ده تجربه‌ی برتر برای ساخت داشبوردهای اثرگذار-بخش دوم

نویسنده: حسام حولگر، شرکت هوشمندی تجاری همکاران سیستم

۶. از ویژگی‌های تعاملی برای کاوش بیش‌تر استفاده کنید

قدرت داشبورد در توانایی سازنده آن برای ساخت ترتیبی از نماهای خاص برای تحلیل گزارش‌ها در کنار یکدیگر نهفته است.

ویژگی Drill Down  در میزتحلیل سیستم هوشمندی تجاری همکاران سیستم موجود است و در نسخه‌ی اخیر این قابلیت به داشبوردها نیز اضافه شده است.

فیلترها تحلیل را به شدت تقویت می‌کنند و مخاطبان‌تان را درگیر می‌کنند. برای نمونه می‌توانید یک گزارش را به عنوان گزارش اصلی در نظر بگیرید و با استفاده از آن گزارش‌های دیگر را فیلتر کنید.

همچنین می‌توانید از کنترل‌های فیلتر برای انواع مختلف داده استفاده کنید. برای نمونه فیلترهایی از نوع سلسله مراتبی، چند انتخابی، تک انتخابی، لیست و غیره. می‌توانید یک کادر جستجو به گزارشتان اضافه کنید و برای کاربران توضیحاتی برای شیوه‌ی تعامل یا داده قرار دهید.
برجسته‌سازی بخشی از داده نیز روشی برای جلب توجه کاربر به آن بخش است. این کار را می‌توانید با تغییر رنگ آن انجام دهید.

۷. از بزرگ به کوچک قالب‌بندی کنید.

هنگامی که طراحی ظاهری کارتان را انجام میدهید از یک روند «بزرگ به کوچک» استفاده کنید. این کار از دوباره‌کاری تصادفی در تغییرات جلوگیری می‌کند.

از دید طراحی قالب، سلسله مراتب داشبورد به این ترتیب است:
۱. تم
۲. داشبورد
۳. کنترل
۴. اجزای کنترل

ابتدا مطمئن شوید از تم مناسب استفاده می‌کنید. در قدم بعد طراحی صفحه داشبورد را انجام دهید و درنهایت به طراحی کنترل‌ها و اجزای آن‌ها بپردازید.

پالایش داشبورد

۸. از توضیحات استفاده کنید. داستان داشبورد خود را تعریف کنید.

بعد از اینکه کار اصلی طراحی داشبورد را انجام دادید، سراغ توضیحات بروید. توضیحات یک موقعیت فوق‌العاده برای تعریف داستان و هدف داشبورد شما هستند.

همه کنترل‌های نرم‌افزار هوشمندی تجاری همکاران سیستم امکان اضافه کردن توضیحات را دارند. همانطور که مهم‌ترین گزارش‌تان را در قسمت چپ بالا قرار می‌دهید، مهم‌ترین توضیح را نیز در بالا قرار دهید.

۹. به‌هم ریختگی‌ها را از بین ببرید

یک گام به عقب بروید و داشبورد خود را از دید کسی که تا به حال آن را ندیده نگاه کنید. اگر یک عنوان، راهنما یا برچسب محور ضروری نیست، آن را حذف کنید.
بیش‌تر از دو الگوی رنگ در هر داشبورد استفاده نکنید. در حالت ایده‌آل اگر داده‌هایتان کمی هستند یعنی یک محدوده را نمایش می‌دهند، از یک الگوی رنگ استفاده کنید.

اگر داشبوردتان نیاز به فضای بیشتری دارد، از اندازه‌دهی مطلق (برحسب پیکسل) استفاده کنید. با استفاده از این کار اطمینان حاصل می‌کنید گزارش‌هایی که در نمایش‌گرهای با اندازه‌های مختلف ممکن است ناخوانا شوند اندازه ثابت داشته باشند.

۱۰. داشبوردتان را تست کنید

به‌عنوان بخشی از تست نهایی، اطمینان حاصل کنید که برچسب‌ها در جهت و جای مناسب قرار گرفته‌اند و خوانا هستند.

همه عناوین را بازبینی کنید و از درست بودن و معنی‌دار بودن آن‌ها مطمئن شوید. از واحدهای یکسان استفاده کنید. مثلا اگر درآمدها را برحسب میلیارد ریال نشان می‌دهید، هزینه‌ها را نیز برحسب میلیارد ریال نشان دهید.

و درنهایت وقتی که کار داشبوردتان تمام شد، فراموش نکنید که مسیری که احتمالا کاربرتان می‌رود را بروید. مانند همه پروژه-های موفق، تست خوب کلید موفقیت است. هنگامی که بدانید داشبوردتان به چه شکل تحویل مشتری می‌شود می‌توانید آن‌ها را به‌روز کنید و بهبود دهید.

اشتباهات متداول در طراحی داشبورد

حال که با بهترین تجارب در طراحی داشبورد آشنا شدید با متداول‌ترین اشتباهات نیز آشنا شوید تا از آن‌ها دوری کنید:

۱.  جواب دادن به تعداد بسیار زیادی پرسش در یک داشبورد

ساختن داشبوردهای به‌روز با جزئیات زیاد که همه چالش‌های کسب‌وکار را پوشش دهد و گزینه‌های بسیاری برای Drill-Down داشته باشد کار سختی نیست. اما نباید از دامنه‌ی داشبورد خارج شوید و همه خواسته‌های مشتری را یک‌جا جواب دهید. فراموش نکنید که با یک کلیک می‌توانید داشبورد جدیدی بسازید.

۲. استفاده از سنجه‌هایی که هیچ‌کس آنها را نمی‌فهمد

سنجه‌هایی که شما می‌سازید و اینکه چه اسمی برای آنها می‌گذارید از نظر شما قابل فهم است، اما آیا دیگران هم می‌فهمند که آ‌نها چه چیزی را نشان می‌دهند؟ با سطح تخصص کاربرانتان ارتباط برقرار کنید. می‌توانید یک پیش نمایش از داشبورد را به یکی از کاربران نشان دهید تا در مرحله‌ی طراحی از چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

۳. شلوغ کردن داشبورد با گزارش‌ها و کنترل‌های کم ارزش

از وسوسه‌ی نمایشی کردن داشبورد خودداری کنید. از آنجا که که سفارشی کردن داشبورد اعتیادآور است، چیزهای غیرضروری راه خود را به داشبورد پیدا می‌کنند تا مخاطب شما را به سرعت مطلع کنند. داشبوردتان را ساده نگه دارید.

۴. عدم مشاهده داشبورد به شکلی که کاربران خواهند دید

برای اینکه داشبورد را از دید مخاطبانتان و روی دستگاههایی که استفاده می‌کنند ببینید، زمان بگذارید. این کار مواردی که نیاز به تغییر یا تنظیم دارند را آشکار می‌کنند. تست کردن همیشه سودمند است.

۵. کنترل نکردن با مخاطبان

ساخت یک داشبورد،یکبار برای همیشه نیست. با کاربران چک کنید که داشبورد برای آن‌ها چگونه کار می‌کند. اگر سنجه‌ها و اطلاعاتی که در داشبورد نمایش می‌دهید، می‌کنید غیرمرتبط باشند یا معتبر باشند، کاربران از آن استفاده نخواهند کرد.

با برنامه‌ریزی متفکرانه، طراحی آگاهانه و کمی کار پالایش، داشبوردهای شما به خوبی تحویل می‌شوند. داشبوردهای برنامه‌ریزی شده به رهبران کسب و کار و کارکنان دانشی، اجازه می‌دهد تا پاسخ پرسش‌های خود را به سرعت بیابند، بینش را به عمل تبدیل کنند و برای نوآوری الهام‌بخش باشند.


منبع:

Tableau