مروری بر گرایش‌های تکنولوژیک سال ۲۰۱۴

سال جدید برای کسب‌وکارهای حوزه تکنولوژی سال جالبی خواهد بود، چرا که «زمین‌ساخت‌های بشقابی» عرصه تکنولوژی به یکباره در حال تغییرند و مسیر این صنعت را دگرگون می‌کنند. در این زمینه، کار‌شناسان مختلف در سراسر دنیا موضوع های مختلفی برای سال ۲۰۱۴ معرفی کرده‌اند:


دوران افول «بعد از PC‌ها»

از نظر لری دیگنان، سردبیر سایت ZDNET، مهم‌ترین موضوع سال ۲۰۱۴ سرنوشت ویندوز ۱. ۸ خواهد بود. سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ابزارهای مجهز به ویندوز به صورت انبوه خریداری می‌شوند؟ اگر نه، در آینده چه بر سر حق امتیازهای شرکت مایکروسافت مانند آفیس خواهد آمد؟ وقتی غول‌های بزرگ تکنولوژی در اوایل همین سال جدید گزارش عملکرد خود را منتشر کنند، خواهیم فهمید که این دگرگونی چگونه رخ خواهد داد. دلایلی برای توجیه‌پذیری این نگرانی در مورد ویندوز وجود دارد:

  • کروم‌بوک‌ها (کامپیوترهای شخصی با سیستم عامل کروم OS) به خوبی فروش رفته‌اند.
  • امتیاز مکینتاش برای اپل ثابت مانده است.
  • ما در دوران افول PC به سر می‌بریم.
  • شما فرصت خوبی خواهید داشت که شاهد تنوع‌سازی گزینه‌های سیستم عامل از سوی سازندگان PC باشید. حتی ممکن است شاهد باشید PC‌ها با سیستم عامل اندروید کار کنند.

سال جدید، راهی طولانی را به سوی تعیین تناسب سیستم‌های ویندوز پیش رو خواهد داشت. در این زمینه، به چند رویکرد با ارزش دیگر اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از چاپگرهای سه بعدی (در زنجیره عرضه) متداول خواهد شد. در سال جدید، چاپگرهای سه بعدی نیازهای بیشتری از مصرف‌کننده را پوشش خواهد داد. در حقیقت، در سال ۲۰۱۴ انقلاب واقعی در زمینه زنجیره عرضه رخ خواهد داد و چاپگرهای سه بعدی این زنجیره را تقویت خواهند کرد.
  • داده‌های بزرگ همچنان تولید می‌شوند. ممکن است روند تولید داده‌های بزرگ مثل سال ۲۰۱۲ به نظر برسد، اما نیاز بنگاه‌ها به تولید بیشتر در سال ۲۰۱۴ پابرجا است. امروزه هر شرکتی می‌داند که داده‌ها دارایی اصلی آن‌ها محسوب می‌شوند.
  • شرکت‌های نرم‌افزاری رویکرد خود را هر چه بیشتر به سوی خدمات ابری تغییر خواهند داد. تحول Adobe از صدور مجوز و پشتیبانی نرم‌افزاری به سرویس Creative Cloud نشانه این امر است. این اقدام از سوی هر شرکت نرم‌افزاری دیگری کپی خواهد شد. سال جدید برای فعالان عرصه تکنولوژی که صرفا می‌خواهند محصولات و خدمات قدیمی خود را با برچسب خدمات ابری دوباره برندسازی کنند، بحرانی نسبی به همراه خواهد داشت.

افزایش رد پای چین، جدال بازیگران محلی با رهبران جهانی

ایلین یو، معتقد است در بحبوحه جنون خریدهای اینترنتی که در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ جهان را فراگرفت، Bitcoin (نوعی پول دیجیتال و سیستم پرداخت اشتراکی است که به شکل نرم‌افزار متن باز در سال ۲۰۰۹ معرفی شده است) به بزرگ‌ترین پایگاه تجاری دنیا تبدیل شد و بنابراین انتظار می‌رود چین همچنان آمریکا را در تبدیل به بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک دنیا در سال ۲۰۱۴ هم پشت سر بگذارد. چین همچنان پیشرفت رو به رشد خود را در سال جدید ادامه می‌دهد که شرکت‌های محلی مانند Huawei ،Xiaomi و علی‌بابا در این میان پیشتاز خواهند بود. بازار چین به عنوان نیروی محرکه اقتصادی آسیا پتانسیل رشد زیادی را نشان می‌دهد که باعث شد شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۳ کمتر به دلیل مشکلات کیفی محصولات و اصلاح آن‌ها مجبور به عذرخواهی عمومی شوند.
در همین راستا شرکت Huawei به دنبال توسعه در اروپا است؛ جایی که سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در آن داشته تا بعد از رسوایی جاسوسی‌های دولت آمریکا و کمرنگ شدن حضور این کشور در اروپا، رد پای خود را در این منطقه توسعه دهد. همچنین درست است که شرکت تولیدکننده گوشی‌های هوشمند Xiaomi از تازه‌کاران بازار است و در آوریل ۲۰۱۰ شروع به کار کرده، اما ارزش سرمایه این شرکت در حال حاضر ۱۰ میلیارد دلار است و برنامه‌هایی برای توسعه جهانی دارد. قرار است Xiaomi دفتری را در سنگاپور به عنوان کانون فعالیت‌های خود در آسیا تاسیس کند و انتظار می‌رود فروش این شرکت از تعداد ۷/۱۹ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۲ با افزایش دو برابری به ۱۵ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۳ رسیده باشد. جالب است بدانیم که رهبران جهانی بازار مانند سیسکو سیستمز، اپل و سامسونگ در حال برنامه‌ریزی هستند تا نفوذ چینی‌ها را در سال ۲۰۱۴ خنثی کنند.
در هر صورت، چین با چالش‌های کلیدی روبه‌رو است. این کشور منتقدانی جدی دارد که نسبت به توانایی آن برای نوآوری بدون کپی کردن اظهار تردید می‌کنند.
سال ۲۰۱۴ عاقبت سال جهش داده‌های بزرگ نیز خواهد بود. همچنین پتانسیل‌های بهره‌برداری نشده زیادی در «اینترنت چیز‌ها» (مرحله بعدی انقلاب دیجیتال که در واقع عصر اتصال همه ابزار‌ها به شبکه است) و ارتباطات «ماشین به ماشین» (M۲M) (اصطلاحی کلی برای توصیف تکنولوژی‌هایی که امکان ارتباط باسیم یا بی‌سیم بین سیستم‌ها را با ابزارهای دیگر از‌‌ همان نوع فراهم می‌کند) وجود دارد. اگر پیش‌بینی‌ها در مورد رواج تکنولو‌ژی ابزارهای پوشیدنی (لباس‌ها یا وسایلی مانند عینک و ساعت که ابزارهای الکترونیکی پیشرفته به آن‌ها متصل است) عملی شود، نیاز به اینکه داده‌های بزرگ و M۲M سرویس‌های مختلف را با هم تلفیق کنند و اطلاعاتی را فراهم کنند که کسب‌وکار‌ها برای شناخت نیاز مشتریان خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر می‌شود.

تکه ‌تکه شدن تکنولوژی موبایل

کریس داکت اعتقاد دارد اگر ویندوز فون (مجموعه‌ای از سیستم‌های عامل که شرکت مایکروسافت برای گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند) همچنان سهم بازار را به دست آورد، تولیدکنندگان اپلیکیشن مجبورند کم کم توجه خود را به آن جلب کنند.
قابل ذکر است که کامپیوترهای Steam Machine شرکت والو با غلبه بر کامپیوترهای شخصی به زودی صنعت بازی‌های کامپیوتری را دگرگون خواهند کرد.

فراگیری ناگزیر ابزارهای پوشیدنی

استیو رنگر معتقد است امروز تقریبا همه گوشی هوشمند دارند و به همین دلیل قیمت تبلت‌ها در حال کاهش است و بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا در تلاشند کشف کنند که چه محصول تازه‌ای می‌توانند تولید کنند که همچنان در عرصه سودآوری پیشتاز باشند. در این شرایط، در سال ۲۰۱۴ تلاش‌ها برای ساخت تکنولوژی‌های پوشیدنی جدید‌تر احیا می‌شود و وسایلی مانند عینک، ساعت و غیره به ابزارهای مطلوب‌تر و مفیدتری برای مصرف‌کننده تبدیل خواهند شد. آن دسته از ابزارهای پوشیدنی که تاکنون شاهد تولید آن‌ها بوده‌ایم جذابیت داشته‌اند، اما بدون اشکال هم نبوده و به دلیل قابلیت‌های محدود، طراحی‌های بد و عمر پایین باتری دچار نقص بوده‌اند. به هر حال، در سال جدید، شاهد ورژن‌های جدیدی از این ابزار‌ها و شاید ظهور محصولی از سوی اپل به نام iWatch باشیم. اگر قرار باشد کسی در تولید ساعت‌های هوشمند به موفقیت برسد (ممکن است خیلی شرکت‌ها آن را امتحان کرده و شکست خورده باشند) و موتور عصر جدید تکنولوژی‌های پوشیدنی را روشن کند، احتمالا شرکت اپل خواهد بود.

تحولات در مخابرات

جو بست می‌گوید سال ۲۰۱۳ مملو از نام‌های بزرگی بود که به خرید و فروش شرکت‌های مخابراتی دست زدند. شرکت‌های E-Plus در آلمان، Virgin Media در انگلستان و O۲ در جمهوری چک، جزو شرکت‌هایی بودند که سال گذشته مالکین جدیدی پیدا کردند. نشانه‌ها حاکی از آن است که این روند ادامه خواهد داشت: شرکت‌های EE در انگلستان و KPN در هلند، در سال جدید مالکان جدیدی خواهند یافت و همتایان بزرگ آن‌ها مانند وودافون و AT&T اعلام کرده‌اند که به دنبال مالکیت‌های جدید در اروپا هستند.
اگر ۲۰۱۳ پایان کسب‌وکار دستگاه‌های تلفن نوکیا بود، سال ۲۰۱۴ شاهد بلوغ رو به رشد نسل جدید موبایل‌ها در اروپا خواهد بود.

ظهور رایانش ضمنی

نظر جیسون هاینر این است که تکنولوژی‌های مورد استفاده توسط شما بیش از آنکه حتی تصور کنید، از شما شناخت دارند. در برخی موارد، این تکنولوژی‌ها حتی اطلاعاتی کامل‌تر از خودتان در مورد شما دارند که این مساله باعث هراس برخی افراد می‌شود و عکس‌العمل‌ها نسبت به آن در سال ۲۰۱۴ بیشتر خواهد بود. در هر حال، رایانش ضمنی به طور غیرمنتظره‌ای می‌تواند مفید و کارآمد باشد و در سال جدید افراد بیشتری را درگیر خواهد کرد.
ایده کلی که در مورد رایانش ضمنی وجود دارد این است که ابزارهای تکنولوژیک شما با استفاده از داده‌هایی که در مورد خدمات دیجیتال مختلف، موقعیت شما و تاریخچه استفاده از این ابزار‌ها وجود دارد، مثلث داده‌ای از شما می‌سازد. سپس، اطلاعات مناسب شما را درست زمانی که به آن احتیاج دارید یا گاهی حتی قبل از اینکه بدانید به آن نیاز دارید، بکار می‌برد. در واقع، این ابزار‌ها نیازهای شما را پیش‌بینی می‌کنند.
نرم افزار Google Now (دستیار شخصی هوشمندی که شرکت گوگل آن را تولید کرده و در اپلیکیشن موبایل جست‌وجو گوگل برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS موجود است. Google Now از یک زبان طبیعی برای پاسخ دادن به سوالات، ارائه پیشن‌ها و انجام اقدامات با انتقال درخواست‌ها به مجموعه‌ای از خدمات وب استفاده می‌کند) در سال ۲۰۱۳ پرچمدار رایانش ضمنی بود. جیسون معتقد است در میان اپلیکیشن‌هایی که مصرف‌کننده مستقیما درگیر آن می‌شود، رایانش ضمنی اولین اپلیکیشنی است که قدرت داده‌های بزرگ را در مقیاسی وسیع به ما نشان می‌دهد.


منبع:
zdnet.com