استیو جابز ؛ از شکست‌ها تا بنیانگذاری اپل

 استیو جابز چنان نیرویی بود که جای خالی او باید به کمک تیمی از افراد پر شود. اپل امیدوار است یک تیم چهار نفره بتواند جایگزین او شود. استفان فولی در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت از جانشینان استیو جابز می‌گوید.

مردی که به عنوان مدیر عامل اپل جانشین استیو جابز شده است در نخستین نامه رسمی خود خطاب به کارمندان و حامیان اپل پیش از هر چیز قول داده است که «اپل تغییر نخواهد کرد.»

این گفته موکد تیم کوک هرچند اساسا درست است ولی درعین حال غیرممکن است، زیرا بازنشستگی استیو جابز اپل را از حضور مردی محروم کرد که نقش‌هایی را در همین یک سمت خود جای داده بود که بسیاری از مدیران اجرایی در طول دوره کاری خود انجام می‌دهند.

جابز رهبر اسطوره ای اپل بود، به قول خودش نیروی جاذبه‌ای که شرکت را یکپارچه نگه می‌داشت. و نیز استاد طراحی آن. او ادامه‌ی نشان تجاری اپل و مدیر بازاریابی ارشد آن بود. او مدیری بود که دوست داشت در همه سطوح شرکت همچون بازی فرود آید و با ارعاب، کارکنانش را تا سر حد کمال برساند.

کوک در نامه خود به کارکنان اپل نوشته است: «استیو یک رهبر و یک مربی فوق‌العاده برای من، تمام تیم مدیران ارشد و کارمندان خوب‌مان بود. من از شما می‌خواهم مطمئن باشید که اپل تغییر نخواهد کرد. من اصول و ارزش‌های یگانه اپل را گرامی داشته و حفظ خواهم کرد. استیو یک شرکت و یک فرهنگ را پایه‌گذاری کرده است که در دنیا منحصربه فرد است و ما به آن وفادار خواهیم ماند. این چیزی است که در دل و جان ما جای گرفته است. ما همچنان بهترین محصولات جهان را خواهیم ساخت که مشتریان‌مان را بر سر شوق می‌آورد و کارکنان‌مان را به آنچه انجام می‌دهند، مفتخر می‌کند.»

تیم کوک جانشین دستچین شده‌ی خود استیو جابز بود. او که متولد آلاباما و فرزند یک ملوان است، از سال 1998 که به شرکت پیوسته است سرمایه‌گذاران اپل و کارشناسان صنعت فناوری را با ایجاد انقلابی در شیوه تولید محصولات اپل شگفت زده کرده است. او یک فارغ‌التحصیل مدرسه تجارت و مردی عاشق کارش است که شخصیت و منشش از این بیشتر نمی‌توانست با استیو جابز متفاوت باشد.

او فردی آرام ولی محکم و ثابت قدم است. در حالی که استیو جابز خیلی حسی و شهودی تصمیم می‌گرفت، تیم کوک را قبل از تصمیم‌گیری در حال بررسی صفحاتی پر از اطلاعات بسیار پیچیده خواهید یافت. به قول یکی از مدیران سابق اپل: «او کسی است که باعث می‌شود قطار به موقع برسد.»

در حالی که استیو جابز با تکیه بر شخصیت کاریزماتیک خود بسیاری از کارها را شخصا پیش می‌برد، به احتمال زیاد تیم کوک بیش از او با دیگر مدیران اجرایی اپل تعامل داشته و در حوزه محصولات و طراحی به آنها تکیه خواهد کرد.

این گروه چهار نفره علاوه بر تیم کوک شامل این افراد است:

جاناتان ایو

طراح محصولات و معاون رییس بخش طراحی صنعتی اپل. مردی که یکی از بزرگترین طراحان نسل خود به شمار می‌رود و طراحی آب نباتی شکل او برایiMac نقش موثری در قراردادن اپل در مسیر بهبودی پس از بازگشت جابز به اپل در سال 1996 داشت. طراحی های ساده او قلب میلیون‌ها نفر را در جهان تسخیر کرده است. او و استیو جابز درباره اینکه محصولات اپل باید ساده و آسان برای استفاده باشند، هم نظر بودند.

فیلیپ شیلر

مدیر بازاریابی بین‌المللی اپل که پیش از این در جلسات معرفی محصول نقشی حاشیه‌ای در کنار استیو جابز داشت، اکنون نقش پررنگ‌تری خواهد یافت و خواهد توانست از زیر سایه‌ی رییس قدرتمندش بیرون بیاید.

اسکات فورستال

عضو فنی این تیم است که سیستم عامل لئوپارد را برای مکینتاش طراحی کرده و بزرگترین دستاوردش سیستم عامل آی‌فون بوده است. از این پس بخش نرم افزار اپل تکیه جدی‌تری بر او خواهد داشت.

اما هنوز این پرسش باقی است که آیا هیچ یک از این مدیران ارشد یا همه آنها با هم می‌توانند نقشی را که جابز داشت ایفا کنند؟ توانایی این‌که کل شرکت را برای فناوری‌های جدیدی که جهان را متحول می‌کند به خطر بیندازند؟ کاری که جابز نه یک بار که چندین بار انجام داده است.

شلی پالمر، مشاور فناوری و بنیانگذار Advanced Media Ventures می گوید: «اپل یک مکتب است نه یک شرکت و ما می دانیم که مکتب‌ها و فرقه‌ها پس از بنیانگذاران‌شان هم باقی می‌مانند.»

استیو جابز تاثیری عمیق و ماندگار بر فرهنگ سازمانی اپل داشته و صندلی ریاست برای مدتی طولانی در اختیار او بوده است. در نتیجه این فرهنگ در تمام سطوح سازمان نفوذ کرده است.

او طرح‌ها را طراحی نمی‌کرد او کسی بود که آنها را تایید می‌کرد، او نمونه محصولات را نمی‌ساخت، تاییدشان می‌کرد. پیاده کردن این فرهنگ سازمانی هم فقط وابسته به یک فرد نبود بلکه نتیجه‌ی تلاش تیم‌هایی از افراد و هزاران کارمند اپل بود.