روندهای سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) در آینده

زمان مطالعه: 7 دقیقه

درباره‌ی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

نرم افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)، مجموعه نرم افزارهایی برای مدیریت کسب‌وکارها هستند که آن‌‌ها را قادر می‌سازند تا از یک سیستم برای مدیریت فرایندهای تجاری و سازمانی خود استفاده کنند. این نرم‌افزارها بستر قوی برای کسب‌وکارها هستند که کمک می‌کند تا سازمان، برنامه‌های مالی و بخش‌های دیگر خود را پیش‌بینی کنند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

هم اکنون شرکت‌ها از این نرم‌افزار برای مدیریت منابع ورودی و خروجی در ابعاد نیروی انسانی، وجوه نقد و مواد اولیه استفاده می‌کنند و تراکنش‌های روزانه کسب و کار را در آن نگهداری می‌کنند. اگر چه در آینده با سیستم‌های ERP دارای ویژگی‌های بیشتری مواجه می‌شویم که تصمیم‌گیری برای کسب‌وکارها را راحت‌تر می‌کند.

آن چه هنوز در سیستم‌های ERP به آن توجه نشده این است که این سیستم‌ها به زودی روی همه‌ی فرایندهای کسب‌وکارها اثر می‌گذارند. علاوه بر این ورود هوش مصنوعی (AI) به سیستم‌های ERP، نه تنها شیوه‌ی عملکرد سیستم را تغییر می‌دهد، بلکه می‌تواند حجم داده‌های قابل تجزیه و تحلیل را نیز به شدت افزایش دهد. درنتیجه سیستم‌های ERP اطلاعات بیشتری را در اختیار صاحبان کسب ‌وکارها قرار می‌دهند و امکان تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر را برای آنان فراهم می‌کنند.

خلق سیستم هوشمندِ برنامه‌ریزی منابع سازمانی (iERP)

سیستم هوشمند ERP که iERP نام دارد، یک فناوری جدید است که با استفاده از یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها، پیشنهادهای سیستم فعلی ERP را تقویت می‌کند. این سیستم با ارائه یک تجربه کاربری صوتی و کمک‌کننده، تفاوت اساسی با سیستم‌های فعلی ERP ایجاد کرده است. همچنین با استفاده از یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها، اقدامات اجرایی را بهتر از سیستم‌های فعلی انجام می‌دهد. این اقدامات شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات، ردیابی نتایج و پیش‌بینی روند آینده آن‌ها و گزارش و مدیریت داده‎ها است.

مشابه با فناوری یادگیری ماشین، این سیستم می‌تواند قوانین و موارد خاص کسب‌وکارها را را آموخته، خود را با شرایط وفق داده و تکامل یابند. علاوه بر این، در صورتی که سیستم با درخواستی مواجه شود که قبلاً مشابه آن را تجربه کرده، می‌تواند به سرعت و با استفاده از نتایج قبلی، پاسخ را پیش بینی و ارسال کند. این قابلیت‎های iERP به سیستم‌های فعلی کمک می‌کند تا از یک نرم‌افزار عادی مدیریتی، به یک نرم‎افزار کاملاً هوشمند تبدیل شوند. همچنین به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا زمان و سرمایه کمتری را برای اینگونه مسائل خرج کنند.

تأثیرات هوش مصنوعی و اینترنت اشیا روی برنامه‌ریزی مالی سازمان

اگر کسب‌وکارها، فناوری‌های هوشمند را در فرآیندهای (از بخش تولید تا دفتر مدیریت) خود به‌کار بگیرند، داده‌های بیشتری به سیستم‌های ERP اضافه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های مالی به شکل جدیدی انجام شود. هوش مصنوعی و بسیاری از شاخه‌های آن، می‌خواهند سیستم‌های ERP را تکامل دهند تا مدیران کسب‌وکارها بهتر و سریع‌تر تصمیم بگیرند.

برای اتصال همه دیوایس‌های مورد استفاده در یک سازمان، مدیران امروزی، سازمان را به فناوری اینترنت اشیا (IoT) مجهز می‌کنند. به اشتراک‌گذاری داده‌ها بین دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا و سیستم ERP، موجب ساده‌سازی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌شود. استفاده از این فناوری سبب می‌شود تا اطلاعات همه چیز، از کارخانه و خطوط تولید گرفته تا ماشین‌های توزیع محصول، در لحظه به سیستم ERP منتقل شوند. یکی از مزایای مهم استفاده از اینترنت اشیای متصل به سیستم ERP، « متمرکز کردن محل‌های فضای داده‌ها و تولید گزارش است.

وقتی اینترنت اشیا و دستگاه‌های سنسوردار متصل به هم، چرخه عمر یک محصول را دنبال می‌کنند، مدیران شفافیت بیشتری را احساس خواهند کرد. این شفافیت وقتی به سیستم ERP وصل شود، تصمیم‌های مالی موثرتری گرفته می‌شوند. مدیرانی که می‌دانند محصول با چه سرعتی ساخته شده و چه زمانی به مشتری تحویل می‌شود، می‌توانند برنامه‌ریزی کنند که چه مواردی را باید تغییر داده یا چه فرایندی را باید به‌روزرسانی و بهبود دهند.

هوش مصنوعی و ERP

واحدهای تولید و ساخت محصول نیز تغییر خواهد کرد. روندهای آینده در سیستم های ERP، به ماشین‌آلات مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره دارد که مستقیماً با یک سیستم ERP در ارتباط هستند. سازمان‌هایی که ماشین‌آلات بیشتری را با استفاده از هوش مصنوعی وارد فرایند تولید خود می‌کنند، شاهد خودکارسازی (Automation) فرآیندهایی مانند زنجیره تأمین خواهند بود. این موضوع سبب می‌شود تا پیگیری و پیش‌بینی‌های هزینه تولید محصولات بهتر انجام شود.

ادغام داده‌های اینترنت اشیا در سیستم‌های ERP ممکن است مشکلاتی را برای برخی از کسب‌وکارها ایجاد کند. برای نمونه، شاید یک سازمان نیاز داشته باشد که پایگاه داده و امنیت سیستم ERP خود را به‌روز کند. این امکان وجود دارد که رهبران برای حل این مشکل، به دنبال راهکار‌های ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage) باشند.
اطلاعات اضافی دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا، باعث افزایش هوش تجاری می‌شوند. این یعنی مدیران کسب‌وکار قادر خواهند بود تا از طریق تجزیه و تحلیل پیشرفته اطلاعات و پیش‌بینی‌ها، تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند.

بهره‌گیری از ویژگی‌های مشترک

با بزرگ‌تر شدن کسب‌وکارها، چه در تعداد کارمندان و چه در میزان تاثیرگذاری در بعد منطقه‌ای و جهانی، ویژگی‌ها و منافع مشترک اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کنند. همچنین نسل جدید تیم‌ها، جزئی از نسل‌هایی هستند که همیشه به اینترنت دسترسی داشته‌اند. سیستم‌های ERP که شامل ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی هستند، مزایایی را در اختیار مدیران سازمان‌ها خود قرار می‌دهند. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش ارتباطات متقابل و پاسخ سریع به سوالات کاربران اشاره کرد.

اگرچه سیستم های ERP فعلی ممکن است دارای ویژگی های چت (Chat) یا ردیاب فعالیت باشند؛ اما به‌روزرسانی این ویژگی‌ها به منظور پیاده‌سازی بهتر عملکرد مشابه رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند به تصمیم‌گیری‌ها سرعت ببخشد. پروفایل (Profile) کارکنان، از جمله ردیاب‌های فعالیت و سایر اطلاعات مربوطه است که به مدیران کمک می‌کند تا تیم‌های خود را بر اساس خصوصیات و سایر موارد مورد نیاز تنظیم کنند.

همچنین راه‌اندازی پروفایل در بخش‌های مختلف، ممکن است همکاری‌های بیشتری را در پی داشته باشد. اگر ارتباط بین کارمندان مختلف، به آسانی آن چه در رسانه‌های اجتماعی است انجام شود، ممکن است به افراد در اشتراک‌گذاری اطلاعات بین گروه‌های مختلف کمک کند.

سیستم‌های ERP، بیش از صرفاً برنامه‌ریزی سازمانی و ارتباطات، به پیشرفت کسب‌وکارها کمک می‌کنند. همچنین بحث و گفتگو با مشتریان نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد. از آنجا که رسانه‌های اجتماعی به یک مکان اصلی برای گفتگو با کاربران تبدیل شده‌اند، سیستم‌های ERP در آینده نیاز دارند تا به اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی همچون اینستاگرام و فیسبوک و… متصل شوند. این اتصال امکان پاسخ‌گویی بهتر و سریع‌تر به سوالات مخاطبان را فراهم می‌کند. علاوه بر این، داده‌های اضافی را برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های مالی سازمان ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

با پیشرفت سیستم‌های ERP، ویژگی‌های فعلی آن‌ها تغییر خواهد کرد. این سیستم‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود زمان صرف شده در تحلیل و تجزیه و پیش‌بینی‌ها کاهش یابد. علاوه بر این، هوش مصنوعی قادر به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری است و به مشاغل اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی‌هایی با دقت بسیار بالا انجام دهند.

در کنار هوش مصنوعی، سیستم‌های ERP ویژگی‌های مشابه رسانه‌های اجتماعی را هم دارند. اگرچه سیستم‌های فعلی ERP شامل برخی از این ویژگی‌ها هستند؛ اما سیستم‌های آینده عملکردی بسیار شبیه‌تر به رسانه‌های اجتماعی فعلی را خواهند داشت. پاسخ سریع به کارمندان و کاربران، مزیت بزرگ سیستم‌های ERP مجهز به ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی خواهد بود.

در طی سال‌های پیشِ رو، سیستم‌های ERP پیشرفت‌های اساسی را تجربه خواهند کرد. این سیستم‌ها با ادغام با سایر فناوری‌ها، اطلاعات بیشتری را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده و به مدیران کمک می‌کنند تا تصمیم‌های دقیق‌تری بگیرند.

منبع: terrilium