شد. تفکر سهامدار عمده افزایش میزان سهام شناور است اما این اقدام پس از رصد بازار و بر اساس ارزیابی نهایی سهام شناور شرکت بدست خواهد آمد.

  • آیا نرخ تابلو، ارزش واقعی «همکاران سیستم» را نشان می دهد؟

پاسخ به این سوال سخت است. البته اعتقاد شخصی من این است که ارزش سهم همکاران سیستم بالاتر از نرخ تابلو است. میزان رسیدن به تعهدات شرکت در چند سالی که همکاران در بورس بوده است و همینطور نگاه سهامداران عمده به تقسیم سود و افزایش سرمایه، از دیدگاه من نشانه‌های مناسب بودن این سهم در بازار است.

  • «همکاران سیستم» از نظر عملکرد تفاوت‌هایی با شرکت‌های هم‌گروه خود دارد. آیا در جریان مقایسه عملکرد شرکت در تحلیل‌ها این امر مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

بله. «همکاران سیستم» خدمات و عملکرد متفاوتی نسبت به شرکت‌های هم‌گروه دارد، سایر شرکت‌های گروه زمینه‌های کاری بسیار نزدیکی دارند. برای مثال شرکت‌های پرداخت الکترونیک. این تفاوت در مسائل داخلی شرکت اثری نداشته ولی می‌تواند روی دیدگاه ارزیابی افراد خارج از سازمان، تاثیر داشته باشد.

  • همکاری و عملکرد بورس تهران را طی این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟

رابطه شرکت با بورس در این مدت که می‌توانم بگویم مدت کوتاه بوده است را شخصا مثبت ارزیابی می‌کنم. خوشبختانه همکار سیستم هر مساله‌ای را که با بورس مطرح کرده با استقبال مدیران آن مواجه شده است بطوریکه به سرعت جلسات برگزار و موضوعات مطرح شده حل و فصل شد.
اما نکته‌ای که وجود دارد، نگاه سازمان بورس به ناشران است. در حال حاضر بورس خود را نماینده سهامدار، بخصوص سهامدار خرد می‌بیند (البته یکی از دلایل وجودی بورس نیز همین است). خوب است رابطه ناشران و بورس نزدیک‌تر شود بخصوص در زمان وضع قوانین جدید، از ناشران نیز نظرخواهی انجام شود. یک‌سری از این قوانین برای ناشران هزینه‌های زمانی و منابع انسانی زیادی دارد و از نظر زمان اجرا نیز، جای بررسی دارد.

 

 

دسته‌بندی‌ها: ,

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *