معرفی غول های فناوری ؛ 20 شرکت برتر تکنولوژی در جهان

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی غول های فناوری ؛ 20 شرکت برتر تکنولوژی در جهان

شرکت‌های فناوری در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از پاندمی کرونا، جهش بسیار خوبی را تجربه کردند. فارغ از آن، تقریبا هر کسب‌وکاری بدون درنظر گرفتن حوزه‌ای که در آن فعالیت دارد، به یکی از غول های فناوری جهان وابسته است؛ در موضوعاتی مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، ابزارهای آنلاین، راه‌های امنیت سایبری و مواردی از این قبیل.

صنعت فناوری شامل هزاران شرکت کوچک و بزرگ است که برخی از آنها جزء بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان هستند؛ از جمله مایکروسافت، آمازون، اپل، سامسونگ و ده‌ها مورد دیگر. طبق آمار صنعت فناوری حدود 35 درصد از کل بازار جهان را شامل می‌شود که نرخ رشد آنها در سال 2022 حدود 5 درصد بود.

آمریکا به تنهایی سهم بالایی را از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان به خود اختصاص داده است. امروزه حدود 500 هزار شرکت فناوری در این کشور فعالیت دارند که 660 مورد از آنها در سلیکون ولی مشغول به فعالیت هستند.

در این نوشتار همراه ما باشید تا در مورد این شرکت‌ها از جمله ارزش بازار، میزان بزرگی و محصولات تولیدی آنها‌ بیشتر صحبت کنیم. فراموش نکنیم که تغییرات سریع این کسب‌وکارها و تطابق زودهنگام آنها با شرایط به وجود آمده بعد از پاندمی کرونا، سهم به‌سزایی در موفقیت‌شان داشته است.

آنها در شرایط جدید، با استفاده از ابزارها و فناوری‌های لازم، تحول دیجیتال را سرعت بخشیدند که از آن می‌توان به رویکردهای جدید منابع انسانی مانند دورکاری و کار هیبریدی اشاره کرد. این موضوع با استقبال نیروی کار مواجه شد، به طوری که مایکروسافت گزارش داد حدود 70 درصد از نیروی کار تمایل دارند تا کار هیبریدی همچنان باقی بماند.

معرفی شرکت آمازون (Amazon)

محصولات محبوب: فروشگاه آمازون، آمازون پرایم، خدمات وب آمازون (aws)، گودریدز و سایر محصولات.

ارزش بازار: 1.042  تریلیون دلار

آمازون یکی از غول های فناوری جهان است که در سال 1994 توسط جف بزوس تاسیس شد. این شرکت ابتدا فعالیتش را با فروش کتاب آغاز کرده و اکنون بزرگ‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی جهان محسوب می‌شود. ضمن آنکه در بسیاری از حوزه‌های دیگر از جمله خدمات رایانش ابری نیز فعالیت دارد.

آمازون علاوه بر کسب ششمین رتبه شرکت بزرگ جهان در میان فهرست فوربس، جزء 25 شرکت برتر فناوری اطلاعات دنیا نیز محسوب می‌شود.

معرفی شرکت اپل (Apple)

محصولات محبوب: iPhone، iPad، Apple Watch، AirPods، MacBook

ارزش بازار: 2.400 تریلیون دلار

تعجب‌آور نیست اگر یکی دیگر از غول های فناوری جهان را اپل بنامیم. این شرکت در زمینه تولید محصولات تکنولوژی، نرم‌افزار و خدمات آنلاین فعالیت دارد. این شرکت در سال 2021 حدود 365.817 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

اپل توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین در سال 1976 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون یکی از موفق‌ترین شرکت‌های عرصه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

معرفی شرکت آلفابت (Alphabet Inc)

محصولات محبوب: اندروید، گوگل، یوتیوب

ارزش بازار: 1.36 تریلیون دلار

آلفابت شرکت مادر کسب‌وکارهای گوگل است که پس از بازسازی این مجموعه، در سال 2015 تاسیس شد. این مجموعه یک شرکت چند ملیتی است که در سال 2021 حدود 257 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

آلفابت همچنین در شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلفی از جمله هوش مصنوعی، ماشین‌های خودران، رایانش ابری و موضوعاتی از این قبیل سرمایه‌گذاری می‌کند.

شرکت‌های نرم افزاری

صنعت فناوری شامل هزاران شرکت کوچک و بزرگ است که برخی از آنها جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان هستند

معرفی شرکت مایکروسافت (Microsoft)

محصولات محبوب: مایکروسافت ویندوز،آفیس، ویژوال استودیو

ارزش بازار: 2.026 تریلیون دلار

مایکروسافت نیز یکی از غول های فناوری جهان است که در آمریکا تاسیس شده است. این شرکت توسط بیل گیتس و پل الن در سال 1975 شروع به کار کرد. مایکروسافت در ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم‌افزارهای سازمانی و اداری پیش‌گام بوده و محصول office آن امروزه به بخشی از زندگی کاری همه ما تبدیل شده است.

معرفی گروه سامسونگ (Samsung Group)

محصولات پرطرفدار: انواع موبایل، تلویزیون‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی و لوازم خانگی برقی

ارزش بازار: 367 میلیارد دلار

سامسونگ در سال 1969 تاسیس شد و هم اکنون طیف گسترده‌ای از وسایل الکترونیکی را تولید و به فروش می‌رساند. این شرکت همچنین دارای ابتکاراتی در زمینه بهداشت دیجیتال و خانه‌های هوشمند است.

معرفی شرکت متا پلتفرمز (Meta Platforms)

محصولات محبوب: فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ، مسنجر

ارزش بازار: 499 میلیارد دلار

فیس‌بوک توسط مارک زاکربرگ در سال 2004 راه‌اندازی شد تا دانشجویان هاروارد را با یکدیگر مرتبط کند و بسیار زود موفق شد. به طوری که در سال 2010، بیش از 400 میلیون نفر ماهانه از آن استفاده می‌کردند.

در سال 2021، شرکت فیس‌بوک نام خود را به Meta Platforms تغییر داد تا بر جهت‌گیری خود روی متاورس تأکید کند. واقعیت مجازی/افزوده موضوعاتی است که این شرکت بر آنها تاکید می‌کند. این شرکت علاوه بر محصولات خود با تمرکز بر متاورس و وب 3، بسیاری از پلتفرم‌ها و شرکت‌های دیگر از جمله Novi Financial، Hot Studio و WhatsApp را خریداری کرده است.

معرفی شرکت سیسکو سیستمز (Cisco Systems)

محصولات محبوب: Cisco ONE، Cisco DNA، Cisco+

ارزش بازار: 213 میلیارد دلار

این شرکت که حدود 40 سال قدمت دارد، در سن خوزه سیلیکون ولی واقع است. بسیاری از محصولات سیسکو شامل تجهیزات شبکه و مخابراتی است. با این حال، واحد امنیت سایبری باارزش‌ترین بخش این شرکت است.

برای مثال، با Cisco SecureX؛ می‌توان حملات سایبری را شناسایی کرده، پاسخ داد و به سرعت از آن بازیابی کرد.

معرفی شرکت اوراکل (Oracle)

محصولات محبوب: Oracle Cloud، Java، MySQL، Oracle Linux

ارزش بازار: 239 میلیارد دلار

اوراکل یک شرکت نرم‌افزاری آمریکایی است که در سال 1977 تاسیس شد. راهکارهای نرم‌افزاری این شرکت در زمینه‌های مختلفی از جمله بازاریابی، منابع انسانی، فروش و سایر موضوعات به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا کسب‌وکارشان بهتر اداره شود.

علاوه بر آن اوراکل هر ساله رویداد توسعه‌دهندگان را به طور منظم برگزار می‌کند و از یادگیری ماشینی تا تشخیص چهره به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

حتما بخوانید: معرفی شرکت اوراکل ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

معرفی شرکت SAP

محصولات محبوب: SAP ERP, SAP S/4HANA cloud

ارزش بازار: 141 میلیارد دلار

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان SAP معتبرترین شرکت‌ نرم‌افزاری جهان محسوب می‌شود که در سال 1972 در آلمان تاسیس شد. هنگامی که SAP نرم افزارهای SAP R/2 و SAP R/3 را منتشر کرد، به نوعی یک استاندارد جهانی از نظر برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) تعیین کرد.

این شرکت اکنون SAP S/4HANA، آخرین نسخه نرم افزار ERP را دارد که از محاسبات درون حافظه استفاده می‌کند. بنابراین، حجم عظیمی از داده‌ها را قادر می‌سازد تا سریع و روان پردازش شوند.

نرم‌افزار SAP داده‌هایی را جمع‌آوری و متمرکز می‌کند که معمولا توسط هر بخش/تیم به طور جداگانه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شود. این کمک می‌کند تا دید و تفسیر بهتری از داده‌های جمع‌آوری شده داشته باشید و در عین حال بهره‌وری و در نهایت سود را افزایش دهید.

معرفی شرکت سلزفورس (Salesforce)

محصولات محبوب: Customer 360، Slack، Tableau

ارزش بازار: 169.72 میلیارد دلار

این شرکت که در سال 1999 در آمریکا تاسیس شد به سرعت تبدیل به یکی از غول های فناوری جهان شد و هم اکنون آن را بیشتر با نرم افزار CRM می‌شناسند. سلزفورس هم‌اکنون چندین شرکت از جمله Slack، Heroku و Tableou Software را خریداری کرده است.

معرفی شرکت ادوبی (Adobe)

محصولات محبوب: Adobe Acrobat, Adobe Photoshop, Adobe Creative Cloud

ارزش بازار: 193 میلیارد دلار

ادوبی یک شرکت نرم‌افزاری آمریکایی است که در سال 1982 تاسیس شد. این شرکت راهکارهای نرم‌افزاری بازاریابی، مدیریت اسناد و همچنین ابزارهای خلاقانه مربوط به طراحی ارائه می‌کند. این شرکت خدمات خود را در سه دسته زیر ارائه می‌دهد:

  • Creative Cloud: ابزارهایی برای طراحی و ویرایش مانند فتوشاپ، ایندیزاین
  • Experience Cloud: خدماتی برای بازاریابی و تجربه مشتری
  • Document Cloud: ابزارهایی برای ویرایش اسناد، مانند Adobe Acrobat و Adobe Sign
شرکت های تکنولوژی

غول های تکنولوژی با استفاده از ابزارها و فناوری‌های لازم، تحول دیجیتال را سرعت بخشیده‌اند

معرفی شرکت اینتویت (Intuit)

محصولات محبوب: QuickBooks, TurboTax, Mint

ارزش بازار: 127 میلیارد دلار

Intuit یک شرکت نرم‌افزاری است که در زمینه مدیریت امور مالی تخصص دارد. QuickBooks، TurboTax، و Mint سه نمونه از محصولات این شرکت هستند که برای مدیریت حساب‌ها، سازماندهی مالیات‌ها و مواردی از این قبیل کاربرد دارند.

اینتویت همچنین مالک برنامه‌های دیگری از جمله TSheets، Mailchimp و Credit Karma است که برخی از آنها از جمله Mailchimp از جمله برنامه‌های پرطرفدار هستند.

معرفی شرکت وی‌ام‌ویر (VMware)

محصولات محبوب: VMware vSphere

ارزش بازار: 45 میلیارد دلار

این شرکت در سال 1998 در کالیفرنیا آمریکا تاسیس شد و بیشتر در زمینه رایانش ابری و مجازی سازی فعالیت می‌کند. بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های VMware مربوط به خدمات امنیت رایانش ابری است.

این شرکت داده‌ها را در مرکز داده و فضای ابری ایمن نگه می‌دارد و از زیرساخت‌های موجود برای محافظت از برنامه‌ها استفاده می‌کند.

معرفی شرکت اوبر (Uber)

محصولات محبوب: اوبر، Uber Eats

ارزش بازار: 60 میلیارد دلار

اوبر بزرگ‌ترین پلتفرم حمل‌ونقل و جابجایی جهان محسوب می‌شود که در سال 2009 تاسیس شد. این شرکت هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا نیز محسوب می‌شود.

افراد می‌توانند از طریق اوبر نیازهای حمل‌ونقل خود را برآورده کنند یا آنکه از رستوران‌های نزدیک غذا سفارش دهند. همچنین برخی از افراد نیز می‌توانند به عنوان سرویس‌دهنده خدمت فعالیت کنند.

معرفی شرکت آی بی ام (IBM)

محصولات محبوب: IBM Tivoli, WebSphere, System X, System Z, Power Systems

ارزش بازار: 122 میلیارد دلار

IBM در زمینه تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه فعالیت می‌کند و خدمات میزبانی وب را هم ارائه می‌دهد. این شرکت مخترع بسیاری از دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای فناوری از جمله دستگاه ATM، کارت‌های نوار مغناطیسی، درایوهای دیسک سخت و موارد بسیاری دیگر است.

معرفی شرکت سونی (Sony)

محصولات محبوب: گوشی موبایل، لوازم خانگی، وسایل الکترونیکی و ماشین‌های اداری

ارزش بازار: 111 میلیارد دلار

سونی یک شرکت ژاپنی است که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی و بزرگ‌ترین شرکت و ناشر کنسول بازی‌های ویدئویی در جهان محسوب می‌شود.

سونی 55 درصد از بازار حسگرهای تصویر را در اختیار دارد و بزرگترین تولیدکننده سنسورهای تصویر در جهان و دومین تولیدکننده بزرگ دوربین است. در بخش تلویزیون‌های پریمیوم، تلویزیون سونی یک رهبر جهانی محسوب می‌شود. از نظر درآمد سالانه، سونی در رتبه سوم تولید تلویزیون قرار دارد.

معرفی شرکت شرکت ال جی (LG)

محصولات محبوب: لوازم خانگی، گوشی موبایل

ارزش بازار: 16 میلیارد دلار

ال جی یک شرکت الکترونیکی چندملیتی کره جنوبی است که دفتر مرکزی آن در سئول قرار دارد. از سال 2008 تاکنون LG همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون‌های LCD در جهان است. این شرکت بیش از 128 عملیات در سطح جهان دارد.

غول های فناوری

تغییرات سریع غول‌های فناوری و تطابق زودهنگام آنها با شرایط به وجود آمده بعد از پاندمی کرونا، سهم به‌سزایی در موفقیت‌ آنها داشته است.

معرفی شرکت پاناسونیک (Panasonic)

محصولات محبوب: باتری‌های قابل شارژ، تلویزیون، لوازم خانگی، قطعات خودرو

ارزش بازار: 21 میلیارد دلار

شرکت پاناسونیک که قبلا با نام شرکت صنعتی ماتسوشیتا الکتریک شناخته می‌شد، یک شرکت بزرگ ژاپنی لوازم الکترونیکی مصرفی است که تا اواخر قرن بیستم یک رهبر جهانی بود.

پاناسونیک دارای طیف گسترده‌ای از محصولات مانند محصولات الکترونیکی مانند باتری‌های قابل شارژ، تلویزیون، لوازم خانگی، سیستم‌های خودرو و صنعتی با علاقه به ساخت‌وساز و املاک است.

معرفی شرکت اینتل (Intel)

محصولات محبوب: انواع سخت‌افزار از جمله مودم، کارت شبکه، ریزپردازنده، مادربورد

ارزش بازار: 117 میلیارد دلار

Intel نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان محسوب می‌شود که بیشتر در زمینه سخت‌افزار فعالیت می‌کند. اینتل شامل خطوط تولید مختلفی از محصولات است که از جمله می‌توان به واحدهای پردازش مرکزی (CPU)، ریزپردازنده‌ها، واحدهای پردازش گرافیکی مجتمع (iGPU)، سیستم‌های روی تراشه (SoCs)، مادربرد، مودم، وای‌فای، بلوتوث و غیره اشاره کرد.

مشتریان این شرکت شامل شرکت‌های بزرگ تکنولوژی جهان از جمله شرکت‌های سازنده رایانه‌های شخصی مانند لنوو، اچ‌پی، دل هستند که از محصولات اینتل پشتیبانی می‌کنند. مهندس معروف گوردون ای مور که به “قانون مور” معروف است، بنیانگذار اینتل بود.

معرفی شرکت هوآوی (Huawei)

محصولات محبوب: تلفن همراه، تلویزیون هوشمند، دانگل، ساعت هوشمند

ارزش بازار: 120 میلیارد دلار

هوآوی یک شرکت فناوری چینی است که تولیدکننده لوازم الکترونیکی مصرفی بوده و در کنار آن به صنعت مخابرات نیز خدمات ارائه می‌دهد. هوآوی تجهیزات مخابراتی را طراحی، توسعه و به شرکت‌های بزرگ مخابراتی جهان مانند British Telecom، Motorola، Bell Canada، Vodafone و غیره می‌فروشد.

هواوی اکنون یک غول مخابراتی است که تلفن‌های همراه، شبکه‌های پهن باند ثابت، تلویزیون‌های هوشمند، رایانه‌های لوحی، دانگل، ساعت هوشمند و غیره را تولید می‌کند.

ما در این مقاله به لیستی از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی جهان اشاره کردیم. با این حال، باز هم می‌توان ده‌ها مورد را به این لیست اضافه کرد. ضمن آنکه این اطلاعات با گذشت زمان دچار تغییر می‌شود، چرا که تغییرات در عرصه فناوری و تکنولوژی بسیار سریع‌تر از سایر حوزه‌های دیگر رخ می‌دهد.

اما شرکت‌های ایرانی نیز چندین دهه است که در زمینه فناوری و تکنولوژی‌های نوین فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. هر چند دامنه فعالیت آنها به اندازه شرکت‌های بزرگ جهان نیست اما اثرگذاری آنها خصوصا در داخل کشور کاملا مشهود است.

همکاران سیستم یکی شرکت‌های نرم افزاری است که بیش از 35 سال از عمر آن می‌گذرد. این شرکت هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت‌ نرم‌افزاری ایران محسوب می‌شود که نیازهای نرم‌افزاری سازمان‌ها و کسب‌وکارها را با بهترین روش برطرف می‌کند.


منابع:

  • userguiding.com
  • thetealmango.com