تفاوت سیستم‌های تحت وب on-premises و سیستم‌های ابری

نویسنده: الهه سلیمان پور

زمان مطالعه: 8 دقیقه

زمانی که یک سازمان تصمیم می‌گیرد برای یکپارچه کردن فعالیت‌های کسب‌وکار خود از یک نرم‌ افزار ERP استفاده کند، دو مدل به‌کارگیری پیش‌رو دارد که یکی از آنها استفاده از سیستم‌های ابری و دیگری به‌شکل سنتی یا سیست on-premises است که مدل on-premises را می‌توان به دو شکل نرم افزار تحت وب یا محلی به کار گرفت.

در هر کدام از مدل‌های on-premises یا ابری، شما به یک نرم‌افزار دسترسی دارید. اما باید تصمیم بگیرید در چه بستری از نرم‌افزار استفاده کنید. تصمیم‌گیری در این زمینه به عوامل مهمی به ویژه بودجه شما بستگی دارد.

اما بهتر است قبل از تصمیم‌گیری و انتخاب یکی از این دو سیستم، تفاوت استفاده از سیستم‌های ابری و on-premises را بدانید. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های به‌کارگیری سیستم در حالت تحت وب on-premises و ابری می‌پردازیم.

مدل به‌کارگیری سیستم ابری و on premises

On-premises: در این مدل، شرکت سخت‌افزارهای مناسب را فراهم می‌کند و نرم‌افزار بر روی سرور و سخت‌افزار‌های شرکت نصب می‌شود. در این حالت سازمان مسئول نگهداری سخت‌افزار و تمام فرایند‌های مرتبط به آن است و کاربر از طریق تجهیزات و زیرساخت‌های شرکت به سیستم دسترسی دارد.

ابری: در این حالت نرم‌افزار بر روی سرور‌های شرکت ارائه‌دهنده خدمت نصب می‌شود و سازمان از طریق اینترنت به سیستم دسترسی دارد. در این مدل سازمان‌ها این امکان را دارند که به‌شکل اشتراکی به نرم‌افزار و منابع سخت‌افزاری در هر زمان و مکان دسترسی داشته باشند.

هزینه‌ی سیستم‌های ابری و on premises

On-premises: سیستم‌های On-premises تحت‌وب معمولا به سرمایه اولیه بیش‌تری نیاز دارد. چون علاوه بر خرید سیستم، تامین زیرساخت‌هایی مانند سرور و تجهیزات برای اجرای نرم‌افزار ضروری است. همچنین اگر سازمان، تیم IT قوی و حرفه‌ای نداشته باشد، برای جذب و آموزش نیروی IT نیز باید هزینه‌ای در نظر گرفته شود.

مهم‌تر از آن این است که در سیستم‌های on-premises، تیم IT باید میزان قابل‌توجهی از زمان و بودجه را به نگهداشت و به‌روز بودن زیرساخت اختصاص دهند.

ابری: در سیستم‌های ابری، به دلیل حذف هزینه‌های تامین زیرساخت، هزینه‌های اولیه عموما کم‌تر است. در این مدل کسب‌وکارها به‌ شکل اشتراکی و به‌وسیله‌ی اینترنت به سیستم دسترسی دارند.

ارائه‌دهنده‌ی خدمت زیرساخت‌های لازم را به شما عرضه می‌کند و علاوه بر مسئولیت نگهداری از زیرساخت به مشتری اطمینان می‌دهد که همیشه امکان دسترسی به سیستم را داشته باشد.

استفاده از سیستم‌های ابری به پرسنل تیم IT این امکان را می‌دهد که به جای تمرکز بر موضوعات مربوط به تامین و نگهداشت زیرساخت به ارائه راهکارها و بهبود فرایند‌ها بپردازند.

براساس گزارشی از اوراکل استفاده از سیستم‌های ابری با حذف هزینه‌های تامین زیرساخت و نگهداری از آن، در مقایسه با سیستم‌های on-premises، در یک دوره زمانی 4 ساله مجموع هزینه‌ها را تا 50% کاهش می‌دهد.

دسترسی سیستم‌های ابری و on premises

On-premises: در این سیستم‌ها، به دلیل نگهداری سرورها در داخل سازمان؛ معمولا کاربران در محیط سازمان امکان دسترسی به سیستم را دارند. زیرا امکان ایجاد این دسترسی هزینه بالایی در بر دارد که برای بسیاری از سازمان‌ها به‌صرفه نیست.

ابری: سیستم‌های ابری در مقایسه با سیستم‌های سنتی امکان دسترسی بیش‌تری را فراهم می‌کند. استفاده از سیستم‌های ابری به کاربران این امکان را می‌دهد که در هر زمان و مکانی به اطلاعات کسب‌و‌کارشان دسترسی داشته باشند.

این موضوع برای بسیاری از سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد. اما توجه به این مساله که سیستم‌های ابری تا چه حد میزان دسترسی‌پذیری را تضمین می‌کند نیز مهم است.

on premises vs cloud
سیستم‌های ابری معمولا دسترسی و امنیت بیشتری دارند و نیازی به تجهیز زیرساخت‌های گران‌قیمت مانند سرور و فضای ذخیره‌سازی نیست. 

راهکاران ابری همکاران سیستم تا بیش از 95% دسترسی را تضمین می‌دهد. به این معنی که کارکنان می‌توانند بدون هزینه اضافه یا تنظیمات خاصی در هر زمانی روی لپ‌تاب، تبلت و گوشی‌های هوشمند به سیستم، دسترسی داشته باشند.

امنیت سیستم‌های ابری و on premises

On-premises: امنیت، مهم‌ترین دغدغه‌‌ی بسیاری از سازمان‌ها است. در سیستم‌های on-premises برای حفظ امنیت داده‌ها در ابتدا باید زیرساخت‌ها مناسبی فراهم شود.

علاوه بر این نرم‌افزار‌هایی چون فایروال برای حفظ امنیت داده‌های سازمان الزامی است. همچنین برای کاهش ریسک از دست رفتن داده‌ها داشتن فرایندهایی برای پشتیبان‌گیری منظم، ضروری است.

ابری: یکی دیگر از مزایای سیستم‌های ابری نسبت به on-premises، امنیت بیش‌تر است. ارائه‌کنندگان خدمات ابری معتبر به دلیل سرشکن شدن هزینه‌ها این امکان را دارند از تجهیزاتی با استاندارد‌های امنیتی بالا استفاده کنند. علاوه بر این موضوعاتی مثل پشتیبان‌گیری منظم در سیستم‌های ابری با فرایندهای مشخصی تامین می‌شود.

دانش فنی سیستم‌های ابری و on premises

On-premises: در این حالت چون شرکت نرم‌افزار را روی زیرساخت‌های خود تجهیز می‌کند، باید تیم IT وقت زیادی را به نگهداری از سرور اختصاص دهند. در این مدل مسئولیت کنترل همه جنبه‌های فنی زیرساخت به عهده مشتری است.

ابری: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم‌های ابری به ویژه برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط عدم نیاز به دانش فنی است. در این حالت تمام مسئولیت‌های نگهداری از نرم‌افزار و زیرساخت‌ بر عهده شرکت ارائه‌دهنده است.

جمع‌بندی

راهکاران ERP بومی همکاران سیستم شامل سبد جامعی از نرم‌افزارهای سازمانی یکپارچه است. سازمان‌ها می‌توانند با تجهیز زیرساخت مناسب از امکانات این سیستم حرفه‌ای استفاده کنند.

البته کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط هم این امکان را دارند که بدون نیاز به تجهیز زیرساخت از امکانات نرم‌افزارهای ابری بهره ببرند. مشتریان راهکاران ابری از زیرساخت‌های همکاران سیستم با بالاترین استانداردهای امنیتی استفاده می‌کنند.

منبع: NetSuite