داستان موفقیت خوراک دام و آبزیان مازندران

در یک نگاه

نام شرکت: خوراک دام و آبزیان مازندران

کسب‌وکار: تولیدی خوراک دام، طیور و آبزیان

صنعت: کشاورزی

راهکار: دفتر کل، انبار، دریافت و پرداخت، فروش، دارایی ثابت

درباره شرکت

مجتمع کارخانجات خوراک دام و آبزیان مازندران در سال ۱۳۷۴ با بهره‌برداری از خط تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و با ظرفیت تولید ۳۹هزار تُن در سال (شامل ظرفیت اولیه ۶هزار تُن خوراک آبزیان) و خط غنی‌سازی کاه، افتتاح شد؛ در ادامه‌ی فعالیت از سال ۱۳۹۲، در خط تولید این کارخانه، تولید دان آماده‌ی طیور نیز راه‌اندازی شد.

در سال ۱۳۷۷ فاز دوم مجتمع با افتتاح خط تولید انبوه پودر ماهی و روغن تصفیه شده ماهی به بهره‌برداری رسید، اکنون این خط صرفا برای تامین پودر و روغن ماهی کیلکا برای خط تولید خوراک اکسترود آبزیان شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مرحله‌ی سوم طرح توسعه مجتمع، خط تولید تخصصی خوراک آبزیان به روش اکستروژن با استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی روز اروپا با طراحی مشاور بین‌المللی و سازندگی نیروهای توانمند بومی، با ظرفیت تولید سالانه ۴۶۵۰۰ تُن، به عنوان یک پروژه‌ی ملی در سال ۱۳۹۰ به بهره‌داری رسید تا تحولی دیگر را در صنعت خوراک آبزیان کشور رقم بزند.

فاز چهارم و پایانی طرح توسعه‌ی مجتمع، در آینده با بهره‌برداری از خط تولید پرمیکس ویتامین و مواد معدنی کامل خواهد شد که تکمیل کننده‌ی چرخه‌ی تولیدات این شرکت است.

نیاز کسب‌وکار

نرم‌افزار پیشین شرکت خوراک دام و آبزیان مازندران، اشتباهات محاسباتی در بخش‌های گوناگون از جمله، حقوق و دستمزد، انبار فروش و دارایی ثابت داشت که جریمه‌های سنگینی را به شرکت تحمیل کرده بود.

شرکت به راهکاری نیاز داشت که؛

  • اعتماد مدیران را به صحت محاسبات جلب کند.
  • با ایجاد یکپارچگی بین سیستم‌ها، بتواند از بروز مغایرت بین آن‌‌ها جلوگیری کند.
  • دارای گزارش‌های قابل اتکا برای ذی‌نفعان داخلی و مراجع قانونی باشد.
  • بستر لازم برای ارتباط تجاری مناسب‌تر با مشتریان را فراهم کند.

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

قابلیت‌ها و امکانات راهکاران همکاران سیستم، مزایای متعددی را برای خوراک دام و آبزیان مازندران به همراه آورد:

  • با پیاده‌سازی راهکار جبران خدمات؛ رعایت قوانین و مقررات حقوق و مزایای کارکنان و محاسبات دقیق، امکان ارسال صحیح فایل بیمه و مالیات به‌درستی انجام می‌پذیرد و از جریمه‌هایی که شرکت بابت عدم صحت این فایل‌ها در سیستم قبلی متحمل می‌شد، جلوگیری می‌شود.
  • با پیاده‌سازی ماژول فروش؛ با استفاده از انواع اسناد مرتبط با فرآیندهای فروش و یکپارچگی اطلاعات بین انبار و دریافت و پرداخت، هم‌چنین امکان تعریف عوامل مختلف با استفاده از پارامترهای موجود، شرکت توانسته است رویه‌های فروش، قیمت‌گذاری و سایر موارد را مدیریت کند.
  • یکپارچگی اطلاعات بین سیستم‌ها به شرکت کمک کرد تا هزینه‌ی فروش، هزینه‌ی انبارداری و وصول شده را کاهش دهد و پی‌گیری مطالبات از مشتریان را تسهیل کند.
  • با بهره‌مندی از گزارش‌های متنوع راهکاران؛ گزارش‌های مورد نیاز به‌موقع و با شفافیت بالا به بازرسان، سهام‌داران و ذی‌نفعان داخلی ارائه می‌شود. این گزارش‌ها به روشن شدن وضیعت آماری بخش‌های گوناگون از جمله حسابداری، انبار، تولید، اداری و فروش کمک کرد، به‌گونه‌ای که براساس تحلیل روند و وقایع ثبت شده و گزارش‌های دریافتی از سیستم، شرکت توانست برای سال مالی ۹۵ تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیکی اتخاذ کند.

از زبان مشتری

آقای فغانی؛ مدیر مالی

با توجه به انعطاف بالا و قابلیت پیکربندی راهکاران، توانستیم روند اجرای عملیات مالی شرکت را بنا به نیاز خود تغییر دهیم و با اتکا به گزارش‌های متنوع، گام موثری در شناسایی ریسک‌ها برداریم و ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت شرکت داشته باشیم و درنهایت تصمیمات بهینه‌تری اتخاذ کنیم.

هم‌چنین، استفاده از نرم‌افزارهای راهکاران، بهینه‌سازی استفاده از منابع، دسترسی آسان و سریع به گزارش‌های یکپارچه‌ی سیستم و درنهایت توان شرکت در کنترل فرآیندها را افزایش داده و روابط بین واحدهای دیگر سازمان را ارتقا بخشیده است.