محمود نظاری: هیچ شرایطی، حاشیه سود مناسب شرکت را تهدید نخواهد کرد

محمود نظاری: هیچ شرایطی، حاشیه سود مناسب شرکت را تهدید نخواهد کرد

محمود نظاری، رئیس هیأت مدیره همکاران سیستم در گفت‌و‌گویی با سایت تحلیلی- خبری همفکران، متعلق به شرکت آوای آگاه به پرسش‌هایی درباره همکاران سیستم، وضعیت مالی و سودآوری آن برای سرمایه‌گذاران پاسخ داده است. آوای آگاه شرکت مشاور برای سرمایه‌گذاری در بورس است. متن این گفت‌و‌گو را با تحلیل آوای آگاه در اشاره مطلب ببینید.

پس از هدفمند شدن یارانه‌ها و تحولات بزرگ اقتصادی در کشور شرکت‌هایی که از این طرح در امان هستند یا تأثیر کمتری می‌پذیرند با استقبال چشمگیری مواجه شدند. از جمله گروه رایانه‌ای و فعالیت‌های وابسته به آن که برخی شرکت‌ها از جمله همکاران سیستم در این گروه قراردارند.

همکاران سیستم ارائه‌کننده خدمات نرم‌افزاری به نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها است. آنچه سبب شده طی سال‌های اخیر سهام گروه رایانه‌ای مورد توجه بازار سرمایه واقع شوند مصون ماندن این صنعت از طرح تحول اقتصادی و تحریم‌ها است. در کنار این دو عامل، افزایش تعداد بانک‌ها و گسترش خدمات اینترنتی چشم‌انداز مثبتی را برای این گروه پدید آورده است. نکته حائز اهمیت آن است که عوامل مذکور به افزایش تقاضا و بالا رفتن حاشیه سود این شرکت‌ها خواهد انجامید.

به‌طور کلی می توان گفت بازار همواره این گروه را به‌عنوان گروهی کم‌حاشیه در نظر دارد که در بازارهای داخلی تقاضای آن‌ها رو به گسترش است. اما  نباید فراموش کرد ‌[بخشی از] شرکت‌های این گروه اکثر تجهیزات خود را از خارج از کشور وارد می‌کنند بنابراین افزایش نرخ ارز بر روی برخی از آن‌ها تأثیر منفی خواهد داشت در نتیجه می‌توان چنین گفت که نوسانات نرخ ارز تنها تهدید این صنعت به شمار می‌آید.

شرکت همکاران سیستم یکی از شرکت‌هایی است که در گروه رایانه در بازار سرمایه در حال داد و ستد است. این شرکت که در حال حاضر 7500 مشتری دارد از 28 شهریور ماه سال جاری با قیمت 10500 ریال پا به بازار سرمایه گذاشت تا نام خود را به‌عنوان اولین شرکت تولیدکننده نرم‌افزار که وارد بازار فرابورس می‌شود، ثبت کند. به همین بهانه گفت‌و‌گویی با محمود نظاری، رئیس هیأت مدیره این شرکت ترتیب دادیم:

وجوه تمایز با دیگر شرکت‌های حوزه نرم‌افزار در ایران

نظاری، رئیس هیأت مدیره همکاران سیستم در باره وجوه تمایز همکاران با سایر شرکت‌های این صنعت گفت: « نکته حائز اهمیت آن است که صنعت نرم‌افزار ظرفیت بالایی برای حضور در بازار سرمایه دارد. امیدواریم که همکاران ما به تدریج گام‌های مناسبی بردارند و بسترهای لازم را آماده کنند تا شرکت‌هایشان در بازار سرمایه حضور یابند چرا که این امر به نفع سرمایه و بازار نرم‌افزار است.»

وی افزود: «در همکاران سیستم  حرکت در مسیر تحول دائمی اعتقاد همیشگی ما بوده است. رویکرد ما بیشتر به سمت تیم‌های جوان است بطوریکه امروز در همکاران سیستم 31 شرکت تخصصی و منطقه‌‌ای داریم که60 عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل دارند و بیش از 90 درصد آن‌ها نیروهای جوان و پرانرژی هستند و البته برای بالا بردن کارایی مدیریتی آن‌ها نیز شرکت دوره‌های مدیریتی ویژه‌ای را برگزار کرده است.»

رئیس هیأت مدیره همکاران سیستم ورود این شرکت را در فرابورس به‌عنوان اولین شرکت حوزه نرم‌افزاری از ویژگی‌های مهم آن دانست و گفت: «این در واقع مقدمه‌ای است برای ورود حوزه‌ی نرم‌افزار به بازار سرمایه.  به نظر می‌رسد که مدل کسب‌وکار ما امروز درست جواب داده است و دامنه بازار همکاران سیستم امروز گسترش یافته و کسب‌‌وکارهای کوچک تا خیلی بزرگ را در بر می‌گیرد. این گستردگی بازار نیز ویژگی متمایز همکاران سیستم است. نکته جالب آن است که تا امروز تعداد زیادی پایان‌نامه با موضوع همکاران سیستم و مدل‌ها و الگوهای موفقیت آن در دانشگاه‌های بزرگ کشور تدوین شده است که خود منبع مناسبی برای مطالعه علاقه‌مندان به صنعت نرم‌افزار و تجارب مدیریتی در شرکت‌های نرم‌افزاری است.»

وی افزود: «نکته حائز اهمیت آن است که برخی دوستان ما در شرکت‌های همکار، وقتی در نقطه خوبی قرار می‌گیرند، گاهی به توسعه بدست آمده راضی می‌شوند. اما در همکاران سیستم  حرکت در مسیر تحول دائمی اعتقاد همیشگی ما بوده است.»

وی در ادامه یادآور شد: «در شرکت همکاران سیستم همواره نگاه ما به سرمایه‌گذاری مستمر متمرکز بوده است. به‌عنوان مثال در سه سال اخیر روی محصولات جدیدی برای بازارهای جدید سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که نشانه‌های آن را در بازار به زودی خواهید دید.»

نظاری ادامه داد: «به طور کلی نتیجه این تمایزها را در طول سال‌ها می‌توان در ظرفیت‌های ایجاد شده و در قدرت برند همکاران سیستم به خوبی مشاهده کرد. به‌طور یقین می‌توان گفت هر شرکتی به هر شکلی از کنار حوزه نرم‌افزار گذر کرده باشد نام ما را شنیده است. افزون بر این، حجم کار ما با همه همکارانمان متفاوت است. همکاران سیستم دارای 7500 مشتری است که این عدد در بازار کسب‌وکار متوسط و بزرگ حتی در منطقه بی‌نظیر است. حجم اقتصادی ما هم در این حوزه متفاوت است بطور مثال فقط سال گذشته، 13 میلیارد سود حاصل کرده‌ایم که این رقم نیز در خور توجه است.»

تحریم، تهدید یا فرصت؟

رئیس هیأت مدیره همکاران سیستم با اشاره به فرصت‌های ناشی از تحریم‌ها گفت: «در حال حاضر تحریم  برای ما خطر محسوب نمی‌شود اما در طولانی مدت، شرایط نامناسبی را بوجود می‌آورد زیرا با وجود تحریم همه شرکت‌های نظیر ما، شرایط کار و تعامل در فضای رقابت جهانی را کمتر تجربه می‌کنند.»

ارزیابی شرایط پس از لغو تحریم‌ها

نظاری با اشاره به روش‌های مدیریتی صحیح همکاران سیستم ادامه داد: «ما روش مدیریتی خود را طوری تنظیم کرده‌ایم که اگر شرکت‌های بزرگ به ایران وارد شوند، بتوانیم با آن‌ها تعامل داشته باشیم و البته قبلا شرکت در بخش‌هایی این تجربه را کسب کرده است و شما ردپای برخی شرکت‌های اروپایی را در خصوص همکاری با ما در تاریخچه شرکت می‌بینید. به نظر می‌رسد که در شرایط بعد از تحریم، همکاران سیستم استعداد خوبی برای مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی داشته باشد.»

برنامه‌ های شرکت برای بالا بردن سود

وی در خصوص استراتژی شرکت برای افزایش سودآوری تصریح کرد: «برای افزایش سود دو راهکار مناسب در نظر گرفته شده است. نخست آنکه درآمدهایمان را بالا می‌بریم و دوم هزینه‌هایمان را منطقی می‌کنیم. این روندی است که شرکت طی چند سال اخیر در پیش گرفته و عمدتا روی خطوط جدید و کسب‌وکارهای جدید فعال است.»

نظاری افزود: «ما به طرف دو بازار حرکت کرده‌ایم که ثمره آن را به زودی خواهیم دید. همکاران سیستم محصولات نسل سوم را برای کسب‌وکارهای بالای متوسط و محصولات سپیدار را برای بخش‌های کوچکتر بازار در نظر گرفته است. این گسترده کردن بازار، به رشد درآمدی ما می‌انجامد.»

رئیس هیأت مدیره شرکت ضمن بازگو کردن رشد درآمدی شرکت گفت: «رشد درآمدی ما در این پنج سال به صورت مشخص، سالانه حدود 32 تا 35 درصد بوده است. همواره درآمدمان افزایش و رشد هزینه‌هایمان کاهش یافته است. این رویکرد در طول این چند سال سبب ایجاد شکافی گسترده‌تر بین درآمد و هزینه ما شده است و ادامه خواهد داشت. آنچه که کمک می‌کند برای کسب درآمد، حرکت به سمت بازارهای بیشتر با درآمد مناسب‌تر است. در واقع رویکرد ما در این چند سال، تولید محصول بهتر، سبد محصولی متنوع‌تر و بازار گسترده‌تر بوده است.»

مهم ترین ویژگی همکاران سیستم

نظاری مهم‌ترین ویژگی شرکت را در بازار، سبد محصول کامل و حضور در تمام نقاط کشور دانست و اذعان داشت: «مهم‌ترین ویژگی ما در بازار، سبد محصول کامل‌تر و حضور در تمام نقاط کشور است که به مشتری این اطمینان را می‌دهد که سرویس مناسب در دسترس اوست. برند قدرتمند ما و تحلیلگری نیاز مشتریان بزرگ قبل از فروش را هم جزو عوامل موفقیت خود می‌دانیم.»

گسترده‌تر شدن بازار بدون افزایش زیاد کارمند

رئیس هیأت مدیره این شرکت ضمن بیان این مطلب که آی‌تی محوری به افزایش حوزه فعالیت شرکت منجر خواهد شد گفت: « ما هرچه به سمت آی‌تی محور بودن پیش برویم حوزه فعالیتمان گسترده‌تر می‌شود، اما لزوما نیروی انسانی ما اضافه نمی‌شود بلکه این کار را از دو طریق انجام می‌دهیم. در کنار شرکت‌ مادر، شرکت‌هایی داریم که به صورت شریک تجاری با ما کار می‌کنند. در حال حاضر همکاران سیستم دارای 26 شرکت تحت لیسانس است که نزدیک به 300 نیروی انسانی دارند و در شبکه ما کار می‌کنند، ما در این شرکت‌ها هیچ سهمی نداریم و هیچ سود و زیانی نصیب ما نمی‌شود. در واقع این‌ها گروه‌هایی هستند که کار ما را پیاده‌سازی می‌کنند. از 1130 نیروی انسانی امروز ما 300 نفر در شرکت‌های تحت لیسانس‌ها هستند.»

وی افزود: «روند ما به این شکل نیست که با بزرگ شدن کسب‌وکار، نیروهایمان را افزایش دهیم. ما شرکای تجاری را کنار خود بزرگ می‌کنیم. بخشی از کار هم به کمک آی‌تی انجام می‌شود که شامل سرویس‌های آنلاین، ارتباطات آی‌تی محور یکپارچه و … است.»

نگاهی به محصولات نسل سوم و سپیدار

نظاری با بیان توضیحاتی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت گفت: «نسل سوم نام اولیه‌ای است که ما بر اساس تکنولوژی روی این محصول قرار داده‌ایم. در واقع، بعد از داس و ویندوز، این محصولات تحت وب هستند و نام نسل سوم از این‌جا آمده است. درباره ظرفیت‌های تکنیکی باید گفت این محصولات فرآیندمحور هستند یعنی بر اساس مدل‌های کاری شرکت‌های بزرگ، قابلیت تنظیم دارند. همچنین تحت ‌وب هستند و شما در هر مکان جغرافیایی می‌توانید کاربر این سیستم باشید. سپیدار، برعکس نسل سوم، محصولی جمع و جور اما کارساز است. در واقع، هسته‌ای کوچک است که به کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند قوت بخشد و تمام کارهای آن‌ها را، از الف تا ی، پوشش می‌دهد. کاربری آن‌ هم بسیار آسان است. محصولات نسل سوم در سه سال آینده، جایگزین محصولات فعلی می‌شوند و خوشبختانه محصولات فعلی ما تا سه سال آینده، قدرت فروششان پابرجاست. به تدریج، اینها را با محصولات نسل سوم برای مشتریان متوسط به بالا جایگزین می‌کنیم و البته به بازار جدید هم، وارد می‌شویم.»

این محصولات چقدر به فروش شرکت کمک می‌کند؟

وی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی فروش شرکت اذعان داشت: «به صورت کمی در سال آینده، پیش‌بینی ما حجم فروشی برابر 10 درصد فروش کل شرکت برای محصولات سپیدار، و 10 درصد برای محصولات نسل سوم است. در واقع، افزایش حجم فروش خواهیم داشت و قطعا این رشد در سال‌های بعد نیز تداوم خواهد داشت.»

ارزیابی درآمد با محصولات جدید

نظاری در خصوص ارزیابی درآمد شرکت در آینده گفت: «رشد درآمدی ما، با نسل سوم، افزایش زیادی خواهد یافت و در کنار آن، با سپیدار، امنیت درآمدی خواهیم داشت. یعنی هیچ شرایطی، حاشیه سود مناسب در شرکت را، تهدید نخواهد کرد.»

محصولات نسل سوم جایگزین بازار فعلی خواهند شد؟

رئیس هیأت مدیره این شرکت نسل سوم را به‌عنوان بازار جدید این شرکت بیان کرد و اذعان داشت: «این محصول با بازار قدیم، همپوشانی ندارد.»

قیمت بازگشایی همکاران ارزنده بود؟

وی با بیان ارزندگی قیمت بازگشایی نماد این شرکت افزود: «به علت روند رشد 5 سال اخیر و پیش‌بینی سه سال آینده، انتظارمان بازگشایی با نرخ بالاتری بود ولی بازار تمایل بیشتری به P/E های پایین‌تر دارد. بطور کلی تصور می‌کنیم در شرایط خوبی وارد بازار شدیم.»

نظاری روند قیمتی سهم را تا اعلام گزارش 6 ماهه شرکت با ثبات پیش‌بینی کرد و گفت: « تا زمانی که ظرف دو سه هفته آینده، سودمان را برای شش ماهه اول ارائه کنیم روند قیمتی سهم در همین محدوده‌های فعلی خواهد بود و امیدواریم که خبرهای خوش ما به سهامداران انرژی بیش‌تری بدهد.»

افزایش سرمایه شرکت چه زمانی صورت می‌گیرد؟

نظاری زمان این افزایش سرمایه را به تجربه ورود این سهم به بازار سرمایه وابسته دانست و افزود: « در شرایط فعلی ما در حال تجربه بازار سرمایه هستیم و به هنگام لزوم در خصوص افزایش سرمایه شرکت تصمیم‌گیری خواهد شد.»

وی افزود: « در حال حاضر شرکت با 7 میلیارد تومان سود توزیع نشده از مجامع سال‌های قبل همراه است که 6 میلیارد تومان از این مبلغ به افزایش سرمایه اختصاص خواهد یافت.»

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *