معرفی شرکت VMware ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی شرکت VMware؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

شرکت VMware، تولیدکننده نرم‌افزارهای ابری است و در زمینه مجازی‌سازی هم فعالیت دارد. در واقع، این شرکت، نرم‌افزارهایی طراحی می‌کند که ماشین‌های مجازی را ایجاد و مدیریت می‌کنند. شرکت‌ها از اپلیکیشن‌های VMware استفاده می‌کنند تا مجتمع سازی و مدیریت سرور‌ها، ذخیره‌سازی و عملیات شبکه‌سازی خود را به شکل کارآمدتری انجام دهند و هزینه عملیاتی سیستم‌های IT خود را کاهش دهند.

همچنین، شرکت VMware دامنه گسترده‌ای از خدمات مشاوره‌ای، پشتیبانی فنی، آموزش و تأییدیه‌ها را ارائه می‌کند که این خدمات بیش از نیمی از فروش این شرکت را تشکیل می‌دهند. این شرکت با شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری مانند DELL، HP و CISCO ارتباطات بازاریابی عمیقی دارد.

این شرکت که پیشتاز مجازی سازی و زیرساخت‌های ابری است، راهکارهایی را ارائه می‌دهد که از سوی مشتری آزمایش‌شده و فعالیت‌های IT را با کاهش پیچیدگی‌ها و ارائه امکانات انعطاف‌پذیر‌تر و سریع‌تر، تسریع می‌کند.

شرکت VMware این امکان را برای بنگاه‌های اقتصادی به وجود می‌آورد که یک مدل ابری را که چالش‌های منحصربه‌فرد کسب‌وکار آن‌ها را موردتوجه قرار می‌دهد، به‌کار گیرند. رویکردی که این شرکت دارد، تحول به سوی «پردازش ابری» را تسریع می‌کند.

درعین‌حال، سرمایه‌گذاری‌های موجود را حفظ می‌کند و امنیت و نظارت را توسعه می‌دهد و به سازمان‌ها در هراندازه‌ای که باشند، کمک می‌کند تحرکات کسب‌وکارشان را افزایش دهند و آزادی انتخاب داشته باشند. شرکت VMware در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار مشتری و ۵۵ هزار شریک دارد.

تاریخچه VMware

تاریخچه شرکت VMware مملو از دستاوردهای بزرگ در دنیای نرم‌افزار است. این شرکت نرم‌افزاری از سال 1998 تا به امروز موفق به ارائه خدمات مجازی سازی به شرکت‌های مختلف در سراسر جهان شده است. به‌راستی، شرکت VMware از یک استارت ‌آپ کوچک دوستانه تبدیل به یک شرکت پیشرو جهانی شد که نه‌تنها به برند خود توسعه بخشید؛ بلکه باعث رشد و توسعه هزاران کسب‌وکار دیگر در سراسر جهان شد. شرکت نرم افزاری VMware به مشاغل مختلف کمک می‌کند تا زیرساخت‌های مجازی مربوط به کسب‌وکار خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

شرکت VMware، در سال ۱۹۹۸ توسط پنج نفر به نام‌های دایان گرین، مندل روزنبلام، اسکات دوین، ادوارد ونگ و ادوارد باگنیون تأسیس شد. از میان این پنج نفر، ادوارد باگنیون تا سال ۲۰۰۵ به عنوان مدیر بخش تکنولوژی شرکت باقی ماند و پس‌ازآن، شرکت «نووا سیستمز» را تأسیس کرد. دفتر اصلی شرکت VMware نیز در پالو آلتوی کالیفرنیا واقع شده و یک مرکز تحقیق و توسعه نیز در کمبریج ماساچوست تأسیس شده است. فعالیت‌های شرکت VMware در طول سال ۱۹۹۸ با حدود ۲۰ کارمند، به صورت مخفیانه صورت می‌گرفت که تا پایان سال ادامه داشت و شرکت در فوریه ۱۹۹۹ کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

ضمن اینکه هر پنج عضو مؤسس VMware دانشمندان مبتکری بودند که در ابتدا تلاش داشتند که یک ابرکامپیوتر را ایجاد کنند. آن‌ها در طول پروژه سعی داشتند از مجازی سازی جهت اجرای سیستم‌عامل‌های مختلف بهره بگیرند. این پروژه کاملاً موفقیت‌آمیز بود و حتی باعث جلب توجه خارجی‌ها نیز شد؛ به همین خاطر، آن‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند پروژه را وارد فاز عمومی کنند. روزهای اولیه شرکت VMware نیز توسط دایان گرین رهبری می‌شد. گرین، دانشمند کامپیوتر و همسر روزنبلوم بود. خود روزنبلوم نیز استاد اعضای تأسیس VMware بود. به‌طورکلی، هدف اصلی VMware ایجاد راهکارهای خلاقانه‌تر و مؤثرتر جهت اجرای یک مرکز داده بود.

این شرکت، اولین محصول خود را به نام Workstation در مه ۱۹۹۹ تولید کرد و در سال ۲۰۰2 با تولید سرورهای GSX و ESX قدم به بازار سرور‌ها گذاشت. این شرکت در سال ۲۰۰۳ مرکز مجازی VMware، VMotion و تکنولوژی Virtual SMP را روانه بازار کرد. پشتیبانی ۶۴ بیت در سال ۲۰۰۴ پدیدار شد. در همین سال، شرکت VMware به قیمت ۶۲۵ میلیون دلار تحت تملک شرکت EMC درآمد؛ اما به عنوان یک شرکت تابعه نرم افزاری، عملکرد مستقلی داشت.

در ژوئیه سال ۲۰۰۸ نیز دایان گرین، مدیرعامل و از مؤسسین شرکت، به صورت غیرمنتظره‌ای از سوی هیئت‌مدیره اخراج شد و پائول ماریتز، از کارمندان بازنشسته و کارکشته شرکت مایکروسافت که رییس واحد تجاری پردازش ابری شرکت EMC بود، به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب شد. در آن سال، ارزش بازار سهام VMware نزدیک به ۲۵ درصد کاهش یافت و سپس در سپتامبر ۲۰۰۸، رئیس بخش علمی شرکت استعفا کرد. در‌‌ همان زمان، شرکت اعلام کرد، قصد دارد با شرکت سیسکو برای ارائه یک نرم‌افزار مرکز داده مشترک همکاری کند. یکی از اولین نتایج این همکاری، نرم‌افزار Nexus ۱۰۰۰V بود.

در آوریل ۲۰۱۱ این دو شرکت یک سیستم «متن باز» (نرم‌افزارهایی که با استفاده از مجوز کپی‌رایت می‌توان کد منبع آن را خواند، تغییر داد و یا منتشر کرد) با نام Cloud Foundry و نگارش میزبان آن را منتشر کردند. این نرم‌افزار استقرار اپلیکیشن‌ برای برنامه‌های Java، Ruby on Rails، Sinatra، Node و Scala را پشتیبانی می‌کند. پت گلسینگر نیز که در سپتامبر ۲۰۱۲ به شرکت پیوست، عنوان مدیرعاملی را کسب کرد؛ البته این عنوان چندان دوام نداشت و درنهایت، Raghu Raghuram در سال 2021 مدیرعامل VMware شد. این شخص که از سال 2003 به VMware پیوست، تلاش‌های زیادی در راستای هدایت مسیر استراتژیک شرکت و تکامل فناوری آن انجام داده است.

می‌توان گفت که شرکت VMware این امکان را برای بنگاه‌های اقتصادی به وجود می‌آورد که یک مدل ابری را که چالش‌های منحصربه‌فرد کسب‌وکار آن‌ها را موردتوجه قرار می‌دهد، بکار گیرند. رویکردی که این شرکت دارد، تحول به سوی «پردازش ابری» را تسریع می‌کند و درعین‌حال، سرمایه‌گذاری‌های موجود را حفظ می‌کند. ضمن اینکه شرکت VMware که در دسامبر 2021 به بازار بورس نیویورک بازگشت، تبدیل به یک شرکت مستقل شده است و دیگر زیرمجموعه کمپانی دیگری نیست. در سال 2023، این شرکت خلاق 25 ساله شد و بیش از دو دهه است که به ترویج فرهنگ نوآوری مشغول است.

دفتر vmware

دفتر vmware

اولین محصولات و خدمات VMware

اولین محصول VMware معروف به Workstation 1.0 رسماً در سال 1999 ارائه شد. این محصول قادر به اجرای چندین سیستم‌عامل بر روی یک کامپیوتر بود. همچنین، برای اجرای آن نیز نیاز به 64 مگابایت حافظه و پردازنده Pentium II با فرکانس 266 مگاهرتز بود. کاربران با کمک Workstation 1.0 می‌توانستند سیستم‌عامل‌هایی مانند MS-DOS 6، ویندوز 95 و 98، ویندوز NT، کلاه قرمزی 5.0، SuSE Linux 5.3 و همینطور، FreeBSD 2.2.8; 3.0; 3.1 را به‌طور همزمان در کامپیوتر خود اجرا کنند.

اولین هایپروایزر نیز تحت نام ESX Server 1.5 در سال 2002 انتشار یافت. این سرور به کاربران اجازه می‌داد که چندین سرور VM را با انواع سیستم‌عامل بر روی یک قطعه سخت‌افزاری به اجرا درآورند. این حالت باعث کاهش محسوس فضای ذخیره‌سازی و هزینه‌های سخت‌افزاری مختلف شد. به‌طورکلی، با ESX Server 1.5 می‌توان کارهایی نظیر ذخیره منابع سخت‌افزاری، بهبود سرعت تولید، ارائه خدمات بهینه، جداسازی داده‌های مهم، خودکار کردن زیرساخت، توسعه، به اشتراک‌گذاری و تست نرم‌افزار و… انجام داد.

اولین اختراع شرکت VMware نیز در سال 2002 به وقوع پیوست. در این سال بود که اسکات دیواین، مندل روزنبلوم و ادوارد بوگنیون برای اختراع خود به شماره 6397242 تأییدیه لازم را دریافت کردند. این اختراع یک سیستمی بود که قدرت مجازی سازی کامپیوتر را داشت. خود این سیستم نیز شامل یک پردازنده سخت‌افزاری و حافظه، مانیتور ماشین مجازی (هایپروایزر) و یک ماشین مجازی بود. درواقع، هر ماشین مجازی دارای یک پردازنده مجازی است که جهت اجرای دستورالعمل‌ها به هایپروایزر وصل می‌شود. همان‌طور که مشخص است، شرکت VMware هرچند وقت یک‌بار محصولات و خدمات جدیدی را به دنیای نرم‌افزار ارائه می‌کند که در ادامه همین مقاله، به معرفی مهم‌ترین محصولات آن پرداخته‌ایم.

طراحی هسته‌ای محصولات VMware

شرکت VMware دامنه گسترده‌ای از محصولات را طراحی کرده که بارزترین آن‌ها، هایپرویزور‌ها هستند. هایپرویزور یا مدیریت کننده ماشین‌های مجازی، یک قطعه نرم‌افزار و یا سخت‌افزاری است که ماشین‌های مجازی را اداره می‌کند. کامپیوتری که هایپرویزور در آن یک یا دو ماشین مجازی را مدیریت می‌کند، «ماشین میزبان» و هر یک از این ماشین‌های مجازی، «ماشین مهمان» نامیده می‌شوند. این شرکت اولین بار به دلیل تولید دو نوع از هایپرویزورهای GSX معروف شد. از آن زمان، این محصول منجر به ایجاد دو خط تولید هایپرویزور شد که نوع اول آن به‌طور مستقیم روی سخت‌افزار اجرا می‌شود و نوع دوم هایپرویزورهای میزبان است.

مهم‌ترین محصولات شرکت VMware

VMware vSphere: یک پایگاه مجازی سازی پیشرفته برای ایجاد زیرساخت‌های ابری است که اپلیکیشن‌های مهم کسب‌وکار را اجرا می‌کند و به نیازهای کسب‌وکار با سرعت بیشتری پاسخ می‌دهد. با VMware vSphere می‌توان مرکز داده‌ای کارآمد و انعطاف‌پذیر ایجاد کرد.

VMware Fusion: برای اجرای برنامه‌های ویندوز بر روی مکینتاش، می‌توان از این نرم‌افزار استفاده کرد. برای کاربران خانگی که به دنبال آسان‌ترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه اجرای برنامه‌های ویندوز – اعم از ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز۷ یا ویندوز۸ – روی مکینتاش هستند، استفاده از VMware Fusion ۵ توصیه می‌شود. نصب آسان این نرم‌افزار باعث می‌شود که بتوان برنامه‌های ویندوز را بدون راه‌اندازی مجدد کامپیو‌تر در کنار اپلیکیشن‌های مکینتاش اجرا کرد.

VMware Workstation: این نرم‌افزار که بیش از ۵۰ جایزه صنعت IT را دریافت کرده، به دلیل پشتیبانی گسترده سیستم‌عامل، تجربه غنی کاربر و عملکرد فوق‌العاده، شناخته شده است. این نرم‌افزار به کلیه متخصصین فنی که از اپلیکیشن‌های ساخته‌شده توسط مهندسین استفاده می‌کنند، کمک می‌کند. همچنین، روشی یکپارچه برای دسترسی به کلیه ماشین‌های مجازی، فارغ از اینکه کجا اجرا می‌شوند، ارائه می‌دهد. برنامه VMware Workstation اولین نرم افزاری است که از اجرای گرافیک‌های سه‌بعدی در محیط‌های مجازی پشتیبانی کرده است.

VMware vCloud Suite: مجازی سازی هزینه‌های IT را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده، در حالی کارآمدی آن را افزایش داده است. واحدهای کسب‌وکار اکنون به دسترسی فوری به منابع IT نیاز دارند تا پروژه‌های خود را در زمان کمتری به بازار تحویل دهند. بخش IT علاوه بر تأمین این دسترسی باید مدیریت و امنیت مرکز داده را نیز تضمین کند. نرم‌افزار VMware vCloud Suite راهکار زیرساختی ابری کامل و یکپارچه‌ای است که عملیات IT را تسهیل می‌کند. این نرم‌افزار به درک مدیریت عملیاتی سریع، کارآمد و هوشمندانه پردازش ابری کمک می‌کند.

VMware View: با این نرم‌افزار می‌توان Desktop و مدیریت اپلیکیشن‌ها را ساده‌سازی کرد و درعین‌حال، امنیت و نظارت بر آن‌ها را افزایش داد. همچنین، این نرم‌افزار دسترس‌پذیری و انتقال خدمات Desktop را که با کامپیوترهای رومیزی قدیمی همخوانی ندارند، افزایش می‌دهد. در این صورت، کاربر نهایی، درحالی‌که سیاست کنترلی بیشتری بر IT اعمال می‌کند، می‌تواند از سطوح جدید بهره‌وری و آزادی دسترسی به Desktop‌ها از طریق ابزار‌ها و موقعیت‌های بیشتر، بهره ببرد.

VMware vCenter Operations Management Suite: این نرم‌افزار با استفاده از یک رویکرد جامع و تجزیه و تحلیل‌های ثبت‌شده، وظایف مدیریتی را تا حد زیادی ساده‌سازی می‌کند و اطلاعات و دید موردنیاز برای تضمین بازده و مطلوبیت سیاست‌های IT را ارائه‌ می‌دهد.