۸ ویژگی کلیدی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات سهام‌داران

ایجاد ارتباط موثر با سهام‌داران و مدیریت اطلاعات آنان از دغدغه‌های شرکت‌های سهامی است. واحد سهام این شرکت‌ها که مسئولیت انجام امور مربوط به سهام شرکت و سهام‌داران را برعهده دارند؛ به‌صورت مستمر وظایفی مانند ثبت اطلاعات سهام‌داران، نگهداری سوابق انواع نقل‌و‌انتقال سهام (مانند خریدوفروش، قهری، اصلاحی، وثیقه و .. در هر روز)، ثبت درخواست‌های خرید و دستورهای فروش سهام، نگهداری و چاپ برگه‌های سهم و تحویل آن‌ها به سهام‌داران، انجام عملیات برگزاری مجمع، انجام امور مرتبط با افزایش سرمایه، تقسیم سود، پرداخت مطالبات سهام‌داران، به‌روزرسانی اطلاعات مالی سهام‌دار را انجام می‌دهند.

همه‌ی این موارد به کمک نرم‌افزاری کارآمد به سادگی، دقت و سرعت بالا قابل انجام است. در ادامه به اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نرم‌افزار سهام کارآمد اشاره می‌کنیم:

۱- راحتی کاربری و سادگی آموزش: هر چه آموزش و کارکردن با یک نرم‌افزار ساده‌تر باشد، احتمال استفاده از آن بیشتر است و کاربر در استفاده از آن رضایت بیشتری خواهد داشت. از سویی دیگر وجود راهنمای قوی در کنار نرم‌افزار، می‌تواند شروع کار با یک نرم‌افزار را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.

۲- امکان یکپارچه کردن اطلاعات: امکان ارتباط نرم‌افزار سهام با سایر نرم‌افزارهای مرتبط، یکی از نیازمندی‌های کاربران این سیستم است. در این زمینه نرم‌افزارهای مختلف از ابزارهای گوناگونی مانند فایل، رویه‌های ذخیره‌شده، وب‌سرویس و مانند آن استفاده می‌کنند.

۳-کارایی: یک سیستم نرم‌افزاری لازم است افزون‌بر داشتن دقت بالا، از سرعت کافی برخوردار باشد و استفاده از منابع سازمانی را به خوبی کاهش دهد. واحدهای سهام، به دلیل حجم زیاد اطلاعات، تعداد بالای سهام‌داران و تنوع عملیاتی که توسط این واحد انجام می‌شود، به نرم‌افزاری نیاز دارند که از سرعت پردازش مناسب و زیرساخت‌های نرم افزاری قابل اتکایی برخوردار باشد.

۴-انعطاف‌پذیری: در سیستم سهام کارآمد، نیاز است تا در صورت تغییر رویه‌ها و نیازمندی‌های کاربران، انعطاف پذیری لازم برای انطباق با تغییرات وجود داشته باشد.

۵-قابلیت نگهداشت و پشتیبانی مناسب: یکی از نکات مهم در نرم‌افزارهای سهام، داشتن پشتیبانی مناسب است، با توجه به تغییرات سریع در دنیای تکنولوژی، تصور کار کردن طولانی مدت با یک سیستم نرم‌افزاری، بدون پشتیبانی قوی، دور از ذهن است.

۶- امکان استفاده از ابزارهای جانبی: سخت‌افزارها و ابزارهای جانبی بسیاری برای ساده کردن کار با نرم‌افزارها تولید شده‌اند. با توجه به فرایندهای کاری واحد سهام، لازم است امکان استفاده از بارکدخوان، تلفن گویا و ارتباط با آن در سیستم وجود داشته باشد.

۷-گزارش‌دهی: هدف اصلی و نهایی از نگهداری داده‌ها، استخراج گزارش‌های موردنظر در زمان مناسب است تا بر اساس آن‌ها بتوان تصمیم‌گیری یا ذی‌نعفان را از موارد مهم آگاه کرد. وجود گزارش‌های متنوع با تحلیل‌های هوشمند از داده‌ها، از نیازمندی‌های اصلی واحد امورسهام است.

۸-امکان برقراری ارتباط مناسب با سهام‌داران: به دلیل تعدد سهام‌داران و سرعت بالای تغییر سهام‌داران شرکت، برقراری ارتباط مستقیم با آنان به سختی امکان‌پذیر است. وجود امکانات سیستمی که این ارتباط را تسهیل کند، می‌تواند حجم کاری واحد سهام را کاهش و رضایت سهام‌داران را افزایش دهد. در زمان‌هایی مانند افزایش سرمایه یا تقسیم سود، داشتن این نوع ارتباط بسیار حیاتی است. استفاده از تلفن گویا، ایمیل، پیامک و … به کاربران سهام کمک می‌کند تا حجم بالایی از اطلاعات را به تعداد زیاد سهام‌داران منتقل کنند.

نرم‌افزار فصل همکاران سیستم

نرم‌افزار فصل همکاران سیستم، نرم‌افزاری کاربردی است که بر مبنای فرایندهای واحد سهام توسعه یافته و از تمام ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، برخوردار است. این نرم‌افزار تمام نیازهای نرم‌افزاری واحد امور سهام شرکت‌های سهامی (سهامی عام و خاص) را شناسایی کرده و به خوبی به آن‌ها پاسخ داده است. در این نرم‌افزار ارسال و دریافت اطلاعات از سایر نرم‌افزارها امکان‌پذیر بوده و همه‌ی محاسبات، با دقت و قابلیت اتکای بالا در آن انجام می‌شود.

یکی از نقاط قوت این نرم‌افزار در کنار پاسخ‌گویی جامع به نیازمندی‌های واحد سهام، سرعت پردازش بالای این سیستم است. افزون‌براین، نرم‌افزار فصل همکاران سیستم، گزارش‌های کامل و کاربردی را ارائه می‌دهد و امکان ایجاد گزارش‌های جدید نیز در آن فراهم است. دو سامانه‌ی جانبی ِپرتال سهام‌داران و سامانه‌ی مدیریت پیام، امکان ارتباط لحظه‌ای با سهام‌داران را فراهم کرده است. سرعت بالای پاسخ‌گویی به تغییرات نیز یکی دیگر از ویژگی‌های نرم‌افزار سهام فصل همکاران سیستم است.
تیم پشتیبانی نرم‌افزار سهام، نیازهای آموزشی کاربران را برطرف کرده و در زمان استقرار نرم‌افزار نیز کارشناسان همکاران سیستم در کنار تیم سهام شرکت‌ها حضور دارند. پس از استقرار سیستم نیز امکان استفاده از مشاوره‌ی کارشناسان متخصص وجود دارد.