نگاهی به دوره‌ی کارآموزی همکاران سیستم ، تابستان ۹۵

نگاهی به دوره‌ی کارآموزی همکاران سیستم ، تابستان ۹۵

یکی از مسئولیت‌های اجتماعی کسب و کارهای بزرگ، انتقال دانش و تجربه‌ای‌ست که طی سال‌ها فعالیت در یک حوزه تخصصی، در آن کسب و کار شکل گرفته است. همکاران سیستم نیز با این رویکرد و با هدف تعامل بیشتر با دانشگاه و دانشجویان، تابستان امسال اقدام به پذیرش کارآموز در حوزه مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر کرد. ۴ کارآموز حاضر در این دوره، از دانشگاه‌های تهران، بهشتی، الزهرا و امام خمینی قزوین بودند. در ادامه دیدگاه‌ها و تجربیات کارآموزان دوره‌ی تابستان ۹۵ همکاران سیستم را در ارتباط با آنچه در این دوره آموخته‌اند، باهم مرور می‌کنیم.

دوره‌ی کارآموزی: شنیده‌ها

دانشجویایی که ملزم به گذراندن دوره‌ی کارآموزی هستند، تصورات متفاوتی از این دوره‌ها دارند. برخی فکر می‌کنند که حضور در این دوره‌ها، برایشان آورده‌ی خاصی ندارد و تنها حضور در یک محیط کار واقعی را تجربه خواهند کرد. به باور برخی دیگر، در دوره‌ی کارآموزی بخشی از کارهای جاری شرکت یا سازمان موردنظر را انجام می‌دهند و برای زحمات‌شان ارزش چندانی درنظرگرفته نخواهد شد.

افشین حسین‌علی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران، در این ارتباط می‌گوید: «من علاقه‌ای به حضور در دوره‌های کارآموزی نداشتم چون برداشتم این بود که این کارآموزی چیزی به من اضافه نمی‌کند.»

علی مهدوی‌فر، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه امام خمینی قزوین نیز می‌گوید:« من ذهنیتی از چندوچون دوره‌های کارآموزی نداشتم. زمانی که می‌خواستم  این واحد را انتخاب کنم، نظر اساتیدم این بود که هدف از این دوره، تجربه‌ی محیط و ارتباط‌های کاری‌ست نه یادگیری. به این دلیل من انتظار زیادی از دوره‌ی کارآموزی نداشتم.»

رناک رضوانی و مریم عزتی، دیگر کارآموزان حاضر در این دوره نیز تصورشان از دوره کارآموزی را حضور در یک محیط کاری و کسب تجربه در یک فضای کاری واقعی عنوان می‌کنند.

دوره کارآموزی: واقعیت

دوره کارآموزی همکاران سیستم، از ۱۶ مرداد و با مربی‌گری محمدحسن دهقان، آغاز شد. محمد حسن دهقان، از برنامه‌نویسان ارشد همکاران سیستم است که بیش از  پانزده سال سابقه‌ی کار در  حوزه برنامه‌نویسی دارد. در این دوره، دو پروژه برای کارآموزان تعریف شد. در پروژه‌ی اول، هر یک از کارآموزان به صورت مستقل یک وبلاگ را طراحی و برنامه‌نویسی کردند که اطلاعات آن باید در یک  بانک اطلاعاتی (Data Base) ذخیره می‌شد. هدف از این پروژه، آشنایی کارآموزان با زبان #C، برنامه نویسی وب و نحوه استفاده از بانک‌های اطلاعاتی بود.

نگاهی به دوره‌ی کارآموزی همکاران سیستم ، تابستان ۹۵

در پروژه‌ی دوم، کارآموزان در یک کار تیمی، یک وبسایت فروشگاه آنلاین را تولید کردند که در آن امکان تعریف گروه کالا، کالا، مشتری و ثبت فاکتور وجود داشت. در این پروژه، کار بین کارآموزان تقسیم شد و هر کدام بخشی از پروژه را پیش بردند. از ابتدای کار، پروژه روی سایت GitHub قرار گرفت و کارآموزان با آموختن Git و  مفهوم Version Control، به کار گروهی روی پروژه پرداختند. هدف از این پروژه، آشنایی کارآموزان با فرایند تولید یک سیستم بزرگ و پیچیده، اصول معماری نرم‌افزار و کار تیمی بود.

مریم عزتی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه الزهرا، درباره تجربه‌ی خود از کارآموزی در همکاران سیستم می‌گوید: «آنچه من با مشارکت در این دوره دریافت کردم، بسیار بیشتر از چیزی بود که انتظار داشتم. فکر می‌کنم مباحثی که اینجا مطرح و به ما آموزش داده شد، در آینده در محیط کار نیز برای ما بسیار مفید خواهند بود.»

رناک رضوانی، دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه بهشتی نیز معتقد است که آموخته‌های بسیاری در این دوره داشته و ساعت‌های مفیدی را در ۵ هفته‌ی دوره‌ی کارآموزی سپری کرده است. او می‌گوید که هم با محیط کار آشنا شده است و هم یاد گرفته که چطور در آینده باید به عنوان برنامه‌نویس در یک شرکت کار کند.

افشین حسین‌علی هم که تصویر خوبی از دوره کارآموزی نداشت، بعد از گذراندن این دوره در همکاران سیستم می‌گوید :« من علاقه‌ام بهEnterprise Application ها بود. برای همین  مایل بودم تا دوره‌ی کارآموزی‌ام را در همکاران سیستم بگذرانم. برای من مهم‌ترین آموخته‌های این دوره، تجربیاتی  بود که مربی دوره به ما منتقل کرد. او دانش و تجربیات خود در همکاران سیستم در زمینه‌ی نوع نگاه به مسائل و حل آنها، تحلیل نیاز مشتریان، سیستم‌ها و … را به تدریج به ما منتقل کرد. این انتقال تجربه  برای من بسیار ارزشمند بود. همچنین من با حضور در این دوره، متوجه شدم که مطالبی که در دانشگاه اساتید به ما آموزش داده‌اند، در محیط کار هم کارایی دارد»

علی مهدوی فر هم معتقد است با حضور در این دوره، دید خوبی از کار در یک محیط واقعی پیدا کرده است. او می‌گوید: «اگر شما بخواهید یک برنامه را خودتان بنویسید فرایند آن  با  زمانی که بخواهید در قالب یک تیم بزرگ و منسجم کار کنید متفاوت است. من یاد گرفتم که برای انجام یک کار  برنامه‌نویسی ِ تیمی، باید با چه فرایندی کار کرد و به چه موضوعاتی توجه کرد»

همکاران سیستم از نگاه کارآموزان

کارآموزان حاضر در دوره‌ی کارآموزی همکاران سیستم، با گذراندن این دوره ، با محیط کاری همکاران سیستم نیز از نزدیک آشنا شدند.

مربی ما، دانش و تجربیات خود در همکاران سیستم در زمینه‌ی نوع نگاه به مسائل و حل آنها، تحلیل نیاز مشتریان، سیستم‌ها و … را به تدریج به ما منتقل کرد. این انتقال تجربه  برای من بسیار ارزشمند بود.

علی مهدوی‌فر می‌گوید: «تصور من از شرکتی با سابقه‌ی همکاران سیستم، این بود که باید ساختاری کُند و  به‌روزنشده داشته باشد و به دنبال به‌روز کردن تکنولوژی‌های خود نباشد. اما در این مدت متوجه شدم که بر خلاف تصور من، در همکاران سیستم  پویایی وجود دارد و با سازماندهی درست تیم‌ها و به روزکردن تکنولوژی‌هایش، خود را به روز نگاه داشته است. همچنین بر خلاف انتظار من، مدل خشک و چارچوب‌داری در همکاران سیستم وجود نداشت و مدل‌های کاری و نظم موجود در این شرکت، راه را برای خلاقیت افراد باز گذاشته است.»

افشین حسین‌علی هم معتقد است که فضای کاری همکاران سیستم جذاب است. نظم و ساختار سازمانی شرکت، باعث شده تا هرکس به صورت تخصصی به کار خود بپردازد و انرژی‌اش صرف کارهای غیرضروری نشود. او این موضوع را یک مزیت بزرگ می‌داند.

رناک رضوانی، محیط صمیمی و فضای کاری زیبای همکاران سیستم را  از نقاط تمایز این شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌هایی که با آن‌ها آشناست، می‌داند. ساختارسازمانی و مدیریتی قوی در همکاران سیستم هم از دیگر نقاط جالب توجه برای او بوده است.

مریم عزتی هم با اشاره به نظم موجود در فرایندهای همکاران سیستم می‌گوید: «به نظر من انضباط کاری در همکاران سیستم محدودکننده نیست بلکه باعث می‌شود کارها طبق روال درست خودش پیش برود.»

با توجه به تجربه‌ی مثبت همکاران سیستم و کارآموزان از دوره‌ی کارآموزی، برگزاری این دوره‌ها در برنامه‌ی بلند مدت همکاران سیستم قرار گرفته است و در سال‌های آینده نیز تکرار خواهد شد. اطلاع رسانی برگزاری این دوره‌ها، از طریق وبسایت و شبکه‌های اجتماعی همکاران سیستم انجام خواهد شد.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *