تشریح نقش IT در مدیریت کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در رویداد آنلاین همکاران سیستم

رویداد آنلاین «نقش و جایگاه صنعت IT در مدیریت کسب‌وکارهای خرده‌فروشی با تمرکز بر صنعت پوشاک، کیف و کفش چرم» برگزار شد. در این رویداد محمد عزیزاللهی، معاون توسعه بازار همکاران سیستم، دکتر مجید افتخاری مدیرعامل فروشگاه‌های عصر جدید و عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک تهران و علیرضا نخجوانی مدیرعامل هلدینگ دایا نقش فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای سازمانی یکپارچه را در مدیریت بهینه‌ی کسب‌وکارهای خرده‌فروشی شرح دادند.

در بخش اول رویداد، مجید افتخاری با تاکید بر شناخت مصرف‌کنندگان مد در صنعت خرده‌فروشی پوشاک؛ به تغییرات رفتار مصرف‌کنندگان این صنعت در طول زمان اشاره کرد. به گفته او اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم؛ تشخیص نیاز مصرف‌کننده و توجه به آن است.
افتخاری در ادامه به سطوح پنج‌گانه نیاز مشتری براساس مدل نیازهای مازلو پرداخت و اشاره کرد که در تمامی این سطوح نیاز به لباس و پوشاک وجود دارد. با این تفاوت که در هر سطح نوع نیاز مشتری به لباس تغییر پیدا می‌کند. به گفته او چارچوب مدل نیازهای مازلو برای نیاز مصرف‌کننده پوشاک دیگر چندان جوابگو نیست. چرا که موارد جدیدی به نیازهای مشتری اضافه شده است.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای عصر جدید در ادامه به مدل سه‌گانه کانو در این زمینه اشاره کرد که شامل نیازهای پایه، عملکردی و مشعوف‌کننده است و بر همین اساس روز به روز نیاز مشتریان پیچیده‌تر می‌شود. به گفته او مصرف‌کنندگان بعد از احساس نیاز، به دنبال جستجوی اطلاعات هستند.
افتخاری در ادامه به بحث شکاف بین نسلی در دنیای امروز و تفاوت رفتار آنها در خرید پرداخت. چرا که به گفته او نسل جدید به دنبال پاسخ به نیازهای خود در سریع‌ترین زمان ممکن است. بنابراین سازمان‌ها باید بتوانند به سرعت به نیازهای این نسل پاسخ دهند.
او در ادامه به مباحث دیگری از جمله عوامل موثر بر رفتار مصرف‌کننده، نقش مصرف‌کننده در فرایند خرید، خود فرایند خرید و رفتار پس از خرید پرداخت. به گفته افتخاری تمامی این مراحل در دنیای امروز دچار تغییر و تحولات زیادی شده که باید کسب‌وکارهای مختلف از جمله کسب‌وکارهای حوزه پوشاک باید به آن توجه کنند.

در ادامه این رویداد محمد عزیزاللهی به نقش IT در صنعت خرده‌فروشی پرداخت. عزیزاللهی با تاکید بر نقش اطلاعات در تصمیم‌سازی گفت: «اگر ما بتوانیم مکانیسمی را به‌کار بگیریم که براساس آن اطلاعات را به درستی تحلیل و پایش کرده و بر طبق آن یک تصمیم مناسب بگیریم، تا حد زیادی موفقیت کسب‌وکارمان را تضمین کرده‌ایم.»
معاون توسعه‌ی بازار همکاران سیستم با تاکید بر نقش IT و نرم‌افزار در صنعت پوشاک گفت: «فعالان این حوزه باید همواره به مجموعه‌ای از اطلاعات بروز دسترسی داشته باشند تا بتوانند براساس آن تصمیم بگیرند. قاعدتا این کار بدون IT و نرم‌افزار امکان‌پذیر نیست. در دنیا این اتفاق رخ داده و صنایع خرده‌فروشی ما نیز باید بتوانند به این سمت پیش بروند.»

عزیزاللهی در ادامه به پاندمی کرونا و تاثیر آن بر کسب‌وکارها پرداخت و به گفته او این شرایط باعث ایجاد فرصت‌هایی برای کسب‌وکارها شده است. او افزود: «تاثیر این اتفاقات در دنیای خرده‌فروشی نیز بسیار زیاد بود و تمایل به خرید آنلاین در این بخش را افزایش داد. در اینجا آن دسته از کسب‌وکارها که از قبل زیرساخت‌های نرم‌افزاری خوبی آماده کرده بودند، توانستند به خوبی از این فرصت استفاده کنند.»
به گفته عزیزاللهی در محصولی که همکاران سیستم ارائه کرده، خرده‌فروشی‌ها می‌توانند به راحتی فروشگاه اینترنتی خود را اداره کنند. او در ادامه گفت: «شما با هر روشی که فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید، امکان ایجاد ارتباط در زیرساخت نرم‌افزاری وجود داشته و همه چیز در لحظه یکپارچه است. همچنین ارتباط مشتری با شما چه به شکل آنلاین یا آفلاین یکپارچه خواهد بود. نکته مهم دیگر آن است که چون منابع اطلاعاتی آن در یک مجموعه نرم‌افزارهای ERP ذخیره و طبقه‌بندی شده، بنابراین کسب‌وکارها به راحتی می‌توانند از این گزارش‌ها برای تصمیم‌سازی استفاده کنند.»
معاون توسعه بازار همکاران سیستم در ادامه به مزایای راهکارهای نرم‌افزاری همکاران سیستم برای صنعت خرده‌فروشی اشاره کرد. به گفته او راهکارهای نرم‌افزاری این شرکت به خرده‌فروشی‌ها کمک می‌کنند تا تمام داده‌های اطلاعاتی خود از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن را در اختیار داشته باشند. بنابراین ERP همکاران سیستم یک راهکار نرم‌افزاری به صرفه برای صنعت خرده‌فروشی است.
او در ادامه با تشریح تکنولوژی ابری و مزایای آن برای کسب‌وکارها گفت:. «راهکارهای ابری همکاران سیستم این امکان را به کسب‌وکارهای خرده‌فروشی می‌دهد که از راه هر نقطه و از طریق وب از راهکارهای نرم‌افزاری استفاده کنند. هم‌چنین دغدغه ایجاد زیرساخت ندارند و می‌توانند زمان‌ خود را صرف توسعه‌ی کسب‌وکار و موضوعات دیگر کنند.»

عزیزاللهی هم‌چنین به معرفی نرم‌افزار دشت همکاران سیستم پرداخت. به گفته او دشت یک نرم‌افزار صنفی و فروشگاهی است که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.

 

در بخش بعدی رویداد؛ علیرضا نخجوانی مدیرعامل هلدینگ دایا ، تجربه‌ی استفاده از سیستم‌های همکاران سیستم در این شرکت را با مخاطبان به اشتراک گذاشت. نخجوانی ابتدا به سیر زمانی تکامل صنعت پوشاک و بیان اهمیت اطلاعات و داده‌ها در زنجیره تولید این صنعت پرداخت.

علیرضا نخجوانی در تشریح مسیر آینده‌ی کسب‌وکارها با وجود راهکارهای نرم‌افزاری گفت:« اولین انتظاری که از یک نرم‌افزار داریم، کارآیی آن است؛ به این معنی که چابکی و یکپارچگی بین اطلاعات را ایجاد کند. دراختیار داشتن اطلاعات درست لازمه‌ی افزایش کارایی است. قدم بعدی شفافیت است. به این معنا که درلحظه از وضعیت در لحظه‌ی سازمان و چگونگی صرف منابع آگاه باشیم.» نخجوانی در ادامه دراختیار داشتن گزار‌ش‌های دقیق را عاملی مهم دانست که کسب‌وکارهای خرده‌فروشی به کمک آن‌ها می‌توانند تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری دقیق‌ داشته باشند.
مدیرعامل هلدینگ دایا در بخش بعدی صحبت‌های خود گفت: « درکسب‌وکارها سودآوری زمانی اتفاق می‌افتد که در یک نقطه‌ی بهینه ایستاده باشیم. برای حرکت به سمت تحول دیجیتال و استفاده‌ی بهینه از راهکارهای IT لازم است که از وجود اطلاعات درست و کافی ِ مستند شده در سازمان‌مان اطمینان داشته باشیم که بتوانیم بین بخش‌های مختلف آن ارتباط ایجاد کنیم، گزارش‌های درست داشته باشیم و در تصمیم‌گیری‌ها از آن‌ها کمک بگیریم.»
نخجوانی با اشاره به اینکه نرم‌افزارها سال‌ها بعد از کسب‌وکارها شکل گرفته‌اند، گفت: «یکی از مزیت‌های مهم نرم‌افزارها این است که می‌توانند به ما کمک کنند تا شاخص‌های پیشتاز بسازیم. این نکته‌ای است که ممکن است خیلی‌ها از آن غافل باشند. ما به کمک نرم‌افزار می‌توانیم از وقوع یک اتفاق پیش از اینکه رخ بدهد، آگاه شویم و برای آن راه‌حل پیدا کنیم.»

در این رویداد نمایندگان شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی و پوشاک و چرم حضور داشتند. در بخش پایانی ارائه‌دهندگان پاسخ‌گوی پرسش‌های مخاطبان در مورد بحث‌های مطرح‌شده بودند.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *