معرفی شرکت سیمنتک (Symantec) ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی شرکت سیمنتک (Symantec) ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

بزرگ‌ترین چالشی که امروزه مشتریان نرم‌افزار‌ها با آن روبه‌رو هستند، نیاز به حفاظت و مدیریت حجم انبوه اطلاعات است. همه ما در دنیایی که با «اطلاعات» مدیریت می‌شود زندگی و کار می‌کنیم. «اطلاعات» رگ حیاتی کسب‌وکارهای مدرن است. اطلاعاتی که ما ایجاد می‌کنیم، سالانه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه حفظ و مدیریت این اطلاعات، هر روز مهم‌تر و چالش‌انگیز‌تر می‌‌شود.

.شرکت «سیمنتک» (Symantec)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای امنیتی برای رایانه‌های شخصی در دنیا است. این شرکت از سال 2019 نرم افزار امنیتی خود را به شرکت Broadcome فروخت و اعلام کرد که از این پس با نام تجاری Norton Life Lock در بازار فعالیت می‌کند. این شرکت آمریکایی که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده، بیش از 14 هزار پرسنل در بیش از ۵۰ کشور دنیا دارد.

حالا شرکت نورتون یا همان سیمنتک قدیم، نرم‌افزارهایی در حوزه‌های امنیت، ذخیره‌سازی و مدیریت سیستم به مشتریان خود؛ از شرکت‌های کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین سازمان‌ها ارائه می‌کند تا بتوانند اطلاعات خود را در برابر ریسک‌های کامپیوتری موجود، به شیوه‌ای کامل‌تر و بهینه‌تر حفظ و مدیریت کنند. میزان درآمد این شرکت در سال 2022 به 2.8 میلیارد دلار رسید.

سیمنتک نرم‌افزارهایی در حوزه‌های امنیت، ذخیره‌سازی و مدیریت سیستم به مشتریان خود؛ از شرکت‌های کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین سازمان‌ها ارائه می‌کند تا بتوانند اطلاعات خود را در برابر ریسک‌های کامپیوتری موجود، به شیوه‌ای کامل‌تر و بهینه‌تر حفظ و مدیریت کنند.

باید گفت سیمنتک، سیاست اجرای تحقیق و توسعه داخلی، ادغام و مشارکت با شرکت‌های دیگر را در پیش گرفته تا استراتژی بلندمدت خود را تسریع بخشد. تقریبا دو سوم درآمد شرکت سیمنتک از نرم‌‌افزارهایی به دست می‌آید که برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ طراحی می‌شوند.

تاریخچه شرکت سیمنتک

شرکت سیمنتک در سال ۱۹۸۲ توسط «گری هندریکس» و با کمک بنیاد ملی علوم آمریکا تاسیس شد. این شرکت در ابتدا کار خود را با تمرکز بر پروژه‌های هوش مصنوعی از جمله برنامه‌های پایگاه داده شروع کرد. ‌گری هنریکس تعدادی از محققان حوزه پردازش زبان طبیعی فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد را به عنوان اولین کارمندان این شرکت استخدام کرد.

در سال ۱۹۸۴ مشخص شد که نمی‌توان زبان طبیعی پیشرفته و سیستم پایگاه داده را که سیمنتک روی آن کار کرده بود، از میکروکامپیوترهای DEC به کامپیوترهای شخصی انتقال داد. این موضوع باعث شد سیمنتک تولید خاصی نداشته باشد، اما همچنان از تجربه خوبی در تکنولوژی و سیستم‌های پایگاه داده زبان طبیعی برخوردار بود. در نتیجه، در سال ۱۹۸۴ سیمنتک با یک شرکت نرم‌افزاری کوچک‌تر به نام C&E که تازه راه‌اندازی شده بود، ادغام شد.

شرکت ادغام ‌شده جدید،‌‌ همان نام سیمنتک را برگزید و مدیر عامل سابق آن، به عنوان مدیر شرکت جدید باقی ماند. سیمنتک جدید، سیستم مدیریت فایل و عملکرد پردازش کلمه را که C&E پیش از آن آغاز کرده بود، ترکیب کرد و یک سیستم جستجوی زبان طبیعی پیشرفته را به آن افزود که استانداردهای جدیدی را برای سهولت جستجوی پایگاه داده و تولید گزارش تعیین می‌کرد. شرکت سیمنتک نام Q&A را برای این نرم‌افزار برگزید که به عنوان اولین محصول شرکت در نوامبر ۱۹۸۵ به بازار معرفی شد.

در مه ۱۹۹۰ سیمنتک از تصمیم خود برای ادغام با شرکت «پی‌تر نورتون کامپیوتینگ» خبر داد که تولیدکننده خدمات مختلف برای DOS بود. اقدامات برای عملی کردن این ادغام به سرعت انجام شد و در اوت ۱۹۹۰ خرید شرکت «نورتون» نهایی شد. برنامه‌های کمکی امروزی سیمنتک در حوزه مدیریت داده و آنتی ویروس‌ها هنوز هم تحت نام نورتون بازاریابی می‌شوند. در زمانی که این ادغام انجام شد، سیمنتک دو محصول جدید خود را با عنوان آنتی ویروس سیمنتک برای مکینتاش (SAM) و برنامه‌های کمکی سیمنتک برای مکینتاش (SUM) معرفی کرد.

این دو محصول به مهم‌ترین پیشتازان بازار کامپیوترهای مکینتاش تبدیل شدند که نشان داد ادغام با شرکت نورتون موفقیت استراتژیک بزرگی بوده است. البته تیم مدیریتی سیمنتک یک سال پیش از این ادغام تصمیم به ورود در بازار آنتی ویروس‌ها را گرفته بود، چرا که حس کرده بود بازار آنتی ویروس، مستلزم تلاش زیادی برای مقابله با ویروس‌های جدید است. در زمان ادغام نورتون و سیمنتک، درآمد نورتون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد درآمد کلی دو شرکت بود، اما تا سال ۱۹۹۳، درآمد محصولات نورتون به تنهایی به حدود ۸۲ درصد کل درآمد سیمنتک رسید.

آنتی ویروس سمنتیک

آنتی ویروس‌های نورتون زیرمجموعه برند سمنتیک

محصولات نرم‌ افزاری مهم شرکت سیمنتک

Endpoint Protection: این برنامه امنیتی با لایه‌بندی کردن تکنولوژی‌هایی مثل Insight و SONAR، کاوش‌های آنتی ویروس نصب شده را به حداقل می‌رساند و در حالی که جرایم سایبری را متوقف می‌کند، عملکرد کامپیو‌تر را به حداکثر می‌رساند.

Ghost Solution Suite: این نرم‌افزار، راهکار مدیریت سیستم و تصویرسازی کامپیوتری ارائه می‌کند و با استفاده از قابلیت‌های تصویری وابسته به سخت افزار خود، می‌تواند نیازهای روزانه تصویرسازی و استقرار نرم‌‌افزار را تسریع کند. این نرم‌افزار انتقال ویندوز می‌تواند تمامی سیستم‌های مشتری، از جمله ویندوز ۷ را به آخرین سیستم عامل انتقال دهد و همه این عملیات از یک میز فرمان مدیریتی واحد انجام می‌شود.

NetBackup: وقتی همزمان قصد بک آپ گرفتن و ریکاوری فایل‌ها را دارید، این برنامه با کمک تکنولوژی V-Ray تنها راه حل موجود است. این برنامه امکان پشتیبانی فایل‌ها، deduplication (ذخیره‌سازی با حذف اطلاعات تکراری)، عکس برداری و کاربردهای کمکی برای VMware را در یک محصول واحد ارایه می‌دهد.

Enterprise Vault: این برنامه به کاربران کمک می‌کند اطلاعات ساختاربندی نشده را در داخل سازمان شناسایی کرده و آن را ذخیره و مدیریت کنند. در واقع Enterprise Vault برنامه آرشیوسازی است که برای مشتری این امکان را به وجود می‌آورد تا deduplication اطلاعات را در منبع آن انجام دهد، هزینه‌ها را به حداقل رسانده و اطلاعات را به شکل محرمانه حذف کند و اطلاعات جدید را به صورت کارآمدی کشف کند.

Altiris Client Management Suite: این برنامه سیستم‌ها را با کارایی بیشتری در پایگاه‌های بیشتر از جمله، ویندوز، مکینتاش، لینوکس و محیط‌های Desk top مجازی، مدیریت کرده و از آن‌ها حفاظت و عیب‌زدایی می‌کند. همچنین برنامه Suite وظایف زمان‌بر و تکراری را به شکل اتوماتیک درمی‌آورد تا تلاش‌ها و هزینه‌های مربوط به استقرار نرم افزار، تعمیر و پشتیبانی از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مشتری به حداقل برسد.

Secure Site Pro SSL Cretificates: این نرم‌افزار سایت‌ شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را از حمله بازدیدکنندگان سایت محافظت می‌کند.

Veritas Storage Foundation High Availability for Windows: این نرم‌افزار مدیریت ذخیره‌سازی آنلاین پیشرفته، دسترسی بالا و ریکاوری برای سرور ویندوز ۲۰۰۸ مایکروسافت و محیط‌های مجازی فراهم می‌کند.