مدیرعامل همکاران سیستم در گفتگو با ماهنامه تجارت طلایی تشریح کرد: نقش سیستم‌های یکپارچه سازمانی در تسهیل فرایندهای خرده‌فروشی شرایط کنونی

فرید فولادی مدیرعامل همکاران سیستم در گفتگوی زنده‌ی اینستاگرامی (لایو) با سردبیر ماهنامه‌ی تجارت طلایی به تحلیل حال و آینده‌ی صنعت خرده‌فروشی در شرایط همه‌گیر شدن ویروس کرونا پرداخت و از تجربه‌ی شرکت همکاران سیستم در مدیریت این شرایط در داخل سازمان گفت.

فولادی ابتدا در پاسخ به این پرسش که سازمان‌ها چطور می‌توانند پرسنل خود را دورکار کنند، گفت: «این موضوع بیش از هر چیزی به نوع کسب‌و‌کار سازمان مرتبط است. همکاران سیستم یک شرکت نرم‌افزاری است و موفق شده است امکان دورکاری را برای ۱۰۰٪ پرسنل خود فراهم کند.»

او با اشاره به اهمیت به‌کارگیری زیرساخت‌های قابل اتکا برای دورکاری گفت: « این زیرساخت‌ها به‌سرعت فراهم نمی‌شود، ما از سال 86 از سیستم‌های VOIP و ابزارهای ویدیو کنفرانس، چت و… که در داخل شبکه اینترنت ایران قابل استفاده هستند، برای پیشبرد موضوعات و جلسات استفاده می‌کنیم. به‌علاوه، نرم‌افزار CRM تحت وب به ما امکان مدیریت ارتباطات با مشتریان از راه دور را می‌دهد. مجموعه‌ی این فعالیت‌ها به ما کمک کرده است تا از سلامت پرسنل که اصلی‌ترین سرمایه‌ی ما هستند، مراقبت کنیم و در کنار آن، با همه‌ی توان موضوعات مشتریان‌مان را پیش ببریم.»

فولادی در ادامه به راهکارهای همکاران سیستم که می‌تواند در شرایط فعلی برای مشتریان راهگشا باشد اشاره کرد: «ما از ۸ سال پیش نرم‌افزارهای تحت وب را به بازار عرضه کرده‌ایم، که این نرم‌افزارها قابلیت عرضه روی اینترنت را هم دارند. در نتیجه‌ی همه‌ی مشتریان ما می‌توانند در هر زمان و از هر نقطه‌ای به سیستم‌های خود دسترسی داشته باشند، اما شرط لازم برای استفاده از این امکان، فراهم بودن زیر ساخت اتصال به اینترنت در سازمان‌هاست.» وی افزود: «ما با افتخار مشتریانی داریم که علاوه بر دورکار کردن پرسنل خود در شرایط بحران کرونا، به دنبال سازوکاری برای ادامه روند دورکاری پرسنل خود و کاهش هزینه‌ها هستند.»
به گفته‌ی فولادی همکاران سیستم برای همه‌ی کسب‌وکارها درصنایع و اندازه‌ها‌ی مختلف راهکارهایی متناسب با نیاز آن‌ها ارائه می‌کند. راهکاران ERP بومی همکاران سیستم برای کسب‌وکارهای بزرگ و راهکاران ابری ERP بر بستر ابر همکاران سیستم برای شرکت‌های متوسط است. «راهکاران بخش عمومی» ویژه‌ی بخش عمومی و سازمان‌های دولتی طراحی شده است. «دشت» نرم‌افزاری مناسب برای اصناف و فروشگاه‌هاست و بسته‌ی نرم‌افزاری سپیدار برای شرکت‌های کوچکی که با 5 تا20 نفر اداره می‌شوند و به دنبال نرم افزاری ارزان و بدون نیاز به زیر ساخت یا پیچیدگی خاص هستند؛ طراحی شده است.
مدیرعامل همکاران سیستم در ادامه گفت: «بر خلاف این تصور که در شرکت‌های نرم افزاری چارچوب و ساعت کاری مشخص وجود دارد، باید به این نکته توجه کنیم که نرم افزارهای ما در سازمان مشتریان 24ساعته استفاده می‌شوند و ما هم باید در همه‌ی ساعت‌ها آماده پاسخ‌گویی و رفع مسائل احتمالی باشیم. درواقع فعالیت ما هم شبانه‌روزی است چون مشتریان ما در بخش‌هایی مانند تولید و فرآوری فراورده‌های نفتی، پخش مواد غذایی، لبنی و… ۲۴ ساعته در حال سرویس‌دهی و استفاده از سیستم‌های ما هستند.»

فولادی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه فناوری رایانش ابری چیست و راهکاران ابری چه کمکی به کسب‌و کارهای صنعت خرده فروشی می‌کند؛ گفت: «Cloud یا رایانش ابری یک مفهموم عمومی است که در دنیا کاربرد گسترده‌ای دارد و بارزترین نمونه آن سرویس‌های گوگل یا اپل هستند. همکاران سیستم نرم‌افزارهای سازمانی خود را بر بستر ابر عرضه کرده است. پیش از این، مشتریان علاوه بر خرید نرم‌افزار، نیاز بود تا سخت‌افزارهای مورد نیاز نصب و راه اندازی، شبکه داخلی منسجم و پرسنل خبره برای مراقبت از اطلاعات را در اختیار داشته باشند. به‌علاوه، برای دسترسی از خارج سازمان به اینترنت با سرعت مناسب و درنظرگرفتن الزامات امنیتی نیاز داشتند. اما با استفاده از راهکاران ابری کافی‌ست به اینترنت معمولی دسترسی داشته باشید. هزینه‌های مربوط به تامین سخت‌افزار، امنیت، اتصال به اینترنت و نیروی متخصص IT بر عهده ماست و هزینه آن به عنوان اشتراک ماهیانه از مشتریان راهکاران ابری دریافت می‌شود.»
فولادی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که صنعت IT در شرایط شیوع ویروس کرونا چه کمکی به فرایند فروش آنلاین می‌کند؛ گفت: « قطعاً فروش فیزیکی در روزهای بعد از بحران کرونا باز خواهد گشت و دوباره شاهد حضور مردم خواهیم بود. اما شرایط فعلی عموم مردم را با موضوع خرید اینترنتی آشنا کرد. این موضوع باید مورد توجه فعالان صنعت خرده‌فروشی قرار بگیرد که آیا نیاز است که وب‌سایت جداگانه‌ای داشته باشیم یا از پلتفرم‌های فعلی استفاده کنیم؟ پاسخ هر چه باشد؛ نکته کلیدی این است که آیا موضوع سازمان‌ها، فقط فروش اینترنتی است یا گردش همه عملیات به شکل سیستمی؟ امروزه اکثر شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی، از نرم‌افزارهای پایه حسابداری استفاده می‌کنند، معمولا برای حوزه فروش و به دنبال آن انبار هم نرم افزار دارند، اما نکته‌ی مهم و قابل تامل این است که آیا این نرم‌افزارها یکپارچه‌اند؟ یا باید از هر کدام جداگانه استفاده کرد و اطلاعات را از یکی به دیگری منتقل کرد؟»

او در ادامه این بخش به معرفی اپلیکیشن فرسان(فرایند سفارش‌دهی آسان) پرداخت. به گفته‌ی فولادی، فرسان امکانی است که در این روزها به شکل رایگان در اختیار مشتریان صنعت پخش قرار گرفته است. به کمک این سیستم شرکت‌ها می‌توانند سفارش مشتریان خود را دریافت و همه‌ی عملیات را به شکل سیستمی و منظم از راه دور هدایت کنند. از این طریق و با حذف فعالیت‌های دستی یا مراجعه حضوری زمینه را برای دورکاری پرسنل خود فراهم کنند.

پرسش پایانی به تفاوت ساختار و کیفیت نرم‌افزارها در خرده‌فروشانی مثل آمازون و نرم‌افزارهای بومی اختصاص داشت. فولادی در این زمینه گفت: «باید بپذیریم که سطح دانش و کاربرد صنعتIT در این سازمان‌ها بسیار بالاست اما این به معنی فاصله‌ی زیاد نیست، سطح استفاده از صنعت IT در برخی از سازمان‌های ما نیز در سطح عالی قرار دارد. اطلاعات، سرمایه‌ی آینده سازمان‌هاست و هوش مصنوعی فناوری‌ای است که بر اساس اطلاعات موجود، به مدیران سازمان‌ها برای تحلیل و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کمک شایانی می‌کند. رشد این نرم افزار در سال‌های آتی قابل توجه خواهد بود. برای استفاده از این فناوری سازمان‎‌ها نیازمند جمع‌آوری، حفظ و نگهداشت اطلاعات هستند و نرم افزارهای یکپارچه‌ی سازمانی این امکان را برایشان فراهم می‌کند. سازمان‌ها باید هزینه‌ها و مزایای استفاده از راهکارهای IT را بپذیرند و از همین امروز زیرساخت‌های نرم‌افزاری را با توجه به اندازه سازمان خود برای آینده مهیا کنند.»

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *