10 تاثیر مهم فناوری بر کسب و کارها

زمان مطالعه: 11 دقیقه

10 تاثیر فناوری بر کسب و کارها

در سال‌های اخیر ظهور فناوری‌های جدید و نفوذ آن‌ها در میان صنایع مختلف، امری غیرقابل انکار است. کافیست نگاهی به یک دهه گذشته کسب و کار‌ها داشته باشیم؛ هیچکس نمی‌تواند از تاثیر فناوری روی کسب و کار‌ها چشم‌پوشی کند. حالا فناوری‌ها با چنان سرعتی رشد می‌کنند که ایجاد تغییر مداوم در سازمان‌ها به واسطه فناوری‌های روز، به یک وضعیت نرمال جدید تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین تاثیر این فناوری‌ها، ایجاد تغییرات گسترده در مدل‌های مدیریتی و استراتژی‌های کسب‌و‌کارها است.

حالا دیگر تفاوتی نمی‌کند کسب و کاری کوچک دارید یا سازمانی بزرگ، فناوری روی تمام سازمان تاثیرات ملموس و غیرملموسی داشته است که به وضوح قابل مشاهده است. بگذارید نگاهی به فناوری‌های نوظهوری مانند رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت 5G، داشته باشیم. فناوری رایانش ابری این روزها به عنوان یک فناوری پایه‌ای است که سهم بازار گسترده‌ای به خود اختصاص داده است. این فناوری امروزه بستری برای دریافت خدمات مبتنی بر اینترنت است. یا اگر فناوری واقعیت مجازی را در نظر بگیرید؛ بهتر است بدانید که صنایع متفاوتی مانند صنعت گردشگری، به ظرفیت‌های این فناوری جدید وابسته است. امروزه مشتریان صنعت گردشگری بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال خدمات مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی هستند. گردشگران می‌خواهند قبل از رزرو یک هتل، به شکل مجازی اطلاعات کاملی درباره آن کسب کنند و بسیاری از جزئیات را ببینند.

فناوری‌های واقعیت مجازی و اینترنت 5G از تکنولوژی‌هایی هستند که تصور آن در گذشته غیرممکن بود. به کمک این دو فناوری، قدرت پردازش و سرعت شبکه ارتباطی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس آمار‌ها؛ اینترنت 5G نسبت به اینترنت 4G سرعت شبکه را 10 برابر افزایش می‌دهد.

به شکل کلی، روند‌های دیجیتال راه‌های جدیدی پیش روی کسب‌و‌کار‌ها گذاشته است که در یک دهه گذشته تقریباً غیر ممکن بودند. شرح این تفاسیر نشان می‌دهد اهمیت فناوری بیش از پیش شده است و البته بر اساس روندها به نظر می‌رسد؛ دنیای کسب‌و‌کار‌ها با گذر زمان، بیشتر به استفاده از فناوری سوق می‌یابد. با این حال باید گفت؛ تاثیر فناوری صرفا روی عملیات اصلی کسب و کار نیست، بلکه تکنولوژی به شکل مستقیم روی جنبه‌ها و ذینفعان متفاوت سازمان تاثیرگذار است. بهبود کیفیت محصول، نحوه ارائه محصول، کاهش هزینه تولید، افزایش اثربخشی و کارایی کارکنان و تبلیغات مناسب با هدف فروش بیشتر، برخی از نتایج استفاده از فناوری‌ها در فرایند‌های سازمان‌هاست.

مدیریت فناوری از آنچه توصیف شد، بسیار گسترده‌تر است. وقتی به فناوری از جنبه‌های مختلف نگاه کنید و تأثیر آن روی حوزه‌های مختلف را ببینید، کلاف پیچیده‌ای خواهید داشت که سرِ رشته‌اش در دستان مدیریت شرکت است. به عبارتی دیگر، مدیریت بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد تا خود را با شرایط جدید سازگار کند. اینجاست که استیو بالمر سؤالی طرح می‌کند که سکان سازمان باید به دست یک مدیر با سابقه باشد یا مهندس جوانی که با فناوری همراه است؟ پاسخ به این سؤال را هیچ کس به‌شکل قطعی نمی‌داند. بسیاری ترجیح می‌دهند مدیران فنی در رأس کمپانی‌های صاحب نام قرار گیرد و بسیاری نیز مهارت‌های مدیریتی را ارجح‌تر از مهارت‌های فنی می‌دانند.

تا اینجا به اهمیت فناوری و نقش آن در تغییر فرایند‌های کسب و کار‌ها پرداختیم. در ادامه نوشتار به معرفی 10 تاثیر مهم که فناوری در کسب و کارها ایجاد کرده است، اشاره می‌کنیم.

تاثیر فناوری بر ایجاد روش‌های جدید ارتباط و به اشتراک‌گذاری اطلاعات

از سوی دیگر، فناوری امکانی فراهم می‌کند که سازمان‌ها بخشی از عملیات کسب و کار خود را به سایر شرکت‌ها، چه داخلی چه بین‌المللی، برون‌سپاری کنند. برون‌سپاری به سازمان‌ها کمک می‌کند هزینه‌ها را کاهش دهند و روی کارکرد‌های اصلی کسب و کار تمرکز کنند. پشتیبانی فنی و خدمات مشتری دو فرایند رایج است که بسیاری از کسب‌و‌کار برون‌سپاری می‌کنند.

ارائه خدمات و محصولات متنوع مبتنی بر موبایل

وقتی از زاویه فروشنده به موضوع نگاه کنیم، هر چیزی از فروش محصول، بازاریابی محتوا و ارتباط با مشتری مثل فرایند‌های پشتیبانی پس از فروش، تولید پیش فاکتور و دریافت هزینه‌های حمل‌ونقل و فروش نهایی، تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است. اما موبایل صرفاً ابزاری برای فروشنده نیست و خریدار نیز به آن دسترسی دارد. روندها نشان داده است امروزه افراد بیشتری برای خرید و به اشتراک‌گذاری تجربه خرید خود از ابزار موبایل استفاده می‌کنند.

استفاده از ابزار‌هایی مانند موبایل برای خرید و فروش اینترنتی، منجر به تغییرات گسترده‌ای در شکل تجارت شده است. این پارادایم‌های جدید استراتژی‌های بازاریابی را نیز تغییر داده‌اند. استفاده از خدمات متنوع بر بستر موبایل این روزها مهم‌ترین عامل سادگی استفاده و در دسترس بودن خدمات برای مشتریان است. از سوی دیگر، کارکنان سازمان‌ها نیز می‌توانند از این بستر برای پیشبرد وظایفشان در سازمان استفاده کنند. در حالت کلی، بهبود بهره‌وری، افزایش رضایت مشتریان و کاهش هزینه‌های سازمان از مزایای استفاده از خدمات مبتنی بر موبایل است.

ارائه خدمات و محصولات متنوع مبتنی بر موبایل

تجارت موبایلی یا M-Commerce امروزه به جزئی جدایی‌ناپذیر از کسب و کارها تبدیل شده است که نقش مهمی در فروش و بازاریابی فروشگاه‌های آنلاین ایفا می‌کند.

افزایش امکان دورکاری و تاثیر آن بر کسب و کارها

اگرچه بیش از 15 سال از آغاز دورکاری می‌گذرد، اما بر اساس روند‌ها نقطه اوج دورکاری در سال 2020 هم‌زمان با شروع پاندمی کرونا بود. همچنین به نظر می‌رسد این تحول موقتی نیست و همچنان بسیاری از سازمان‌ها در سراسر دنیا همکارانی به شکل دورکار جذب می‌کنند. امروزه بسیاری از سازمان‌ها از هر نوع خصوصی، عمومی، استارتاپ و … به‌سوی دورکاری سوق یافته‌اند.

درمورد دورکاری باید گفت این روش علاوه بر مزایای قابل توجهی که برای سازمان‌ها به دنبال دارد، با نکاتی نیز همراه است. باید به این موضوع توجه کنیم که در دنیای پیش رو، کارکنان بیشتری نیز تمایل به استفاده از آن خواهند داشت، بنابراین شرکت‌ها باید انعطاف‌پذیرتر از گذشته باشند. همچنین تجربه نشان داده است؛ کارکنانی که با ابزار‌های فناوری اطلاعات آشنا‌تر هستند، در شرایط دورکاری، بهره‌وری بیشتری دارند.

تاثیر استفاده از فناوری هوش مصنوعی  بر سازمان‌ها

اگرچه به‌کارگیری فناوری‌های مختلف در میان همه صنایع شکل فرایند‌های کسب و کارها را تغییر داده و برای بسیاری از آن‌ها مزیت رقابتی ایجاد کرده است، اما به نظر می‌رسد در میان فناوری‌های مختلف، هوش مصنوعی تحول عظیمی در دنیای شرکت‌های استفاده‌کننده آن ایجاد کرده است. این فناوری امروزه در حوزه‌های مختلفی مانند پردازش سریع داده‌های حجیم، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، ردیابی خریداران، شناسایی روند‌ها و پیش‌بینی میزان تمایل آن‌ها به خرید، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میزان توسعه و نفوذ این فناوری در میان کسب و کار‌ها به اندازه‌ای است که بسیاری تصور می‌کنند هوش مصنوعی منجر به حذف بسیاری از مشاغل می‌شود و از این رو با رشد و توسعه آن مخالفند. این در حالی است که این فناوری علی‌رغم حذف برخی مشاغل روتین، منجر به ایجاد مشاغل جدیدی شده است.

تاثیر فناوری بر کاهش هزینه و افزایش عملکرد سازمان

دسترسی ساده و مقرون به‌صرفه به تجهیزات سخت‌افزاری و راهکار‌های نرم‌افزاری دو مزیت اساسی بهره‌مندی از فناوری‌ در کسب و کارهاست. برای مثال راه‌اندازی و اجرای Backend یک سیستم انبارداری، در گذشته علاوه بر نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد، مستلزم صرف زمان زیادی برای اجرای آن بود. این در حالی است که امروزه راه‌اندازی Backend یک سیستم انبارداری بدون نیاز به هزینه بالا در کمتر از دو هفته قابل اجراست.

فناوری‌های جدیدی مانند رایانش ابری امکانی فراهم کرده است که شرکت‌ها بدون نیاز به تجهیز زیرساخت و پیچیدگی‌های مربوط به نگهداری و به‌روز‌رسانی آن، بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی، روی هر دستگاهی به نرم‌افزارهای سازمانی حرفه‌ای دسترسی داشته یا امکان ذخیره حجم زیاد اطلاعات سازمان را داشته باشند.

در همین راستا می‌توان به حملات سایبری اشاره کرد. هر سازمانی اطلاعاتی دارد که تمایل دارد آن‌ها را از رقبا، هکر‌ها و دیگر شرکت‌هایی که قصد دارند به آن آسیب برسانند، محافظت کند. این همان دلیلی است که جلوگیری از حملات سایبری را به یک اولویت اساسی برای شرکت‌ها تبدیل کرده است. امروزه فضای ذخیره‌سازی مجازی و سیستم‌های رایانش ابری با به‌روزرسانی مداوم لایه‌های امنیتی، تا حد زیادی از اطلاعات سازمان در برابر حملات سایبری محافظت می‌کنند.

کاهش خطای انسانی در فضای کار با استفاده از فناوری

با اتوماتیک شدن فرایندهای سازمان، بسیاری از دغدغه‌های خطاهای انسانی حذف می‌شود. برای مثال، امروزه بسیاری از سیستم‌های سازمانی بدون نیاز به محاسبات دستی و زمان‌بر، گزارش‌های مدیریتی تولید می‌کنند. این موضوع به‌ویژه برای شرکت‌های بزرگ که تعداد تراکنش‌های بالایی دارند، امری حیاتی است.

سیستم‌های حرفه‌ای هوشمندی تجاری وضعیت فعلی سازمان را تحلیل می‌کنند و شرایط آینده را تا حدودی پیش‌بینی می‌کنند. این موضوع کمک می‌کند مدیران نگاه 360 درجه‌ای به مسائل و چالش‌های مختلف سازمان داشته باشند. ردیابی دقیق وضعیت کسب و کار به مدیران کمک می‌کند اهداف قابل اندازه‌گیری برای کارکنانشان مشخص کنند و به بهبود عملکرد کسب و کارشان کمک کنند.

کاهش خطای انسانی در فضای کار با استفاده از فناوری

داشبوردهای هوشمندی تجاری با تحلیل داده‌ها و ارائه گزارش‌های درلحظه، به افراد و کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا دید بهتری نسبت به عملکرد خود داشته و بهتر بتوانند آن را بهبود دهند.

انجام تبلیغات و ارائه خدمات و فروش محصولات روی بستر اینترنت

اینترنت درهای جدیدی به روی کسب و کارها باز کرده است. شرکت‌ها به یک بازار نامحدود از مشتریان بالقوه دسترسی دارند که در حالت سنتی امکان‌پذیر نبود. درواقع جهانی سازی کسب و کار با استفاده از اینترنت، ساده‌تر، سریع‌تر و اثربخش‌تر از هر زمان دیگری شده است. مطالعات اخیر نشان داده است بیش از 60 درصد مشتریان، پیش از خرید، در فضای اینترنت به جستجوی آنلاین می‌پردازند. این موضوع نشان‌دهنده نقش پررنگ اینترنت در تصمیم خرید مشتریان است.

همچنین بر اساس آمارهای سال 2021، حدود 2.14 میلیارد نفر در سراسر جهان به شکل آنلاین خرید می‌کنند. از طرفی استفاده از بستر اینترنت به دلیل هزینه پایین و سادگی استفاده، مزیت مهمی برای کسب‌و‌کار‌های کوچک به شمار می‌آید. هزینه‌های راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک با صرف هزینه‌های زیادی روبرو است که در حالت اینترنتی، بخش عمده‌ای از دغدغه‌های هزینه‌ای برای این گروه از کسب و کار‌ها حذف می‌شود.

شکل جدید ارائه خدمات پشتیبانی با استفاده از فناوری

ارائه خدمات پشتیبانی بیش از هر زمان دیگری ساده‌تر و باکیفیت‌تر شده است. به کمک فناوری، امروزه صد‌ها پلتفرم مختلف راه‌اندازی شده است که ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری را تسهیل می‌کند و به این ترتیب، مشتریان راحت‌تر بازخوردهایشان را اعلام می‌کنند. برای مثال، سیستم ثبت تیکت در بسیاری از سازمان‌ها این امکان را فراهم کرده است که در اسرع وقت، به نیازهای تمامی مشتریان پاسخ دهند.

شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر کسب و کارها

نقش تحلیل وب‌سایت در تغییر کسب و کار‌ها

یکی از مهم‌ترین تاثیر فناوری بر کسب و کارها ناشی از تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری بر مبنای آن است. فرایند استخراج داده‌های مربوط به رفتار کاربران روی سایت و تحلیل آن‌ها به بهبود تجربه مشتری، افزایش هم‌افرینی و افزایش نرخ تبدیل سرنخ به فروش کمک می‌کند. ابزار‌های متفاوتی مثل Google Analytics به کسب و کار‌ها کمک می‌کند، دید جامعی از وضعیت سازمان داشته باشند. همچنین تحلیل این اطلاعات در شخصی‌سازی وب سایت و بهبود تجربه کاربر، نقش مهمی ایفا می‌کند.

در سازمان‌های بزرگ که روزانه تعداد زیادی تراکنش دارند، بدیهی است؛ گزارش‌گیری دستی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل استفاده از تحلیل داده‌ها و گزارش‌گیری منظم از سفر خرید مشتری، به دلیل امکان شناسایی روند‌های روز و تصمیمات پیشگیرانه و پیش‌بینی کننده، امری مهم در بهبود عملکرد کسب و کار است.

استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری برای ایجاد یکپارچگی

امروزه نرم‌افزارها بخش مهمی از فرایندهای سازمان‌ها را تشکیل می‌دهند که استفاده از آنها علاوه بر افزایش سرعت، دقت و ایجاد شفافیت، تجربه کاربری مناسبی را برای کارکنان و مشتریان فراهم می‌کند. در این میان، نرم‌افزارهای ERP با ایجاد یکپارچگی میان داده‌های یک سازمان، تحلیل داده‌ها و مدیریت هرچه بهتر یک کسب‌وکار را نیز ممکن می‌کنند.


منابع:

  • onpassive.com
  • gomodus.com
  • tycoonstory.com