فرید فولادی، مدیر محصول: افزایش بهره‌وری سازمان مشتریان با نسل جدید محصولات همکاران سیستم

فرید فولادی، مدیر محصول: افزایش بهره‌وری سازمان مشتریان با نسل جدید محصولات همکاران سیستم

نسل جدیدی از محصولات همکاران سیستم در آستانه عرضه به بازار است. این محصولات راهکار یکپارچه‌ای برای کسب‌و‌کار‌های بزرگ و متوسط است که با آخرین فناوری‌های روز دنیا تولید شده و فعالیت‌های عمده یک سازمان را با نگرشی متفاوت پوشش خواهد داد. فرید فولادی، عضو هیئت مدیره و مدیر محصول همکاران سیستم در گفت‌وگویی از نسل جدید محصولات همکاران سیستم می‌گوید:

همکاران سیستم با چه هدفی و برای پاسخگویی به چه نیازهایی این

محصولات جدید را تولید کرده است؟

 پس از گذشت بیش از دو دهه استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی، سازمان‌ها دریافته‌اند سیستم‌های اطلاعاتی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در مدیریت کسب و کار آنان هستند و بیش از پیش به‌کارگیری فناوری اطلاعات را در جهت افزایش بهره‌وری خود دنبال می‌کنند.

افزایش بهره‌وری، ‌گاه به صورت افزایش سرعت گردش اطلاعات و عملیات سازمانی،‌ گاه با کاهش هزینه‌های انجام کار و گاهی نیز به‌صورت ارتباط بهتر و سریع‌تر با ذینفعان بیرونی سازمان نمود می‌یابد.

ما در همکاران سیستم، به عنوان شریک تجاری مشتریانمان، با درک این نیاز‌ها و برای حفظ پیشگامی در بازار، توسعه محصولاتی جدید را برای پاسخگویی هرچه بهتر به این نیاز‌ها و بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا در تولید راهکارهای نرم افزاری، در دستور کارخود قرار داده و در آستانه عرضه آن‌ها به بازار هستیم.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات چیست؟

نسل جدید محصولات ما راهکارهایی است که عمده فعالیت‌های یک سازمان را به صورت یکپارچه پوشش می‌دهند. این محصولات تحت وب، فرآیندمحور و صنعت‌محور هستند.

 

منظور از فرآیند محور و صنعت محور بودن چیست؟

به بیان ساده، هر سازمانی فرآیندهای عملیاتی دارد که سیستم‌های فرآیند محور، امکان مکانیزه کردن آن‌ها و گردش فعالیت‌ها در سازمان را از طریق نرم افزار ایجاد می‌کند. صنعت‌محوری نیز یعنی درک نیازهای مشترک یک صنعت و پوشش دهی آن‌ها در راهکار. ضمن اینکه امکان پاسخگویی به نیازهای خاص یک مشتری هم در قالب متناسب‌سازی (customization) وجود خواهد داشت.

 

  • این محصولات را چه می‌نامید؟

هنوز نام تجاری برای این محصولات در نظر گرفته نشده است اما با توجه به اینکه ما تا کنون دو نسل از محصولات (تحت Dos و تحت ویندوز) را به بازار عرضه کرده‌ایم، فعلا آن‌ها را محصولات نسل سوم می‌نامیم.

 

  • بازار هدف محصولات نسل سوم چیست؟

بازار هدف محصولات نسل سوم، بخش شرکت‌های خصوصی بازار کنونی همکاران سیستم است که در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ مشتری در آن داریم، علاوه بر این می‌خواهیم با تمرکز بر نیازهای شرکت‌های بزرگ سهم بیشتری را از این بازار داشته باشیم.

بر اساس نگرش جدید همکاران سیستم در نگاه به بازار، توجه خاصی نیز به نیاز هر صنعت وجود دارد و اولین صنعتی که انتخاب شده، صنعت پتروشیمی و محصولات نفتی است. دلیل این انتخاب نیز نیاز جدی این صنعت به نرم‌افزار و بلوغ کافی این شرکت‌ها در زمینه IT، در کنار وضعیت اقتصادی مناسب آن‌ها برای سرمایه گذاری روی یک راهکار جامع است.

 

  • محصولات نسل سوم چه منافع و مزایایی برای مشتریان دارد؟

اولا وقتی صحبت از محصولات نسل سوم می‌کنیم، صرفا صحبت از یک نرم افزار جدید نیست، بلکه راهکاری است متشکل از نرم‌ افزار و خدمات حرفه‌ای که در کنار این نرم‌ افزار طراحی شده است.

افزایش بهره‌وری سازمان کار مشتریان هدف اصلی ماست. فرآیندمحور بودن نرم‌افزار جدید این امکان را فراهم آورده که بتوان با مدل‌سازی فرآیندهای سازمانی و بهبود آن‌ها براساس Best Practice‌های موجود، گردش کار‌ها را در سازمان مکانیزه و سامان‌دهی کرد.

 به ‌عنوان مثال در شرایط کنونی فرآیند فروش در سازمان‌ها این گونه است که پس از صدور پیش‌فاکتور باید فردی به مدیر بالا‌تر مراجعه کرده و تایید او را گرفته و بعد به صورت تلفنی یا حضوری برای صدور حواله به بخش بعدی سازمان اطلاع دهد. با استقرار این راهکار، به محض صدور پیش فاکتور، مدیر آن را در کارتابل خود دیده و آن را تایید می‌کند. به محض تایید مدیر، این کار به لیست کارهای مسئول صدور حواله اضافه شده و انجام می‌شود. در نظر بگیرید که می‌توان بخشی از این کار‌ها را هم اتوماتیک کرد، مثلا تحت شرایط خاصی پیش فاکتور‌ها به صورت اتوماتیک تایید شوند. می‌بینید که صرفه‌جویی زیادی در زمان و هزینه ایجاد می‌شود و سرعت پاسخگویی به مشتریان هم افزایش می‌یابد. از طرف دیگر با توجه به اینکه تمام این فعالیت‌ها در نرم افزار ثبت می‌شوند، می‌توان فرایند‌ها را مانیتور کرد و گلوگاه‌های آن‌ها را تشخیص داده و مرتفع نمود. تمام این‌ها در کنار هم بهره‌وری سازمان را به شکلی جدی افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، کاربری آسان، امکان اعمال سریع‌تر تغییرات در سازمان، بهینه‌سازی هزینه‌های IT سازمان و ایجاد یکپارچگی در سطح اطلاعات و فرایند‌ها نیز از مزایای دیگر محصول محسوب می‌شوند.

 تحت وب بودن محصول نیز ویژگی دیگری است که مشکلات عمده‌ی توزیع سازمانی را مرتفع کرده است. اگر شما می‌خواهید کسب و کار خود را در مکان جغرافیایی دیگری گسترش دهید، فقط با داشتن یک خط ارتباطی مطمئن، نرم افزار در دسترس کارکنانتان قرار دارد و نیازی به صرف هزینه‌های زیاد زیرساختی نیست.

همچنین بخشی‌هایی از نرم افزار، به تشخیص شما و با تمهیدات امنیتی خاص می‌تواند در اختیار مشتریان شما یا سایر ذینفعان سازمان قرار گیرد. مشتریان شما می‌توانند خودشان سفارشاتشان را پیگیری کنند و یا سفارش جدیدی ثبت کنند.

مزیت دیگر تحت وب بودن، این است که مدیران و کار‌شناسان، دیگر برای انجام کار‌هایشان محدود به محل کار خود نخواهند بود.

 مهم‌ترین تفاوت‌ سیستم‌های نسل سوم با سیستم‌های قبلی همکاران چیست؟

تفاوت‌های این محصولات با سیستم‌های قبلی از چند منظر قابل توجه است:

از منظر تکنولوژی؛ این محصولات با آخرین تکنولوژی روز مایکروسافت و تحت پلاتفرم. Net نوشته شده‌اند. تحت وب هستند، در عین حال با کار زیرساختی وسیعی که انجام شده، توانسته‌ایم رابط کاربری آن را بسیار راحت و جذاب کنیم به نحوی که محدودیت‌های سایر نرم افزارهای تحت وب در آن وجود ندارد. انواع امکانات لازم برای یک نرم افزار تجاری در این رابط کاربری پیاده سازی شده است. همچنین موتور گردش کار مایکروسافت در این محصول تعبیه شده است.

از منظر کسب و کار؛ این محصولات یک راهکار جامع کسب و کار هستند که با توجه به سابقه‌ی طولانی همکاران سیستم و تنوع مشتریان آن، توانسته‌ایم تحلیلی دقیق و جامع را در آن‌ها پیاده سازی کنیم. همچنین توانسته‌ایم علاوه بر یکپارچگی در سطح داده‌ها که در محصولات فعلی همکاران سیستم وجود دارد، یکپارچگی در سطح فرآیند را نیز در این محصولات پیاده سازی کنیم.

از منظر تحلیل و راهکار؛ این محصولات راهکار یکپارچه کسب و کار هستند که عمده فعالیت‌های سازمان را پوشش می‌دهند. مدیریت مالی، تدارکات و لجستیک، فروش و خدمات، مدیریت تولید و محصول، مدیریت سرمایه‌های انسانی و هوشمندی تجاری همگی در این راهکار وجود خواهند داشت و در عین حال می‌توانید به تدریج آن‌ را در سازمان خود پیاده سازی کنید.

از منظر خدمات و متناسب سازی، در کنار محصول، خدماتی حرفه‌ای‌ نیز به مشتریان ارائه خواهد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به شناخت وضعیت موجود و مدل‌سازی فرآیند‌ها و متناسب سازی محصول با فرآیندهای سازمان اشاره کرد.

 

فکر می‌کنید این محصولات چه زمانی آماده‌ی عرضه به بازار باشد؟

در حال حاضر بسته اول محصول با موفقیت در سایت چند مشتری در حال استفاده است، قصد داریم با گذر از مرحله عرضه اولیه محصول، از ابتدای سال ۹۱ به صورت عمومی آن را به بازار ارائه دهیم.

این مجموعه ظرف دو تا سه سال آینده به تدریج جایگزین نرم‌افزارهای کنونی خواهد شد.

 

  • تاثیر عرضه این محصولات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مطمئن هستیم که عرضه این محصولات جهشی در بازار و به تبع آن در درآمدهای شرکت ایجاد خواهد کرد. اگر بخواهم آن را با روندهای گذشته مقایسه کنم، مشابه اما به مراتب بزرگ‌تر از جهشی است که در زمان عرضه محصولات ویندوزی اتفاق افتاد.

 

  • به عنوان آخرین سوال، چه زمانی این محصول را دقیق‌تر به بازار معرفی خواهید کرد؟

برنامه‌های مشخصی داریم که به تدریج تا پایان امسال اطلاعات کامل‌تری از این محصولات را در اختیار مشتریان و بازار قرار دهیم و برای این‌کار از روش‌های مختلفی مانند وب سایت همکاران سیستم، مقالات و سمینار‌ها استفاده خواهیم کرد.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *