چگونه پلتفرم‌‌های Low-code، به تحول دیجیتال سرعت می‌‌دهند؟

بسیاری از رهبران تحول دیجیتال، با مسائل و چالش‌‌های زیادی روبرو هستند. انتظارات رو به افزایش مشتریان و سرعت تحرکات بازار، سازمان‌‌ها را ملزم به واکنش سریع و چابکی در پاسخ‌‌گویی به مسائل می‌‌کند. این در حالی است که توانایی سازمان‌ها در پیش‌‌برد مداوم تحول دیجیتال، هم‌‌زمان با پیچیدگی محیط تکنولوژی و دشواری پیاده‌سازی سریع تغییرات، کاهش می‌یابد. محیط دیجیتال نیازمند تغییر سریع و یکپارچگی عمیق با اکوسیستم‌های گوناگون است. برای شرکت‌هایی که به دنبال چابکی بیش‌‌تر و تسریع در اجرای استراتژی‌‌های خود هستند، پلتفرم‌‌های Low-Code روش مؤثری برای تسریع در عرضه برنامه‌های کاربردی خواهند بود. این پلتفرم‌‌‌‌ها، توانایی تیم‌‌های IT برای پاسخ به تقاضاهای کسب‌‌و‌‌کار را افزایش و بازه زمانی دستیابی به ارزش‌‌آفرینی را کاهش می‌‌دهد و از این طریق، تحول دیجیتال را تسریع می‌‌کند.
همان‌‌طور که از نام این پلتفرم‌‌ها مشخص است، پلتفرم‌‌های Low-Code، کدنویسی به شکل سنتی، اندکی دارند اما برنامه‌ها را از طریق ابزارهای اعلانی و بصری توسعه می‌‌دهند؛ این ابزارها عملاً کار برنامه‌‌نویسی برای توسعه‌‌دهندگان را انجام می‌دهند. در شیوه سنتی توسعه برنامه‌‌های کاربردی، کد برنامه‌ها به شکل دستی نوشته می‌شد، درحالی‌‌که پلتفرم‌‌های Low-Code نیاز اندکی به کدنویسی به شکل سنتی دارند، در عوض، توسعه‌‌دهندگان از رابط‌های کاربری بصری استفاده می‌کنند که قابلیت drag and drop و طراحی مدل‌های بصری مربوط به برنامه‌‌های کاربردی را دارد. با پیدایش تکنولوژی Low-Code، ترکیب کردن (Compilation) و پیاده‌‌سازی کدها نیز خودکار می‌شود.

قابلیت‌‌های پلتفرم‌‌های Low-code

ارزش ذاتی پلتفرم‌‌های Low-code، یکپارچه‌‌سازی هرچه بیش‌تر و سریع‌‌تر IT و کسب‌‌وکار است. در این پلتفرم‌‌ها، توسعه و پیاده‌‌سازی تغییرات، سریع‌تر، به شکل تکرارشونده و مبتنی بر همکاری متقابل است. امروزه، انوع پلتفرم‌های Low-code وجود دارند که قابلیت‌‌های مهمی را ارائه می‌‌کنند:

مدل‌سازی بصری: این ابزارها به شکل قابل ملاحظه‌‌ای، توسعه برنامه‌‌ها را آسان کرده و میزان کد مورد نیاز برای توسعه برنامه را کاهش می‌دهند.
مدیریت فرایندهای کسب‌‌وکار: ابزارهایی که به کاربر امکان طراحی، اجرا و بهینه‌‌سازی فرآیندهای کسب‌‌وکار و ایجاد منطق‌‌های کسب‌‌وکار را می‌دهند.
اجرای فعالیت‌‌های غیرروتین: نرم‌‌افزارهای قابل سفارشی‌‌سازی، قالب‌ها، ویجت‌ها و پلاگین‌هایی که برای سرعت بخشیدن به توسعه ارائه می‌شوند.
مدیریت چرخه عمر برنامه‌‌ها: متخصصان IT کسب‌‌و‌‌کارها به کمک پلتفرم‌های Low-code، نه تنها توسعه برنامه‌‌ها را آسان می‌کنند بلکه آن‌‌ها را کارآمد کرده و می‌توانند با به‌‌روزرسانی‌ و نگهداری آسان، بسترهای اطلاعاتی را با نیازهای متغیر کسب‌‌وکار همگام کنند.
قابلیت‌‌های مقیاس‌‌پذیری: طراحی و تهیه سریع از نمونه اولیه نرم‌‌افزارها با قابلیت تغییر مقیاس توسعه به شکل کم‌‌هزینه مقدور می‌‌شود.
بهبود فرایندهای نظارتی در سازمان: پشتیبانی از امکانات نظارتی در دسترس مدیران IT خواهد بود.

ظهور توسعه‌‌دهندگان همراه

ایده اصلی تکنولوژی‌‌های Low-code، تبدیل کاربران کسب‌‌وکار به «توسعه دهندگان همراه» است. اصطلاح «توسعه-دهندگان همراه» که توسط گارتنر معرفی شد، شامل کاربرانی است که برنامه‌های کسب‌‌وکار جدیدی را به کمک محیط‌های توسعه و با تأیید بخش IT سازمان، برای استفاده سایرین توسعه می‌‌دهند. توسعه‌‌دهندگان همراه، به کمک تکنولوژی Low-code می‌توانند راهکارهای سفارشی خود را با رویکردهای Low-code یا حتی No-code، توسعه دهند.
توسعه‌‌دهندگان همراه، به کمک پلتفرم‌های Low-code، می‌توانند مشارکت گسترده‌‌ای در موفقیت بنیان‌‌های تحول دیجیتال یک سازمان داشته باشند. از جمله این موارد عبارتند از:

  • یافتن راهکار فناوری اطلاعات مناسب برای حل چالش‌های مختلف کسب‌‌و‌‌کار
  • صرفه‌‌جویی در زمان دپارتمان IT به منظور تمرکز بر پروژه‌‌های استراتژیک‌‌تر
  • بهبود و توسعه کارآیی
  • شفافیت در عملیات‌ و فرآیندهای مختلف کسب‌‌وکار
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • کاهش شکاف مهارتی در میان فعالان IT
  • طراحی و بهینه‌سازی فرآیندهای کسب‌‌وکار
  • کوتاه شدن زمان بازگشت سود

مزایای به‌‌کارگیری پلتفرم‌های Low-code

درحالی که تکنولوژی Low-code ارزش‌‌افزوده‌‌های زیادی را در شفافیت واحدهای مختلف کسب‌‌وکار ایجاد می‌‌کند، مزایای بسیاری را نیز از منظر ایجاد پایه‌های محکمی برای موفقیت سرمایه‌گذاری‌های تحول دیجیتال می‌سازند:
دسترسی به منابع بیش‌تر برای توزیع حجم کاری: با به اشتراک‌‌گذاری مسئولیت توسعه برنامه‌‌های کاربردی میان افراد بیشتری در سازمان، پلتفرم‌های Low-code و No-code، حجم فشار بر روی بخش‌های IT را کاهش می‌دهند. این پلتفرم به آن‌‌ها اجازه می‌دهد تا وقت بیشتری را به برنامه‌ها و پروژه‌های حیاتی کسب‌‌وکار اختصاص دهند.
آزادی عمل برای تست و نوآوری: توانایی تست آسان چندین راهکار مرتبط با فرآیندهای کسب‌‌وکار، منابع داده، گردش کارهای عملیاتی و کاربران نهایی از یک سو و امکان دریافت بازخورد درباره کارایی، ویژگی‌ها و کاربری آسان این پلتفرم‌‌ها از سوی دیگر موجب سهولت در تحلیل مبتنی بر واکنش‌‌‌‌ها و بهینه‌سازی فرآیندها می‌‌شود. این امر ایجاد خروجی‌های موفقیت-آمیز و پذیرش سریع‌تر کاربران را مقدور می‌‌سازد. این مزیت برای سازمان‌هایی که به شکل فعالانه به تحول دیجیتال فکر می‌‌کنند، عامل مهمی برای موفقیت سازمانی است.
بهبود خروجی‌های هدف گذاری شده– توسعه‌‌دهندگان یا توسعه‌‌دهندگان همراه، قدرت طراحی سریع راهکارها، در راستای مشخصات و نیازمندی‌های دقیق مورد نظرشان را دارند و برای چابکی و رقابت‌‌پذیری هر چه بیشتر کسب‌‌وکارشان، آن‌‌ها را در حین اجرا، بهبود می‌‌دهند.
تحویل سریع با هزینه مناسب: پلتفرم‌های Low-code و No-code می‌توانند هم توسط کسب وکارها و هم بخش IT به صورت توأمان استفاده شوند و این امر تحویل سریع‌تر راهکارها و تأثیرگذاری‌‌های آنی را بیشتر می‌‌کند.
تجربه‌ یکسان در تمامی پلتفرم‌ها و ابزارها: توسعه و طراحی تقریباً مشابه در بسیاری از پلتفرم‌های Low-code، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا کارایی راهکارهای ایجاد شده در ابزارهای مختلف را بهبود دهند.

نتیجه‌گیری

سازمان‌ها برای آمادگی مواجهه با چالش‌های عصر تحول دیجیتال و باقی ماندن در جریان رقابت، نیاز به ایجاد محیطی برای بهبود چابکی و انعطاف‌‌پذیری در گردش کارهای داخلی و عملیات‌ مربوط به مشتریان دارند. سازمان‌ها به کمک تکنولوژی هوشمند Low-code، می‌توانند به ابزارهای مورد نیاز برای دگرگونی و نوآوری سریع‌تر دست پیدا کنند تا فرصت‌های جدیدی برای رشد به وجود آورده و در رقابت با سایر بازیگران بازار، مزایای قابل توجهی داشته باشند.

منبع: bpmleader