برگزاری نشست «تحول دیجیتال در مارکت پلیس‌ها» با حضور 350 نفر از فعالان فناوری اطلاعات

«تحول دیجیتال در مارکت پلیس‌ها» عنوان رویدادی بود که در روز دوشنبه 27 دی ماه 1400 با حضور فعالان بازار IT، تولیدکنندگان نرم‌افزار از سراسر کشور و همچنین مشتریان و شرکای توسعه اکوسیستم بازار همکاران سیستم به شکل آنلاین و حضوری برگزار شد.

در این رویداد که بیش از 350 نفر در آن حضور داشتند؛ فرید فولادی، رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم و غلامرضا نعمت‌الهی، مدیر توسعه اکوسیستم بازار به موضوعات مختلفی از جمله فعالیت مارکت پلیس‌ها و نقش آنها در تحول دیجیتال و همچنین فعالیت‌های انجام شده در مارکت پلیس بازار همکاران سیستم پرداختند.

نقش مارکت پلیس‌ها در تحول دیجیتال اولین موضوعی بود که فرید فولادی در این رویداد به آن اشاره کرد. به گفته فولادی مفهوم تحول دیجیتال با تکنولوژی یکسان نیست. بلکه این مفهوم به تحول کسب‌وکار از طریق تکنولوژی اشاره دارد. یعنی اکنون که تکنولوژی‌ها تحولات اساسی ایجاد کرد‌ه‌اند، در این فضا باید چگونه کار کنیم و زندگی کاری خود را چگونه متناسب با این تکنولوژی‌ها تغییر بهینه دهیم.

فرید فولادی

به اعتقاد فولادی برخی اتفاقات در یکی دو سال اخیر سرعت تحول دیجیتال را بسیار افزایش داد که مهم‌ترین آن پاندمی کرونا و تاثیرات آن بر محیط کسب‌وکار از جمله افزایش خریدهای آنلاین، دورکاری نیروی انسانی و برخی موارد دیگر است. بر همین اساس فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای رونق کسب‌وکارهای دیجیتال به وجود آمد که باید از آن استفاده کرد.

فولادی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «اکنون با توجه به تغییرات رخ داده بسیاری از سازمان‌ها اقدام به دیجیتالی کردن عملیات‌ها و فرایندهای خود کرده‌اند. اما نکته جالب توجه این است که آن دسته از سازمان‌ها که اکنون تصمیم به تغییرات دیجیتال گرفته‌اند، امکان رقابت با سازمان‌هایی که از اساس بر مبنای محور دیجیتال شکل گرفته‌اند را ندارند. به همین دلیل در دنیا الگوهایی برای تغییر مدل کسب‌وکار ایجاد شد تا بتوانند خود را به چرخه دیجیتال نزدیک کنند.»

فولادی در ادامه به هر کدام از این الگوها و لایه‌ها اشاره کرد که به گفته او سازمان‌ها باید ببینند براساس وضعیت خود در کدام یکی از این لایه‌ها می‌توانند حضور داشته باشند. به گفته او اولین لایه هوشمندسازی دیجیتالی راهکارها است که نمونه آن در دنیا اسپاتیفای است. همچنین لایه دوم به استفاده از قابلیت‌های دیجیتالی و ایجاد فضای جدید متناسب با آن اشاره دارد که فرایار همکاران سیستم نمونه‌ای از آن است.
فولادی لایه سوم را همان مارکت‌ پلیس‌ها دانست و گفت: «در مارکت پلیس‌ها تلاش می‌کنند که فروشنده‌ها و خریداران را به هم متصل کنند بدون آنکه سازمان ایجاد‌کننده مارکت پلیس خود دخالتی داشته باشد و خوشبختانه ما در همکاران سیستم آن را در قالب مارکت پلیس بازار ارائه داده‌ایم. اما لایه چهارم ایجاد یک اکوسیستم بر روی این موضوع است که مقداری پیچیده‌تر بوده و معمولا چندین مارکت پلیس در آن ایجاد می‌کنند.»

فولادی در ادامه گفت: «یکی از مزیت‌های مارکت پلیس‌ها ارزشی است که برای اعضای اکوسیستم از جمله خریداران، فروشندگان یا تولیدکنندگان محصول ایجاد می‌کنند. سال‌ها مشتریان ما برخی نیازهای خاص نرم‌افزاری را مطرح می‌کردند و طبیعی بود که همکاران سیستم به عنوان ارائه‌دهنده یک راهکار جامع ERP امکان پاسخ‌گویی به این نیازها را نداشت. اما برای شرکای توسعه ما پاسخ به این نیازهای خاص امکان‌پذیر بود.»
فولادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما در اکوسیستم بازار در واقع مشتریان خود را با شرکای توسعه محصول به اشتراک گذاشته‌ایم. همچنین به آنها کمک می‌کنیم تا نیازهای این بازار را بهتر بشناسند و بتوانند متناسب با این نیازها محصول ارائه دهند و تحت مالکیت خود از آن بهره ببرند.»
رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم در ادامه با اشاره به نقش مثبت مارکت‌ پلیس‌ها در اعتمادسازی به موضوعات دیگری از جمله نقش آنها در کسب‌وکار اشاره کرد که می‌توان در سه مدل آن را بررسی کرد. مدل اول پیاده‌سازی یک مارکت پلیس در درون بیزینس است که اکوسیستم بازار همکاران سیستم طبق این مدل است. مدل دیگر این است که در کنار بیزینس یک سری مارکت پلیس ایجاد می‌شود و در نهایت در مدل سوم هسته اصلی بیزنس را مارکت پلیس‌ها در نظر می‌گیرند که نمونه بارز آن آمازون است.
اما در بخش دیگر این رویداد غلامرضا نعمت‌الهی مدیر توسعه اکوسیستم بازار همکاران سیستم به شکل‌گیری این اکوسیستم و فعالیت‌های انجام شده در آن اشاره کرد. نعمت‌الهی در ابتدا با اشاره به بحث تحول دیجیتال به برخی انتظارات کسب‌وکارها از تکنولوژی و مزایای متناسب با آن اشاره کرد.
نعمت‌الهی با اشاره به ارائه راهکارهای یکپارچه نرم‌افزاری همکاران سیستم برای بخش‌ها و صنایع مختلف؛ اینطور بیان کرد که بنا به دلایلی از جمله تنوع صنایع یا تنوع فرایندها، برخی از نیازهامندی خاص مشتریان و صنایع مختلف را نمی‌توان از طریق یک ERP جامع پاسخ داد. بنابراین باید از طریق راهکارهای خاصی به اینگونه نیازها پاسخ داد.

مدیر توسعه اکوسیستم بازار در ادامه گفت: «ما در همکاران سیستم از طرفی با نیازهای نرم‌افزاری مشتریان روبرو هستیم و از طرف دیگر یک سری شرکت‌ها و شرکای توانمند در زمینه توسعه نرم‌افزار وجود دارند. ضمن آنکه ما زیرساختی را به نام فرایار داریم که به وسیله آن امکان تولید محصولات نرم‌افزاری وجود دارد. در نهایت با توجه به این پتانسیل‌ها و تشکیل یک تیم منسجم و بررسی ترندهای روز دنیا به اکوسیستم بازار رسیدیم که یک بخش آن تولیدکنندگان نرم‌افزار و طرف دیگر مشتریان همکاران سیستم هستند.»
نعمت‌اللهی در ادامه به ارزش افزوده ایجاد شده توسط اکوسیستم بازار و ترسیم سفر مشتری در این اکوسیستم اشاره کرد که شامل جذب تولیدکنندگان نرم‌افزار براساس شاخص‌های لازم، تولید محصول توسط آنها، عرضه محصول به مشتریان، پیاده‌سازی نرم‌افزار و پشتیبانی است که در نهایت این فرایند منجر به رضایت مشتریان می‌شود.
فعالیت‌های مارکت پلیس بازار همکاران سیستم موضوع دیگری بود که نعمت‌اللهی به آن اشاره کرد. تاکنون 25 تولیدکننده نرم‌افزار در 12 استان کشور به بازار همکاران سیستم پیوسته‌‌اند و  60 محصول توسط 12 تولیدکننده عرضه شده است. همچنین در این مدت 80 نفر از مشتریان همکاران سیستم 110 خرید از اکوسیستم بازار انجام داده‌اند که 30 درصد از آنها از مشتریان بزرگ و استراتژیک محسوب می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به شرکت زمزم، باریج اسانس، برنز اشاره کرد.

رویداد مارکت پلیس ها

به گفته نعمت‌الهی چشم‌انداز اکوسیستم بازار همکاران سیستم تا سال 1401 افزایش دو برابری تعداد تولیدکنندگان نرم‌افزار و محصولات است.


در ادامه‌ی رویداد پنل پرسش‌وپاسخ با مدیریت شهرام شریف روزنامه‌نگارحوزه تکنولوژی و بنیان‌گذار آی‌تی ایران برگزار شد. در این بخش؛ فرید فولادی، غلامرضا نعمت الهی، علیرضا نصیری مدیرعامل شرکت رسام سیستم از شرکای توسعه‌ی همکاران سیستم و حمیدرضا بختکی مدیر IT شرکت صنایع غذایی شیوا، از مشتریان همکاران سیستم حضور داشتند. شهرام شریف ضمن طرح پرسش‌هایی در مورد مارکت‌پلیس بازار، موارد مطرح‌شده توسط شرکت‌کنندگان در رویداد را هم با اعضاء مطرح کرد.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *