بیل گیتس ؛  از برنامه نویسی تا نابغه دنیای تکنولوژی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

زندگی نامه بیل گیتس

بدون تردید، بیل گیتس یکی از موفق‌ترین و ثروتمند‌ترین افراد جهان به شمار می‌آید و به همین دلیل مطالعه زندگینامه بیل گیتس برای هر خواننده‌ای جذاب است. از بیل گیتس به عنوان نابغه‌ دنیای تکنولوژی یاد می‌شود که صنعت نرم‌افزار را متحول کرده است.

عمده ثروت و شهرت این نابغه تکنولوژی حاصل تاسیس مایکروسافت بوده اما زندگی بیل گیتس به ویژه در سال‌های اخیر، صرفاً در زمینه مایکروسافت نبود و بخش عمده‌ای از ثروت او به امور خیریه اختصاص داده شده است. در ادامه این نوشتار قصد داریم به بیوگرافی بیل گیتس و هرآنچه که درباره او باید بدانید، بپردازیم.

زندگینامه بیل گیتس

زندگینامه بیل گیتس را از کودکی او آغاز می‌کنیم. ویلیام هنری بیل گیتس سوم ، متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ در سیاتل آمریکا است. پدرش سر ویلیام گیتس و مادرش ماری ماکسول گیتس بودند. پدرش وکیلی معروف و مادرش هم زن بسیار موفقی بود. وی عضو هیئت مدیره یک بانک خصوصی بود که اصطلاحاً «اولین بانک بین دولتی» نامیده می‌شد. ماری گیتس اولین زنی بود که به عضویت هیئت مدیره این بانک در می‌آمد. علاوه بر این، وی عضو هیئت مدیره بنیاد خیریه «راه مشترک» نیز بود و باز هم اولین زنی بود که به عضویت هیئت مدیره این بنیاد خیریه ملی در آمریکا درآمد.

بیل گیتس ۱۳ ساله بود که علاقه به برنامه نویسی رایانه را در خود کشف کرد. این دوره نقطه عطفی در زندگینامه بیل گیتس به شمار می‌آید. در آن زمان دانش آموز کلاس هشتم مدرسه لِیک ساید بود. گروهی از مادران دانش آموزان با پولی که از فروش اجناس دست دوم خود به دست آوردند، یک سامانه تله تایپ مدل ۳۳ ASR و یک دستگاه رایانه برای مدرسه خریده بودند. این رایانه محصول شرکت جنرال الکتریک بود و گیتس با دیدن آن به سیستم برنامه نویسی این شرکت علاقه‌مند شد.

این علاقه به حدی در او اوج گرفت که کلاس ریاضی‌اش را‌‌ رها کرد و تلاش کرد برنامه‌ای برای این رایانه بنویسد. بیل گیتس اولین برنامه خود را برای این دستگاه نوشت که به دانش آموزان کمک می‌کرد با این رایانه بازی کنند.

گیتس در این مدرسه سه همکلاسی دیگر داشت که آن‌ها هم به برنامه نویسی علاقمند شده بودند. سال‌ها بعد، او به کمک یکی از همین دوستان، یعنی پل آلن، شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد.

در سال ۱۹۷۰ بیل گیتس ۱۵ ساله با دوستش پل آلن توانستند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند. آن دو یک برنامه رایانه‌ای نوشته بودند که به کمک آن می‌شد ترافیک شهر سیاتل را کنترل کرد. این برنامه، ۲۰ هزار دلار نصیب این دو مبتکر جوان کرد. گیتس و دوستش پس از این موفقیت تصمیم گرفتند شرکتی برای خود دایر کنند؛ اما این تصمیم به نتیجه نرسید! چون پدر و مادر گیتس که آرزو داشتند فرزندشان وکیل دادگستری شود از او خواستند به جای تاسیس شرکت به فکر ادامه تحصیلش باشد. گیتس هم از این کار منصرف شد و وارد کالجی در سیاتل شد.

او پس از اتمام دوره کالج دبیرستان، وارد دانشگاه هاروارد شد. در بدو ورود، به فکر رشته حقوق و وکالت بود اما در‌‌ همان سال اول متوجه شد که علاقه به برنامه نویسی رایانه او را‌‌ رها نمی‌کند و بیشتر وقتش را در آزمایشگاه رایانه می‌گذراند تا در کلاس‌های درس. در دانشگاه زیاد اهل مطالعه و درس خواندن نبود، اما به کمک هوش سرشاری که داشت، با اندک تلاشی می‌توانست نمرات قابل قبولی کسب کند. گیتس در دانشگاه هاروارد با استیو بالمر که حالا مدیر عامل مایکروسافت است، آشنا شد.

در این مدت، دوست قدیمی‌اش پل آلن، در دانشگاهی در واشنگتن درس خوانده بود و پس از آن به ماساچوست نقل مکان کرده بود. بیل گیتس هم در تابستان ۱۹۷۴ به ماساچوست رفت و به او پیوست. آلن در آنجا یکی از مقاله‌های مجله مشهور Electronics را که درباره کیت ریزرایانه‌ای Altair ۸۸۰۰ بود، نشان بیل داد. خواندن این مقاله این دو را شیفته طرز کار این دستگاه کرد. این ریز رایانه ساخت شرکتی کوچکی به نام‌ MITS بود.

گیتس و آلن پس از مطالعه مقاله، با این شرکت تماس گرفتند و ادعا کردند که در حال طراحی برنامه‌ای برای این ریزرایانه هستند. اما حقیقت این بود که آن‌ها اصلاً این دستگاه را ندیده بودند و فقط درباره‌اش چیزهایی خوانده بودند. رئیس شرکت هم از آن‌ها خواست کار خود را ارائه دهند.

گیتس و آلن که انتظار چنین استقبالی را نداشتند، در ابتدا کمی دستپاچه و مضطرب شدند. اما دو ماه شب و روز در آزمایشگاه رایانه دانشگاه هاروارد تلاش کردند و توانستند این نرم افزار را بنویسند و بدون اینکه آن را امتحان کنند، تحویل ‌ام آی تی اس دادند. نتیجه کار موفقیت آمیز بود! این شرکت ابتدا آلن را استخدام کرد و بعد از مدتی، بیل گیتس هاروارد را‌‌ رها کرد و به‌ ام آی تی اس پیوست.

بیل گیتس و آلن

بیل گیتس در کنار پل آلن

تأسیس مایکروسافت در زندگینامه بیل گیتس

بیل گیتس و پل آلن بالاخره در سال ۱۹۷۵ به آرزوی خود جامه عمل پوشاندند و شرکتی تأسیس کردند که در ابتدا آن را مایکرو- سافت می‌نامیدند. مایکروسافت سرآغاز شهرت و محبوبیت در زندگینامه بیل گیتس است. کلمه مایکرو- سافت در واقع از ترکیب دو واژه Micro-computer و Software تشکیل شده بود. این شرکت در ابتدا با استفاده از زبان برنامه نویسی BASIC برنامه‌های نرم افزاری می‌نوشت که روی ریزرایانه‌های آلتر قابل نصب بود. شرکت‌های تولیدکننده هم محصولات مایکروسافت را می‌خریدند و آن‌ها را رایگان وارد بازار می‌کردند تا هنگامی که رایانه‌های خود را وارد بازار می‌کنند، برنامه‌ها و نرم افزارهای بیشتری برای آن‌ها وجود داشته باشد.

در سال‌های بعد، روز به روز بر رونق شرکت افزوده می‌شد و این رونق، اعتبار و ثروت زیادی برای بیل گیتس به ارمغان آورد. در ۱۹۷۸ که بیل گیتس ۲۳ ساله بود، این شرکت 2.5 میلیون درآمد داشت.

در آن زمان، صنعت سخت افزارهای رایانه‌ای در انحصار شرکت‌هایی مثل آی بی ‌آم، اپل و اینتل بود. بیل گیتس کم‌کم توانست با همکاری با این شرکت‌ها، مایکروسافت را به غول نرم‌افزاری صنعت رایانه تبدیل کند. گیتس بخش زیادی از موفقیت مایکروسافت را مدیون کمک‌های مادرش، ماری گیتس بود.

ماری گیتس که زن بسیار متشخص و مورداحترام بود، به خاطر پیشینه شغلی‌اش ارتباطاتی گسترده با شرکت‌های تجاری مختلف داشت. بیل گیتس مادرش را با خود به مایکروسافت می‌برد و از ارتباطات او با شرکت‌های مختلف استفاده می‌کرد. مثلاً برای اولین بار از طریق تلاش‌های مادرش توانست با مدیرعامل آی بی ‌آم ملاقات کند. همکاری بیل گیتس با آی بی آم موفقیت‌هایی برای مایکروسافت به بار آورد که شالوده تمام موفقیت‌های بعدی این شرکت شد.

مایکروسافت اولین نسخه از سیستم عامل معروف به MS-DOS را برای محصولات جدید آی بی ‌ام تولید کرد و بعداً با ارتقای آن‌ها توانست سیستم عامل‌های ویندوز را که تا به امروز یکی از پرفروش‌ترین محصولات مایکروسافت است، تولید کند.

در سال ۱۹۸۳ ، بیل گیتس یار قدیمی‌اش در مایکروسافت را از دست داد. پل آلن در آن سال به سرطان مبتلا شده بود، اما یک سال بعد که به خاطر معالجات و مراقبت‌های شدید حالش بهتر شده بود، از مایکروسافت استعفا داد. از آن سال به بعد، مایکروسافت فقط بر بیل گیتس متکی بود.

در ۱۹۸۵ مایکروسافت اولین سیستم عامل ویندوز را روانه بازار کرد. ویندوز بسیار شبیه سیستم عاملی بود که اپل دو سال قبل از آن، برای رایانه‌های مکینتاش خود طراحی کرده بود. در‌‌ همان زمان گیتس به اپل توصیه کرده بود حق امتیاز آن را برای خود ثبت کند. اما آن‌ها توصیه او را نادیده گرفتند و بیشتر علاقه‌مند به تولید سخت افزار بودند. دو سال بعد، بیل گیتس از این کوتاهی اپل استفاده کرد و سیستم عامل ویندوز را روانه بازار کرد. انتشار ویندوز خشم اپل را برانگیخت و مایکروسافت را به دادگاه کشاند. اما در ‌‌نهایت مایکروسافت برنده شد، چون دادگاه استدلال کرد که این دو سیستم عامل اگرچه شباهت زیادی به هم دارند، اما کاربری‌های فردی آن‌ها بسیار متفاوت از هم است.

در ۱۹۸۶ بیل گیتس سهام عمومی مایکروسافت را در بورس عرضه کرد. مایکروسافت در آن زمان ۲۴۱۷ سهم داشت که ۴۵ درصد آن در اختیار خود گیتس بود. سهم بیل گیتس از درآمد ۵۲۰ میلیون دلاری شرکت در آن زمان ۲۳۴ میلیون دلار بود. این درآمد بیل گیتس ۳۱ ساله را به یکی از ثروتمند‌ترین‌ها در جهان تبدیل کرد.

افزایش ارزش سهام مایکروسافت او را در سال ۱۹۸۷ میلیاردر کرد. از آن زمان تا کنون، نام بیل گیتس همیشه در راس فهرست ۴۰۰ ثروتمند جهان قرار دارد. در سال ۱۹۹۹ ثروت بیل گیتس به ۱۰۱ میلیارد دلار رسید، اما این مبالغ کلان به هیچ وجه طبع رقابت‌جوی او را ارضا نکرد و باعث نشد خیال او از جانب مایکروسافت آسوده باشد.

بیل گیتس در سال ۲۰۰۰ سمت مدیر عاملی مایکروسافت را به دوست سابقش استیو بالمر واگذار کرد که از سال ۱۹۸۰ به این شرکت پیوسته بود. او قبل از واگذاری این سمت، شغل جدید «رئیس معماری نرم‌افزاری» را به ساختار مایکروسافت اضافه کرد و پس از اینکه از سمت مدیر عاملی کنار رفت، خود این شغل را در اختیار گرفت. پس از استیو بالمر ، مدیرعاملی مایکروسافت از سال 2014 تا کنون در اختیار ساتیا نادلا قرار گرفته است.

بیل گیتس البته هنوز ریاست هیئت مدیره این شرکت را برعهده دارد. او در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد از فعالیت‌های خود در مایکروسافت کم کرده و بیشتر وقت خود را صرف امور بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس خواهد کرد. آخرین روز کاری تمام وقت او در مایکروسافت، ۲۷ ژوئن ۲۰۰۸ بود.

سبک مدیریتی بیل گیتس

بیل گیتس به مدد هوش خود، همه جنبه‌های صنعت نرم افزار را رصد می‌کرد. سبک مدیریتی او از این جهت اسطوره شده بود که همیشه با کارکنان و زیرمجموعه خود، برخوردی تند و مهاجم داشت. قبل از اینکه می‌خواست کاری انجام دهد همه گزینه‌های پیش رو را مدنظر قرار می‌داد و درباره هر چیزی سؤال می‌پرسید.

اگر یکی از کارکنان یا مدیران زیرمجموعه‌اش حرف یا پیشنهاد ضعیفی را مطرح می‌کرد، بیل گیتس به صراحت به او می‌گفت: «این احمقانه‌ترین حرفی است که تا حالا شنیده‌ام». او همیشه اطرافیان خود را امتحان می‌کرد تا ببیند واقعاً به حرفی که می‌زنند ایمان دارند یا نه. همیشه افراد و نظرات آن‌ها را به چالش می‌کشید تا بتواند زمینه را برای بروز خلاقیت و نوآوری آماده نگه دارد. همان‌قدر که به شرکت خود عشق می‌ورزید، در اداره آن سخت‌گیری و جدیت به خرج می‌داد.

در مایکروسافت هیچ کاری ازنظر بیل گیتس پنهان نمی‌ماند. او هم‌زمان، هم مدیریت شرکت را بر عهده داشت و هم سخنگویی آن را. خط تولید همه محصولات را زیر نظر داشت و حتی اگر لازم می‌دید، برنامه یک نرم‌افزار را اصلاح و بازنویسی می‌کرد.

در بیرون از شرکت نیز او را رقیبی بی‌رحم می‌دانستند. شرکت‌های زیادی ازجمله آی بی ‌آم ، به‌شدت تلاش کرد تا سیستم‌عاملی طراحی کند که جایگزین MS-DOS مایکروسافت شود؛ اما بیل گیتس باعرضه سیستم‌عامل ویندوز همه آن‌ها را از دور خارج کرد.

بیل گیتس و همسرش

بیل گیتس و همسرش ملیندا گیتس

تأسیس بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس توسط بیل گیتس و همسرش

در سال ۱۹۸۹ یکی از مدیران مایکروسافت که دختر ۲۸ ساله‌ای به نام ملیندا فرنچ بود، بیل گیتس ۳۷ ساله را شیفته خود کرد. به مرور زمان صمیمیت میان این دو نفر بیشتر شد و آن‌ها در سال ۱۹۹۴ ، در هاوایی با یکدیگر ازدواج کردند. نقش ملیندا در زندگینامه بیل گیتس بسیار تاثیرگذار بوده است.

چند ماهی پس از ازدواج بیل گیتس، مادر او بر اثر سرطان درگذشت. مرگ مادر، شادی بیل گیتس را یکسره به افسردگی و ماتم تبدیل کرد. این اتفاقات اثرات عمیقی بر روحیه بیل گیتس گذاشت و او را از مدیری باهوش و اهل رقابت، به فردی مغموم و افسرده تبدیل کرد.

پس از این ماجرا، بیل گیتس و همسرش ملیندا مدتی را به سفر به کشورهای مختلف جهان گذراندند. بیل گیتس تحت تأثیر همسرش، تصمیم گرفت جای خالی مادرش در فعالیت‌های خیریه را پر کند. رفته رفته گیتس در قبال امور خیریه بیشتر احساس تعهد می‌کرد و خود را ملزم می‌دید بخش بیشتری از ثروت خود را صرف این امور کند. او در سال ۱۹۹۴ به اتفاق همسرش بنیاد خیریه ویلیام اچ گیتس را تاسیس کرد.

این بنیاد کار خود را با سرمایه ۲۸ میلیاردی آغاز به کار کرد و در زمینه آموزش، بهداشت و سلامت جهانی و سرمایه گذاری در کشورهای فقیر فعالیت می‌کرد. در سال ۲۰۰۰، آن دو چند بنیاد خانوادگی دیگر را با آن ترکیب کردند و نام آن را به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس تغییر دادند.