لری الیسون ؛ از ترک تحصیل تا راه اندازی اوراکل

زمان مطالعه: 9 دقیقه

زندگینامه لری الیسون؛ از ترک تحصیل تا راه اندازی اوراکل

لارنس جوزف الیسون معروف به لری الیسون، رئیس هیئت مدیره و یکی از بنیانگذاران شرکت اوراکل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ تولیدکننده نرم افزارهای سازمانی دنیا است. لری الیسون 37 سال به عنوان مدیرعامل شرکت اوراکل است و 35% از سهام شرکت اوراکل متعلق به اوست.

الیسون با ثروتی حدود 112 میلیارد دلار، ششمین ثروتمند بزرگ جهان به شمار می‌آید. او صاحب جزیره لانی یکی از جزایر بزرگ هاوایی است و از سال 2020 به شکل دائم در آنجا زندگی می‌کند. لری الیسون همچنین از سال 2018 تا 2022 عضو هیئت مدیره شرکت تسلا بود. در ادامه این مقاله به بیوگرافی لری الیسون و برخی از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در زندگینامه لری الیسون می‌پردازیم.

زندگینامه لری الیسون

زندگینامه لری الیسون را از کودکی او آغاز می‌کنیم. لری در ۱۷ آگوست ۱۹۴۴ در برانکس نیویورک در آمریکا متولد شد. پیش از به دنیا آمدنش، پدرش او و مادرش را ترک کرد. وقتی ۹ ماهه بود مبتلا به ذات الریه مزمن شد. در این زمان مادرش با این استدلال که توانایی مراقبت از فرزندش را ندارد، لری را به عمه و عمویش سپرد به همین دلیل لری الیسون تا ۴۸ سالگی، مادرش را ندیده بود.

برای شرح بیوگرافی لری الیسون، به دوران نوجوانی او می‌پردازیم. الیسون در مدرسه دانش‌آموز مستعد اما بی‌توجهی بود. در درس‌های علوم و ریاضی استعداد درخشانی داشت. موفقیت او در این درس‌ها باعث شد زمانی که دانشجوی دانشگاه ایلی نویز بود به عنوان دانشجوی بر‌تر رشته علوم در این دانشگاه انتخاب شود.

الیسون در آستانه امتحانات پایان سال دوم دانشگاه بود که نامادری‌اش فوت کرد. فوت نامادری باعث شد درس و دانشگاه را نیمه کاره‌‌ رها کند. پاییز سال بعد در دانشگاه شیکاگو ثبت نام کرد، اما در آنجا هم بعد از یک نیمسال تحصیلی دانشگاه را نیمه تمام‌‌ رها کرد اما‌‌ همان یک ترم تحصیل در دانشگاه شیکاگو تاثیر زیادی بر الیسون گذاشت. گذراندن همان یک ترم نقطه عطفی در زندگینامه لری الیسون محسوب می‌شود.

الیسون پس از ترک دانشگاه شیکاگو حدود هشت سال شغل‌های مختلفی را تجربه کرد. از کار در فست فود و پمپ بنزین گرفته تا تکنیسین آتش نشانی و کارمند بانک. تا اینکه بالاخره وارد کار مورد علاقه‌اش برنامه ‌نویسی شد.

لری الیسون در دانشگاه برای اولین بار از نزدیک با برنامه نویسی رایانه‌ای آشنا شد و در این زمینه تخصص کسب کرد. نا‌پدری‌اش که همیشه از رفتار او ناراضی بود و او را جوان سر به هوا و بی‌هدفی توصیف می‌کرد، به تحقیر می‌گفت اصول برنامه نویسی تنها کاری است که یاد گرفته است.

الیسون پس از ترک دانشگاه شیکاگو حدود هشت سال شغل‌های مختلفی را تجربه کرد. از کار در فست فود و پمپ بنزین گرفته تا تکنیسین آتش نشانی و کارمند بانک. تا اینکه بالاخره با آغاز به کار در شرکت Amdahl وارد کار مورد علاقه‌اش، برنامه ‌نویسی شد.

لری الیسون و تاسیس شرکت اوراکل ؛ بزرگ‌ترین شرکت عرضه کننده راهکارهای کسب و کار

ایده‌ای که اوراکل را راه‌اندازی کرد، زمانی به ذهن الیسون رسید که او در حال مطالعه در مورد پایگاه داده‌های رابطه ای در یک مقاله تحقیقاتی IBM بود که روش جدیدی را برای سازماندهی حجم زیادی از داده‌ها برای سهولت دسترسی به اطلاعات پیشنهاد می‌کرد.

لری الیسون پس از مدت همکاری با شرکت Amdahl  در شرکت امپکس مشغول به کار شد.  یکی از پروژه‌های الیسون برای این شرکت، طراحی یک پایگاه داده برای سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (CIA) بود که اوراکل نام داشت.

او در سال ۱۹۷۹ به همراه دو تن از همکارانش در امپکس به نام‌های «رابرت مینر» و «اِد اوتز» شرکتی را تاسیس کردند که لابراتور توسعه نرم افزار (SDL) نام گرفت. الیسون از‌‌ همان ابتدا مدیرعاملی این شرکت را برعهده گرفت.  الیسون و همکارانش پس از آن، یک سال صرف طراحی سیستم‌های نرم افزاری قابل استفاده در کسب و کار‌ها کردند. آن‌ها سیستم جدید خود را نیز    RDBMS Oracle نامیدند.

آنها در سال 1982 شرکت خود را به نام مهم‌ترین محصول آن که پایگاه داده اوراکل بود، به «سیستم های اوراکل» تغییر نام دادند و سرانجام نقطه روشن زندگینامه لری الیسون با تاسیس شرکت اوراکل پدیدار شد. 

در سال ۱۹۸۶ لری الیسون به خاطر فروش بالای سیستم‌های نرم افزاری‌اش، شرکت اوراکل را وارد بورس کرد. البته زندگینامه لری الیسون همیشه هم با رشد اوراکل همراه نبود. سال‌ها بعد از ورود اوراکل به بورس، هیئت مدیره جوان با اغراق در مورد شرکت تحت مدیریت خود زمینه ضرر و زیان بزرگی را فراهم آوردند.

در سال ۱۹۸۹ درآمد شرکت الیسون کمتر از یک میلیون دلار بود. اما یک سال بعد که شرکت آی بی‌ام به استفاده از راهکارهای آنها روی آورد، درآمدشان  هر سال دو برابر  می‌شد و ظرف هفت سال شرکت چند میلیون دلاری اوراکل، تحت مدیریت الیسون به درآمدهای میلیاردی دست یافت.

در سال ۱۹۸۶ لری الیسون به خاطر فروش بالای سیستم‌های نرم افزاری‌اش، شرکت اوراکل را وارد بورس کرد. البته زندگینامه لری الیسون همیشه هم با رشد اوراکل همراه نبود. سال‌ها بعد از ورود اوراکل به بورس، هیئت مدیره جوان با اغراق در مورد شرکت تحت مدیریت خود زمینه ضرر و زیان بزرگی را فراهم آوردند.

در سال ۱۹۹۰ اوراکل دچار چنان ضرر و زیانی شد که تا حد ورشکستگی پیش رفت. لری الیسون پس از این اتفاقات تصمیم گرفت تغییرات عمیقی در اوراکل ایجاد کند و حدود ۸۰ درصد از کارکنان و مدیران ارشد شرکت خود را با نیروهای جدید جایگزین کرد.

تغییرات اعمال شده از سوی لری الیسون ثمربخش بود و دو سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۲ که لری الیسون سیستم پایگاه داده‌ای اوراکل 7.0 را وارد بازار کرد، این شرکت به بهترین عرضه کننده راهکارهای نرم افزاری در زمینه مدیریت پایگاه داده تبدیل شد.

لری الیسون در اوراکل

در سال ۱۹۸۹ شرکت الیسون هشت کارمند بیشتر نداشت و درآمد آن هم کمتر از یک میلیون دلار بود. اما یک سال بعد که شرکت آی بی‌ام به استفاده از راهکارهای شرکت الیسون روی آورد، درآمد آن‌ها هرسال دو برابر سال قبل می‌شد. این روند، تا هفت سال ادامه یافت و شرکت چندمیلیون دلاری آن‌ها، تحت مدیریت الیسون به درآمدهای میلیاردی دست یافت.

موفقیت شرکت اوراکل در تمام سال‌های دهه ۱۹۹۰ ادامه داشت. در آمریکا بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و خودروسازی و بسیاری از شرکت‌های تجاری همگی از پایگاه‌های داده طراحی شده توسط اوراکل استفاده می‌کردند. در این زمان که فناوری اینترنت نیز در حال سربرآوردن بود، اوراکل رشد خود را سرعت بخشید.

توسعه تجارت الکترونیک نیز درآمدهای زیادی را برای لری الیسون و شرکتش به همراه داشت. در یکی از دوره‌های سه ماهه سال ۲۰۰۰ اعلام شد درآمد شرکت اوراکل ۷۶ درصد رشد داشته است. در این سال لری الیسون ثروتمند‌ترین فرد جهان شناخته شد.

لری الیسون در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت با اتخاذ راهبرد خرید و ادغام شرکت‌ها، سهم خود را از بازار افزایش دهد. این شرکت در عرض سه سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار از سرمایه خود را صرف خرید انبوهی از شرکت‌های کوچک و بزرگ کرد. اولین شرکتی که به ادغام اوراکل درآمد شرکت پیپل سافت بود که به قیمت 10.3 میلیارد دلار خریداری شد.

لری الیسون با این راهبرد توانست شرکت اوراکل را به بزرگ‌ترین سازنده نرم افزارهای کسب و کار در جهان تبدیل کند. هم اکنون همه شرکت‌هایی که نامشان در فهرست صد شرکت بزرگ نشریه فورچون ثبت شده جزء مشتریان راهکارهای اوراکل هستند.

علاقمندی‌های لری الیسون

لری الیسون در کنار زندگی شغلی خود در اوراکل، موفقیت‌های زیادی هم در دنیای ورزش کسب کرده است. او سال‌ها است که ورزش تنیس را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کند و در مسابقات قایق‌رانی نیز مهارت زیادی دارد. الیسون در سال ۲۰۱۰ توانست جام قهرمانی مسابقات قایق رانی آمریکا را از آن خود کند. وی که در رشته خلبانی نیز توانسته گواهینامه‌هایی را کسب کند، چندباری به خاطر نقض قوانین مربوط به پرواز و خلبانی جریمه‌های سنگینی پرداخته است.

رشته‌های موج سواری و دوچرخه سواری در کوهستان هم از دیگر رشته‌های مورد علاقه او است. در سال‌هایی که اوضاع شرکت اوراکل بعد از آن ضرر و زیان مالی گسترده رو به بهبود بود و رشد شتابنده‌ای در پیش گرفته بود، الیسون در این دو رشته ورزشی دچار مصدومیت‌های سختی شد ولی بعد از پشت سر گذاشتن یک عمل جراحی مخاطره آمیز دوباره بهبود یافت و ورزش‌های مختلف از جمله قایق رانی را دوباره از سرگرفت. وی در سال ۱۹۹۸ در حین قایق سواری از یک گردباد دریایی هاریکان که جان شش ورزشکار دیگر را گرفت، نیز جان سالم به در برد.