نگاهی به موسسه بین المللی مشاوره مدیریت مک‌کینزی

«مک‌کینزی‌ اند کمپانی» McKinsey & Company یکی از بزرگ‌ترین موسسه‌هایی است که در حوزه‌های مدیریتی خدمات مشاوره ارائه می‌دهد. این موسسه در مشاوره‌های خود عمدتاً بر سطوح ارشد مدیریتی تمرکز می‌کند و در سراسر جهان به کسب و کار‌ها، نهاد‌ها و حتی دولت‌های مختلف مشاوره می‌دهد. مک کینزی را یکی از معتبر‌ترین موسسات مشاوره‌ای در سراسر جهان می‌شناسند.

این موسسه چندین نشریه معتبر نیز منتشر می‌کند که فصلنامه مک کینزی معروف‌ترین آن‌ها است. فصلنامه مک کینزی در واقع یک نشریه حوزه کسب و کار است که نظریه‌های مدیریتی و سازمانی را پوشش می‌دهد. این نشریه از سال ۱۹۶۴ به صورت مداوم توسط تیم مشاوران مدیریتی مک کینزی منتشر می‌شود. این موسسه سالانه یک ویژه نامه را هم ضمیمه این فصلنامه منتشر می‌کند.

مک کینزی نشریات دیگری هم با موضوعات فناوری تجاری، پرداخت‌های مالی، بانکداری شرکتی و سرمایه‌ای و امور مالی منتشر می‌کند. مشاوران شاغل در این موسسه تاکنون چندین کتاب در این حوزه به رشته تحریر درآورده‌اند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: سنجش و مدیریت ارزش شرکت‌ها، کیمیای رشد، تخریب سازنده، جنگ بر سر استعداد‌ها.

تاریخچه موسسه بین المللی مشاوره مدیریت مک‌کینزی

شرکت مک کینزی‌اند کمپانی در سال ۱۹۲۶ توسط جیمز مک کینزی در شیکاگو تاسیس شد. جیمز مک کینزی را که تا قبل از آن استاد حسابداری در مدرسه بازرگانی دانشگاه شیکاگو بود، به عنوان پدر حسابداری مدیریتی می‌دانند.

در سال ۱۹۳۵ این موسسه با شرکت ولینگتون‌اند کمپانی ادغام شد. اما این ادغام دو سال بیشتر دوام نیاورد و با مرگ ناگهانی پروفسور مک کینزی در ۱۹۳۷ از هم پاشید. در سالهای بعد از مرگ مک کینزی دو نفر به نام‌های گی کراکت و دیک فلچر مدیریت موسسه مک کینزی را برعهده گرفتند.

پروفسور مک کینزی گمان نمی‌کرد شرکت کوچک او چند دهه دوام بیاورد و به یکی از بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین شرکت‌های مشاوره دهنده جهان تبدیل شود. مک کینزی هم اکنون در ۵۵ کشور جهان ۹۰۰ هزار مشاور در استخدام خود دارد که به بیش از ۹۰ درصد از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان و دو سوم از شرکت‌هایی که نامشان در فهرست هزارتایی نشریه فورچون ثبت شده است، مشاوره می‌دهند.

نشریه فوربز درآمد موسسه مک کینزی در سال ۲۰۰۹ را حدود ۶. ۶ میلیارد دلار برآورد کرده بود.

نشریه فورچون از مک کینزی به عنوان «بهترین سکوی پرش مدیرعامل‌ها» یاد کرده است. بیش از هفتاد درصد از مدیرانی که نامشان وارد فهرست ۵۰۰ نفری فورچون شده است، سابقه کار در مک کینزی را دارند

مک کینزی؛ سازوکار و رقابت‌ها

راجا گوپا یکی از مدیران سابق موسسه مک کینزی، ساختار این موسسه را چنین شرح می‌دهد:  «مک کینزی از بسیاری از جهات دارای یک ساختار آکادمیک است. ما در این موسسه شرکای ارشدی داریم که بسیار شبیه روسای دانشکده‌ها عمل می‌کنند. هر کدام از آن‌ها در حوزه وظایف خود نقش رهبر را ایفا می‌کنند. در این موسسه بین ۸۰ تا ۱۰۰ واحد عملیاتی مستقر است. این واحد‌ها تا حد زیادی مستقل از یکدیگرند و به هیچ وجه یک توالی سلسله مراتبی بین آن‌ها برقرار نیست. در این موسسه هیچ ساختار منطقه‌ای و زیرمجموعه‌ای نداریم. به همین خاطر همه این واحدهای عملیاتی مستقیماً به مدیریت موسسه گزارش می‌دهند.»

مک کینزی قانون سخت گیرانه‌ای هم دارد که به «پیشرفت یا اخراج» (Up or Out) معروف است. به این معنا که مشاوران شاغل در این موسسه می‌بایست در زمانی که برای آن‌ها مشخص می‌شود در حرفه خود پیشرفت کنند و در غیر این صورت باید مک کینزی را ترک کنند. اجرای این قانون باعث شده است هر ساله ۲۵ درصد از نیروهای این شرکت تازه وارد باشند.

یکی از نکات جالب و جنجال برانگیز در مورد موسسه مک کینزی این است که سیاست انحصارطلبانه‌ای در پیش نگرفته است و خدمات مشاوره‌ای خود را به چند شرکت خاص محدود نکرده است. ممکن است تیم‌های مشاوره موسسه مک کینزی همزمان برای چند شرکت که در یک صنعت رقیب هم هستند، خدمات مشاروه ارائه کنند. این سیاست تاکنون به نفع مک کینزی بوده است چرا که از یک طرف باعث ایجاد رقابت در داخل شرکت مک کینزی و مشاوران این شرکت می‌شود و از طرف دیگر، وقتی یک شرکت از خدمات و مشاوره‌های مک کینزی استفاده می‌کند، رقبای آن شرکت هم برای اینکه از آن عقب نمانند، به سراغ مک کینزی می‌روند.

در سطح جهان سه شرکت در زمینه ارائه خدمات مشاوره مدیریتی با هم رقابت می‌کنند و هر ساله تلاش می‌کنند بر‌ترین استعدادهای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در این زمینه را جذب کنند: شرکت مک کینزی‌اند کمپانی، شرکت «بین‌اند کمپانی» (Bain & Company) و گروه مشاوره بوستون (BCG). در صنعت مدیریت از این سه شرکت اختصاراً با عنوان MMB یاد می‌شود. گرچه این شرکت‌ها در همه حوزه‌های مدیریتی و بخش‌های جغرافیایی جهان با هم رقابت می‌کنند، اما هر کدام توانمندی‌ها و سوابق منحصر به فرد خود را دارند و همین توانمندی‌ها و سوابق برای آن‌ها مزیت‌های رقابتی به وجود آورده که به بقای آن‌ها در این بازار کمک می‌کند.

مک کینزی؛ سکوی پرشی برای مدیر عامل‌ها

مک کینزی توانسته است بیش از هر شرکت دیگر مدیرعامل تربیت کند. نشریه فورچون از مک کینزی به عنوان «بهترین سکوی پرش مدیرعامل‌ها» یاد کرده است. بیش از هفتاد درصد از مدیرانی که نامشان وارد فهرست ۵۰۰ نفری فورچون شده است، سابقه کار در مک کینزی را دارند.

برخی از آن‌ها عبارتند از:
–    لوئیس گرستنر، رئیس و مدیرعامل سابق آی بی‌ام و رئیس سابق کارلیل گروپ
–    جیمز  گورمان، رئیس و مدیرعامل موسسه مورگان استنلی
–    استفن گرین، رئیس شرکت اچ سی بی‌سی
–    جیمز مک نرنی، رئیس و مدیر عامل شرکت بوئینگ
–    هلموت پانک، رئیس سابق شرکت خودروسازی بی‌ام و