شرکت‌های متوسط برای موفقیت چه مسیری را باید طی کنند؟

همکاران سیستم-  با تغییر شرایط اقتصادی در سراسر جهان، شرکت‌های متوسط ​​با مجموعه جدیدی از چالش‌ها و فرصت‌ها برای رسیدن به موفقیت رو به رو می‌شوند. شرکت‌های متوسط زمان زیادی است که موتور محرک اقتصادی رشد و سوخت‌رسانی سیاره ما بوده‌ا‌ند.  اکنون آن‌ها دریافته‌اند که باید  به سرعت خود را در با تغییرات فضای بازار مالی جهانی سازگار کنند و تطبیق دهند.

طرز فکر استراتژیک شرکت‌های متوسط ​​به طور چشمگیری متحول شده و امروزه تاکید بیشتری بر رشد، نوآوری و مشتری‌مداری دارند. کسب و کارهای متوسط ​​در حال برداشتن گام‌های مورد نیاز برای استفاده بهتر از اطلاعات و منابع در دسترسشان برای افزایش بهره‌وری، جذب و حفظ مشتریان و بهبود موقعیت رقابتی در یک مدل مقرون به صرفه کسب و کار هستند.

اختلالات اقتصادی اخیر بسیاری این شرکت‌ها را واداشته که به راه‌های جدیدی در حوزه فناوری اطلاعات و سیستم‌های هوشمند  بیندیشند. تکنولوژی دیگر صرفا سیستم‌های پشتیبانی و یک عامل کاهش هزینه تلقی نمی‌شود بلکه به محرک اصلی رشد و ارزش آفرینی برای کسب‌وکار تبدیل شده است. برای برخی، این انتقال و گذار یک  سفر مداوم است. برای دیگران، ترکیب درست فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار می‌تواند موجب دستیابی به تغییر و تحولی شگرف شود.

تغییر ذهنیت‌ها

امروزه شرکت‌های متوسط ​باید ذهنیت‌های استراتژیک به ظاهر مخالف، مانند پایین نگه داشتن هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و  شکل‌دهی مجدد مدل‌های کسب وکار و تزریق اطلاعات به آنها را با هم آشتی دهند.  یافته‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌های متوسط با این اولویت‌های دوگانه بازی می‌کنند تا به بیشترین ارزش برای سازمانشان برسند. وقتی از شرکت‌های متوسط  در مورد طرز فکر استراتژیکشان سوال شد، 79 درصد از آنها، مشتریان، نوآوری و رشد را به عنوان اولویت‌های عمده خود برشمردند و 21 درصد  در درجه اول بر کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری تمرکز داشتند.

در سال 2009، 53 درصد کسب و کارهای متوسط ​​عمدتا درگیر کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری بودند. پیشرفت و شتاب حاصل از این تلاش‌ها منجر به  منافع و مزایای مهمی برای شرکت‌های متوسط شد. به دلیل همین پیشرفت، این شرکت‌ها اکنون در موقعیتی هستند که می‌توانند توجه خود را به جنبه‌های آینده‌نگرانه‌تر کسب و کار معطوف کنند.  افزایش تمرکز بر مشتریان، نوآوری و رشد درآمد بیانگر این موضوع است.

31 درصد از کسب و کارهای متوسط، برای تقویت روابط، بهبود خدمات و ارائه ارزشی متمایز از رقبا، توجهشان را معطوف مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه کرده‌اند. امروزه کسب و کارهای متوسط طیف وسیعی از برنامه‌ها و فناوری‌های مقرون به صرفه را برای دستیابی به این اهداف در اختیار دارند. فناوری‌هایی مانند رسانه اجتماعی، وب 2 و برنامه‌های تحرک‌پذیری، فرصت‌های همکاری و دسترسی‌پذیری را زیاد می‌کند. فناوری‌های دیگر مانند مدیریت اطلاعات و تجزیه و تحلیل کسب و کار، به شرکت‌ها کمک می‌کند که از حجم زیاد داده‌های مشتری به بینش برسند.

30 درصد دیگر از کسب و کارهای متوسط ​​به دنبال درآمد و رشد سهم بازار به عنوان راه‌هایی برای ورود به بازارهای جدید، گسترش در سطح جهان و بهبود موقعیت رقابتی‌شان هستند.

و 18 درصد از فرآیندها و مدل‌های جدید و نوآورانه کسب و کار بهره می‌برند تا به آنها کمک کند که رقبای چالاکتر و نیرومندتری شوند. با ادامه بهبود و رشد اقتصادی، شرکت‌‌ها به دنبال نوآوری‌های پیشرفته و بازارهای جدیدی هستند که  جریان جدیدی از درآمد برایشان ایجاد کند که  آنها را تا دهه آینده پیش ببرد.

در هر زمان، فرهنگ سازمانی، منابع در دسترس و محیط  کسب و کار نقش عمده‌ای در اینکه مناسب‌ترین رویکرد  برای یک شرکت کدام است بازی می‌کند. صرف نظر از طرز فکر غالب ، همه این رویکردها چالش‌هایی پیش می‌آورند که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اجرای قوی برای حصول اطمینان از رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز دارند.

سرمایه‌گذاری امروز  و فردا

شرکت‌های متوسط ​​سرمایه‌گذاری خود را روی فناوری اطلاعات افزایش داده‌اند تا بین راه‌حل‌هایی که موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های کوتاه مدت می‌شود و راه‌حل‌هایی که موجب رشد درآمد و روابط محکم‌تر با مشتری می‌شوند تعادل برقرار کنند. در سطح جهانی، از مدیریت هزینه‌ها، بهبود کارایی،  افزایش بهره‌وری، و تمرکز بر روی خدمات برتر به مشتریان به عنوان اولویت‌های حیاتی کسب و کار نام برده  شده است.

کاهش هزینه و بازده عملیاتی: امروزه مطالبات محیط مالی ایجاب می‌کند که شرکت‌های متوسط ​بر کارایی و کنترل هزینه متمرکز باشند. با توجه به این موضوع، هیچ جای تعجب نیست که در مطالعه ما  76 درصد از کسب و کارهای متوسط، ​​بهره وری را اولویت کلیدی خود می‌دانستند، در حالی که 70 درصد از شرکت‌ها، افزایش بهره‌وری کارکنان را جزو اولویت‌های خود ذکر کرده‌اند.  از نظر جغرافیایی، این اولویت‌ها  در چین، برزیل و مکزیک که تقریبا نه نفر از ده نفر  معتقدند که بهبود بازده و کاهش هزینه‌ها اولویت‌های اصلی است بالا بوده است.  بسیاری از کسب و کارهای متوسط ​​در حال بهینه‌سازی فرآیندهای کلیدی کسب و کار برای ارائه  بهره‌وری و رقابت‌پذیری بیشتر هستند. این اولویت به‌ویژه در ایتالیا ، بنلوکس (بلژیک، هلند، لوکزامبورگ) و نیوزلند بالاست.

تمرکز بر مشتری :  بهبود خدمات به مشتری (73 درصد) و یافتن مشتریان جدید (67 درصد)، بالاترین اولویت در میان کسب و کارهای متوسط سراسر جهان هستند. در کانادا ، انگلستان ، آلمان ، مکزیک ، سنگاپور ، و لهستان، بهبود خدمات و مدیریت بهتر روابط با مشتری اولویت‌های بالا را دارند.  در چین 92%   پاسخ دادهاند که یافتن راههای جدید برای رسیدن به مشتریان (به عنوان مثال، از طریق رسانه‌های اجتماعی)  و کسب مشتری اولویت بالا هستند.

بینش و اطلاعات: افزایش بینش و اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر (62%) اولویت بالایی برای شرکت‌های متوسط دارد.  این قابلیت  به شرکتهای متوسط این امکان را میدهد تا از اطلاعات برای اخذ  تصمیمات آگاهانه و رقابتی کسب و کار مربوط به مشتریان،رقبا و شرکت خودشان به طور موثرتر استفاده کنند.
همانطور که کسب و کارهای متوسط ​​ به دنبال کسب بینش بهتر، بهبود همکاری، رسیدن به مشتریان جدید و بهبود تحرک‌پذیری کسب و کار هستند، سرمایهگذاری‌های آنها  در راه حل هایی که می تواند این قابلیتها را  ارائه دهند  با روند سالمی زیاد می‌شود. به عنوان مثال، نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل پیشرفته می تواند کمک به استخراج ارزش از دادهها،  دیدن الگوها و پیشبینی تغییرات بکند. در عین حال، آنها باید پلتفرمهای اصلی فناوری خود را  به روز و امن نگه دارند، تا بتوانند به سرمایه‌گذاری در سیستمهای قوی، ذخیرهسازی، نرم افزار، و زیرساختهای لازم دیگر ادامه دهند.  شرکت‌های متوسطی که بتوانند هر دوی این اقدامات را همزمان مدیریت کنند  و قابلیت فناوری را به عنوان یک پدید آورنده تغییر درک کنند، مزیت رقابتی کسب خواهند کرد.

کسب و کارهای متوسط، همگام با چشمانداز خوشبینانه بودجه فناوری اطلاعات و اولویت‌های حیاتی کسب و کار که باید به آنها دست یافت، برنامه‌های فناوری اطلاعات خود را در سال 2011 پیش می‌برند. این برنامه‌ها عبارتند از :

  • – بهبود زیرساخت فناوری اطلاعات (75 درصد شروع به پیادهسازی کرده‌اند یا قصد آن را دارند) برای اطمینان از اینکه سیستم‌های فناوری اطلاعات انعطاف‌پذیر، مقیاس پذیر و امن هستند
  • – همکاری (70 درصد  شروع به پیاده سازی کرده‌اند یا قصد آن را دارند) برای رانش نوآوری، بهبود بهره وری کارکنان، و تمرکز بهتر بر مشتری
  • – تجزیه و تحلیل  کسب و کار(70 درصد  شروع به پیاده سازی کرده‌اند یا قصد آن را دارند) و مدیریت اطلاعات (69 درصد) برای جمع آوری و تبدیل بهتر داده‌ها به اطلاعات روشنگر و عملی
  • – مدیریت عملکرد کسب و کار(70 درصد شروع به پیاده سازی کرده‌اند یا قصد آن را دارند) برای نظارت بر عملکرد مالی و عملیاتی در مقایسه با اهداف کلیدی
  • – مجازی سازی (70 درصد  شروع به پیاده سازی کرده‌اند یا قصد آن را دارند)، پردازش ابری (66 درصد)، و نرم افزار به عنوان یک سرویس (65 درصد) برای بهره بردن از زیرساخت های مشترک برای بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و بهبود مقیاس‌پذیری

جای تعجب نیست که این مطالعه نشان داد همبستگی زیادی بین اولویت‌های کسب و کار صنایع مختلف و حوزه تمرکزشان در فناوری اطلاعات وجود دارد. به عنوان مثال صنایع خردهفروشی، حمل و نقل، شرکت‌های تولید  محصولات مصرفی و بانکداری در حوزه‌های مدیریت ارتباط با مشتری، وب 2 و رسانه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل کسب و کار سرمایهگذاری کردهاند تا بهتر مشتریانشان را درک کنند، به آنها برسند و به آنها خدمات ارائه می‌کنند.

با نگاه به اولویت‌های خاص فناوری اطلاعات می‌توان دریافت که کسب و کارهای متوسط ​ بر مدیریت امنیت، مدیریت ارتباط با مشتری، و تجزیه و تحلیل کسب و کارتمرکز دارند. کسب و کارهای متوسط ​​می‌توانند با  تمرکز اولویت‌های فناوری اطلاعاتشان بر مدیریت امنیت و راه‌حل های مجتمع مانند تداوم کسب و کار، از سیستم های فناوری اطلاعات و داده‌های حساس مشتری خود محافظت کنند و در عین حال تهدیدات بالقوه را  به حداقل برسانند.

کسب و کارهای متوسط ​​ به دنبال استفاده از داده برای ایجاد وفاداری مشتری و ارائه اطلاعات به مشتری در همان زمان نیازش و به همان شکل مورد نیازش هستند. سرمایه گذاری در راه‌حل‌های ارتباط با مشتری به کسب و کارهای متوسط کمک می‌کند تا ​​ درک بهتری از گروه‌های مشتری و انتظاراتشان به دست آورند تا استراتژی‌های هدف‌دارتری تدوین کنند.

این پژوهش همچنین نشان می دهد که با اینکه  حوزه‌های مشترک زیادی در سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات در کسب و کارهای متوسط سراسر جهان هست، بعضی حوزهها  اولویت بیشتری در برخی کشورها  نسبت به بقیه دارند.
•  حفظ  سیستمهای اصلی فناوری اطلاعات از بهبود زیرساخت گرفته تا  ذخیره سازی و محیط شبکه  در بسیاری کشورها مهم  است.  این  موضوع  در کانادا، برزیل،مکزیک ، ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه، آفریقای جنوبی، لهستان و آلمان واضحتر است.
• در روسیه، نیوزیلند ، سنگاپور  و مکزیک، بازیابی فاجعه و تداوم کسب و کار اولویتهای برتر سال 2011 هستند.
•  مدیریت مالی برای بهبود عملیات مالی مانند  شبیهسازی ریسک  و انطباق،  حوزههای کلیدی سرمایه گذاری و تمرکز در برزیل ، آفریقای جنوبی و نیوزیلند هستند.

تجزیه و تحلیل کسب و کار

در محیط بسیار رقابتی و چالش‌انگیز امروز، کسب و کارهای متوسط به منظور باقی ماندن در بالای بازار باید به طور مستمر اقدامات خود را  ارزیابی کنند و تغییر جهت دهند. حجم رو به افزایش داده‌ها و اطلاعات در دسترس برای تجزیه و تحلیل چالش جدیدی برای این شرکت‌هاست. به منظور تنظیم و اجرای استراتژی‌های موثر، آنها نیاز به بینش عمیقتری در مورد مشتریان خود و اثربخشی کمپین‌های فروش و بازاریابی‌شان دارند.
کسب و کارهای متوسط برای پرداختن به این چالش‌ها،  به حوزه‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار و مدیریت اطلاعات به‌عنوان بهترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات اولویت داده‌اند.  جای تعجب ندارد که وابستگی شرکت‌ها به اطلاعات معتبر و مفید روز به روز بیشتر می‌شود. در واقع، حدود70  درصد از شرکت‌های که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، یا در حال برنامه‌ریزی برای این نوع از پروژه‌ها و یا در روند اجرای آن بوده‌اند . و بودجه فناوری اطلاعات زیادی برای حصول اطمینان از موفقیت آنها تخصیص داده‌اند.
دلیل اصلی انتخاب این  راه‌حل ها کمک به کسب و کارهای متوسط  در موارد زیر بوده است​​: بهبود راندمان (37 درصد)، بهبود هدف‌گیری مشتری و اطلاعات و دانش (37 درصد) و پیش بردن استراتژی توسعه (15 درصد)

استفاده از پردازش ابری (Cloud Comuting)

شرکت‌های متوسط ​​ به دلیل  هزینه کم، آسان و در دسترس بودن ، انعطاف‌پذیری و بهره‌وری محاسبات ابری چشم به آن دوخته‌اند. در چند سال گذشته، نیاز به یک زیرساخت  انعطاف‌پذیر و کارآمد برای فناوری اطلاعات، همراه با فشار مداوم هزینه، شدت یافته است.  به عبارت ساده، سیستم‌های  انعطاف‌پذیر و کارآمدِ فناوری اطلاعات جزو ضروری  سیاره هوشمندتر امروزی شده‌اند.  کسب  و کارهای متوسط به این نتیجه رسیده‌اند که باید به جای  معماری سرور به برنامه server to application ، از معماری مجازی و اشتراکی برای بهره‌برداری  بیشتر از سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات خود استفاده کنند و در همان حال سریع  منابع فناوری اطلاعاتی را که  کاربران نهایی و مشتریانشان نیاز دارند فراهم کنند. این امر به آنها  این امکان را می‌دهد که به مشتریانشان نزدیکتر باشند و دنبال فرصت‌های جدید باشند.
پردازش ابری چنین فرصتی را برای سازمان فراهم می‌کند.  پردازش ابری یک گزینه در همه حوزه‌های منابع کامپیوتر ، مقررات مربوط به تداوم کسب و کار، برنامه های کاربردی نرم افزار به عنوان یک سرویس و یا بهره برداری از قابلیت های کسب و کار تحلیلی، جایگزینی پایدار در برابر پردازش سنتی است.
این پژوهش  به تعدادی از مزایای کلیدی ​​استفاده از پردازش ابری برای کسب و کارهای متوسط اشاره می‌کند. هزینه، سهولت مدیریت، افزونگی ، آپ تایم ، تأمین سریع، قیمت‌گذاری منعطف و مقیاس‌پذیری از فواید اصلی پردازش ابری هستند.

این مطالعه نشان می دهد که   53درصد کسب و کارهای متوسط انتظار افزایش  بودجه فناوری اطلاعاتشان را در سال 2011 داشتند، که این رقم در  سال 2009  تنها 20 درصد بود.  31 درصد دیگر انتظار هیچ تغییر بودجه‌ای را نداشتند، و تنها 16 درصد در حال برنامه‌ریزی برای کاهش بودجه آی‌تی خود بودند.  بیش از نیمی از شرکت‌هایی که قصد افزایش بودجه فناوری اطلاعات خود را داشتند،در مقایسه با سال 2009 بیش از 10% بودجه‌شان را زیاد کرده‌اند.
این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های کشورهای با بازار در حال رشد (69 درصد)حتی  بیشتر از بازارهای  بالغ (51 درصد) احتمال افزایش بودجه  در سال 2011 را دارند.  در کشورهایی مانند چین، برزیل، هند، کره و سنگاپور، بیش از 7 شرکت از هر 10 کسب و کار متوسط در حال  برنامه‌ریزی برای افزایش بودجه فناوری اطلاعاتش در سال آینده است.

همکاری برای رشد

بیش از 70 درصد شرکت های متوسط برای پیشبرد این اولویت‌ها، به دنبال رابطه‌ای مشورتی، و نه کاملا تعاملی، با ارائه‌دهنده اصلی فناوری اطلاعات خود هستند. همه شرکت‌های متوسط،  چه جزو آن دو سومی بودند  که خود را در زمینه پذیرش  فناوری اطلاعات پیشرو می‌دانستند چه  جزو شرکت‌هایی بودند که در این زمینه عقب مانده بودند، ​​ قابلیت اطمینان محصول، عملکرد محصول و قیمت‌گذاری رقابتی را به عنوان مهمترین دلایلشان در انتخاب فروشنده  فناوری اطلاعات خود می‌دانستند.
هر چند که کسب و کارهای متوسط ​​آشکارا در پی این هستند که  استراتژی‌های کسب و کار جدید و نوآورانه‌ای در پیش گیرند و تغییرات لازم برای  بهبود عملکردشان را ایجاد کنند و با تامین‌کننده فناوری اطلاعاتی همکاری  کنند که بتواند به پیشبرد استراتژی کسب و کارشان کمک کند، اما  هنوز با چالش‌های قابل توجهی برای اجرای این اهداف رو به رو هستند. جای تعجب نیست که مانع کلیدی، علیرغم افزایش بودجه‌ها، هزینه است. 58 درصد از پاسخ‌دهندگان  هزینه را به عنوان مهمترین مانع بر سر  دستیابی به اولویت‌های کلیدی خود دانسته‌اند.  مشکل پیاده‌سازی فناوری‌های جدید نیز به عنوان  یک چالش مهم در سرتاسر دنیا ذکر شده است.

همانطور که  پژوهش امسال نشان داده است، نتیجه طرز فکر قبلی کسب و کارهای متوسط در مورد هزینه و بازده  به آنها ​این امکان را داده که توجهشان را به سمت ایجاد  نوآوری و تحکیم روابط قوی تر با مشتری متمرکز کنند. مدیریت هزینه‌ها، بهبود راندمان و افزایش بهره‌وری کماکان جزو اولویت‌های بالای کسب و کار خواهد بود. اولویت‌های راه‌حلهای فناوری اطلاعات در حوزه‌هایی  مانند امنیت و مدیریت ارتباط با مشتری باقی خواهد، و برخی از حوزه‌های  جدید  نیز کانون توجه سرمایه گذاری خواهند شد. بودجه‌های فناوری اطلاعات نشان‌دهنده رشد قوی نسبت به سال‌های قبلشان هستند و وضعیت  سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات افق روشنی دارد. همانطور که انتظار می‌رود ، تنها  زمانی اولویت‌های‌ کسب و کار و فناوری اطلاعات می‌توانند برآورده  شوند که موانع کلیدی بر سر راه  پذیرش این فناوری‌ها برداشته شود.  اطمینان از یک محیط مقرون به صرفه و  مشارکتی با امکان دسترسی به مجموعه درستی از مهارت‌ها راه درازی را در رفع برخی از این موانع طی می‌کند.

در جهان امروزی که به طور فزاینده‌ای هوشمند، صنعتی‌ و در هم تنیده شده است، کسب و کارهای متوسط ​​در حال یافتن راه‌های جدید برای استفاده از اطلاعات و تکنولوژی هستند که با آن روش و نحوه کارشان، جای سرمایه‌گذاریشان و نحوه تعامل با مشتریانشان را هوشندانه‌تر کنند. شرکت‌های متوسط ​​باهوش می‌دانند که فقط هماهنگی کسب و کار و اولویت فناوری اطلاعات کافی نیست. نکته اصلی سرمایه‌گذاری است. شرکت‌های متوسطی ​​که منافع  راه‌حل‌هایی مانند تجزیه و تحلیل کسب و کار و محاسبات ابری را دریافته‌اند، در بهترین موقعیت برای  ایجاد ارزش برای ذینفعان خود، و  کمک به هوشمندانه‌تر کردن سیاره‌مان قرار دارند.