مفاهیم فناوری اطلاعات؛ سیستم‌های پشتیبانی (بک آفیس)

همکاران سیستم- «بک آفیس» (Back Office) یا سیستم‌های پشتیبانی، در معنای عام خود به فناوری‌ها، خدمات و منابع انسانی مورد نیاز برای اداره یک سازمان گفته می‌شود. تمام سیستم‌های مرتبط با امور آی تی داخلی سازمان، واحدهای منابع انسانی و حسابداری جزو سیستم‌های پشتیبانی سازمان به شمار می‌رود و بک آفیس نامیده می‌شود.

«سیستم‌های کامپیوتری بک‌آفیس» نرم‌افزارهایی هستند که به طور خودکار همه فرآیندهای اداری یک کسب و کار را انجام می‌دهند. یک سیستم بک‌آفیس می‌تواند تمام معاملات خرید و فروش را ثبت کند، موجودی انبار را طبق سفارشات به ‌روزرسانی کند و همه فاکتور‌ها و رسیدهای لازم را تولید کند. سیستم‌های بک‌آفیس در مقابل سیستم‌های جلوی صحنه سازمانی یا (front office) قرار می‌گیرند. به عنوان مثال نرم‌افزاری که یک مشتری با آن به یک شرکت سفارش محصول می‌دهد یک برنامه front office است، اما سیستمی که شرکت با آن به تولیدکننده سفارش محصول می‌دهد نرم‌افزار بک آفیس است.

اصطلاح «بک آفیس» از طرح ساختمان شرکت‌های قدیمی می‌آید که دفتر جلویی برای فروش و کارمندانی بود که با مشتری سر و کار داشتند و پشت صحنه برای تولید محصولات و برای کارمندانی بود که کارهای خود سازمان را انجام می‌دادند. با اینکه این عملیات پشت صحنه به ندرت دیده می‌شوند، بخش اصلی یک کسب و کار را تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال، در بانکداری، بخش عمده پردازش‌های بانکی بر دوش واحدهای پشت صحنه است که رسیدگی به حساب‌ها را انجام می‌دهد و کارمندان باجه‌ها کارکنان دفتر جلویی (front office) به شمار می‌آیند.