پرکاربرد‌ترین تکنولوژی‌هایی که در ۲۰۱۲ استفاده شدند، کدامند؟

کسب‌وکارهای مختلف، در پایان هر سال نگاهی به عقب می‌اندازند و عملکرد مالی یک ساله، کارهایی که در عملیات بازاریابی خود انجام داده یا نداده‌اند و ارزیابی عملکرد کارمندان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

تکنولوژیست‌ها نیز در پایان سال به مرور رویدادهای تکنولوژیک می‌پردازند: اینکه کدام وب‌سایت‌ها به استاندارد عملی برای نسل جدید تبدیل شده‌اند، کدام ابزارهای جدید به ابزارهایی تبدیل شده‌اند که داشتن آن‌ها الزامی است و کدام تکنولوژی‌ها برای انجام کسب‌وکار ضروری هستند. بعد از یک سال مرور اخبار سخت افزاری و نرم‌ افزاری، مهم‌ترین ابزارهایی که در سال ۲۰۱۲ مورد استفاده قرار گرفتند، عبارتند از:

سایت Pinterest، یک تصویر اجتماعی جدید

سایت Pinterest در سال ۲۰۱۲ مولد ترافیک اینترنتی زیادی بود. این سایت که تصاویر رنگی از هدایا و وسایل منحصر به فرد را نشان می‌دهد، در سپتامبر ۲۰۱۲ به عنوان چهارمین سایت محرک ترافیک اینترنتی، از یاهو پیشی گرفت و بعد از گوگل و فیس بوک و جلو‌تر از توییتر و بینگ (bing. com) قرار گرفت. بسیاری از کسب ‌وکار‌ها، در سال ۲۰۱۲ فروش خود را از طریق این سایت انجام دادند.
کاربران در این وب سایت می‌توانند مجموعه عکس‌های theme‌دار را مانند وقایع، علاقمندی‌ها، سرگرمی‌ها و مواردی از این دست، ایجاد و مدیریت کنند. این سایت با سرمایه‌گذاری گروه کوچکی از کارآفرینان و مخترعین، تامین مالی می‌شود.
سایت Pinterest مشابه سیستم‌های نشان‌گذاری تصویری اجتماعی قدیمی است و بر اساس‌‌ همان اصول پایه گذاری شده است. کاربران می‌توانند عکس‌ها را ذخیره کنند و آن‌ها را روی بوردهای مختلف دسته‌بندی کنند. دسته‌بندی‌های عمومی این سایت عبارتند از مسافرت، فیلم، سرگرمی، طراحی خانگی، ورزش، مد و هنر.
روش‌های متعددی برای ثبت یک حساب کاربری در Pinterest وجود دارد. کاربران بالقوه یا می‌توانند از طرف دوستی که قبلا ثبت نام کرده، دعوتنامه دریافت کنند و یا خودشان به طور مستقیم دعوتنامه‌ای از وب سایت Pinterest درخواست کنند. یک حساب کاربری را همچنین می‌توان با ارتباط دادن Pinterest به پروفایل‌های فیس بوک یا توییتر ایجاد کرد.

سایت Pinterest در سال ۲۰۱۲ مولد ترافیک اینترنتی زیادی بود. این سایت که تصاویر رنگی از هدایا و وسایل منحصر به فرد را نشان می‌دهد، در سپتامبر ۲۰۱۲ به عنوان چهارمین سایت محرک ترافیک اینترنتی، از یاهو پیشی گرفت و بعد از گوگل و فیس بوک و جلو‌تر از توییتر و بینگ (bing. com) قرار گرفت.

همه چیز با ابزارهای تحلیلی 

در اینترنت، با استفاده از ابزارهای تحلیلی، تقریبا می‌توانید هر چیزی را -از شمارش تعداد افرادی که از محصولات شما در سایت‌هایی مثل Pinterest دیدن می‌کنند، تا دانستن اینکه بر چه قسمت‌هایی کلیک می‌کنند– تجزیه و تحلیل کنید. در سال ۲۰۱۲، ابزارهای تحلیلی مانند GeckoBoard و GoSquared کارایی بیشتری پیدا کردند و حتی با خدمات بیشتری تلفیق شدند. اکنون با استفاده از این ابزار‌ها، با یک نگاه می‌توانید میزان فروشتان را در یک ماه همراه با بازدیدهایی که از صفحه سایت شما از یک بخش خاص صورت گرفته، مشاهده کنید.
یکی از این ابزار‌ها، Google Analytics است؛ خدماتی که از سوی شرکت گوگل ارایه می‌شود و آمارهای جزئی در مورد بازدیدهایی که از یک وب سایت صورت می‌گیرد، ارایه می‌کند. «واکاو گوگل» (Google Analytics) پرکاربرد‌ترین خدمات آماری در حوزه وب‌سایت‌ها بوده و هدف آن بیشتر کمک به بازاریابان و تجار است. واکاو گوگل می‌تواند بازدیدکننده‌ سایت‌ها را از هر ارجاع‌ دهنده‌ای مانند موتورهای جستجو، نمایش آگهی، شبکه‌های پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی از طریق ایمیل و مثلا لینک‌هایی که باPDF باز می‌شوند، پیگیری کند.
آخرین نگارش «واکاو گوگل» که به عنوان کد پیگیری غیر همزمان شناخته می‌شود، به طور قابل توجهی حساس‌تر و دقیق‌تر از انواع قبلی است و قادر است حتی کوچک‌ترین فعالیتی که در وب سایت صورت می‌گیرد را پیگیری کند.
رویکرد واکاو گوگل، نشان دادن داده‌های سطح بالا به شکل نمودار برای کاربران عادی است. تحلیل‌های آن می‌تواند صفحه‌ای را که عملکرد ضعیف دارد با تکنیک‌هایی مانند تصویرسازی قیف‌مانند آشنا کند و نشان دهد بازدیدکننده از کدام ارجاع‌دهنده متصل شده‌، چه مدت زمانی صرف بازدید از وب‌سایت کرده‌ و موقعیت جغرافیایی او کجاست.
همچنین گزارش تجارت الکترونیک «واکاو گوگل»، می‌تواند فعالیت‌های فروش یک بنگاه را پیگیری کند. این گزارش‌ها معاملات انجام شده در یک سایت، میزان درآمد و بسیاری از دیگر معیارهای تجاری را نشان می‌دهند.

سیستم‌های لمسی، روش‌های ساده‌سازی کسب‌وکار

بسیاری از شرکت‌ها وعده داده‌اند که کامپیوترهای لمسی، به زودی بر کسب‌وکارهای کوچک مسلط می‌‌شوند. البته چند سال است که iPad چنین نقشی را داشته، اما در سال ۲۰۱۲ ابزارهای لمسی به یک واقعیت در کسب‌وکار‌ها تبدیل شده بودند. البته ویندوز۸ محرک اصلی این موضوع بوده، اما هر یک از تولیدکنندگان، از acer گرفته تا Lenovo ، با تولید محصولات متعدد دارای صفحات لمسی مانند اولترابوک‌‌ها (نسل جدیدی از خانواده‌های لپ‌تاپ که اواخر سال ۲۰۱۱ توسط شرکت اینتل معرفی و ثبت شد)، تبلت‌های ۱۰ اینچی و حتی کامپیوترهای رومیزی معمولی، از این روند استقبال کرده‌اند. چشم‌انداز استفاده از لپ‌تاپ‌ها، تبلت یا گوشی‌های هوشمند لمسی این است که اینگونه ابزار‌ها روش‌هایی برای ساده‌سازی کسب‌وکار خواهند بود.

پیش‌روی گوشی‌های اندروید تحلیلی

سیستم‌های اندروید در سال ۲۰۱۲ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. البته هنوز نمی‌توان کاملا اظهار داشت که در کسب‌وکارهای کوچک، اندروید از iPhone پیشی گرفته است. در یک کنفرانس تکنولوژی که اخیرا برگزار شد، بیشتر نمایندگان بازاریابی iPhone داشتند. اما با این حال، آمار‌ها دروغ نمی‌گویند و شرکت آمارهای بین‌المللی (IDC) اخیرا اعلام کرده که گوشی‌های اندروید ۴۷ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، در حالی که iPhone، چیزی در حدود ۱۸ درصد را در اختیار دارد. درست است که هنوز بهترین اپلیکیشن‌ها کار خود را با iPhone آغاز می‌کنند، اما سال میلادی گذشته، بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به استفاده هم‌زمان از این پایگاه‌ها روی آوردند.
ماهیت باز و قابل تنظیم اندروید باعث می‌شود بتوان از آن در دیگر ابزارهای الکترونیکی مانند لپ‌تاپ‌ها، نت‌بوک‌ها، کتاب‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و دوربین‌ها استفاده کرد.

ارتقای رزولوشن صفحه با بیشترین سرعت تحلیلی

ممکن است نسل چهارم iPad یا تبلت گوگل نکسوس ۱۰ را با صفحه نمایش کاملا شفاف دیده باشید. هر دو محصول رزولوشن بیش از ۲۰۰۰ پیکسل دارند. این بدین معنی است که هر تصویر، هر خط متن و هر وب سایتی، واضح‌تر و باکیفیت‌تر از مدل‌های قبلی دیده می‌شود. مانیتورهای کامپیو‌تر نیز اکنون صفحات با کیفیت‌تری دارند، به طوری که مانیتورهای سامسونگ سری ۹ با رزولوشن بالای ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ کار می‌کنند. پیکسل‌های اضافی این صفحات سازگاری بیشتری با چشم دارند و ساعت‌های طولانی کار کردن با آن‌ها خستگی کمتری برای چشم به همراه دارد.

«واکاو گوگل» (Google Analytics) پرکاربرد‌ترین خدمات آماری در حوزه وب‌سایت‌ها بوده و هدف آن بیشتر کمک به بازاریابان و تجار است. واکاو گوگل می‌تواند بازدیدکننده‌ سایت‌ها را از هر ارجاع‌ دهنده‌ای مانند موتورهای جستجو، نمایش آگهی، شبکه‌های پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی از طریق ایمیل و مثلا لینک‌هایی که باPDF باز می‌شوند، پیگیری کند.

محصولات بلک‌بری

سیستم عامل جدید بلک‌بری ۱۰ می‌تواند جایگزین بسیاری از سیستم‌ها در بازار شود و تبلت ۷ اینچی PlayBook جایگزین مناسبی برای iPad است. بسیاری از کسب وکار‌ها در سال ۲۰۱۲ کارکنان خود را به استفاده از گوشی‌های بلک‌بری تشویق کرده‌اند.
بیشتر محصولات بلک‌بری که توسط شرکت RIM کانادا تولید می‌شود، در اصل به دلیل قابلیت ارسال و دریافت پیام‌های فوری و Push Email (سیستم‌های ایمیل که قابلیت روشن بودن دایمی را ایجاد می‌‌کنند و در آن عامل انتقال، ایمیل‌های جدید را به محض دریافت به کاربر منتقل می‌کند) شناخته می‌شوند و در عین حال امنیت بالایی دارند. همچنین این ابزار‌ها طوری طراحی شده‌اند که به عنوان دستیار دیجیتال شخصی (دستگاه کوچک قابل حمل شخصی با سیستم عامل)، مدیا پلیر قابل حمل، مرورگرهای اینترنت، ابزارهای بازی، دوربین و دیگر ابزارهای اینچنینی کاربرد داشته باشند.
در سال ۲۰۱۱ محصولات شرکت بلک بری ۳ درصد کل فروش ابزارهای موبایل را در سراسر جهان تشکیل داده و شرکت RIM ششمین تولیدکننده این ابزار‌ها در جهان شناخته شد. تا سپتامبر ۲۰۱۲، حدود ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان مشترک شرکت بلک‌بری بوده‌اند. حوزه کارائیب و آمریکای لاتین بیشترین گوشی‌های هوشمند بلک‌بری را استفاده کرده‌اند.


منبع:
inc.com