نقض حق اختراع نرم‌­افزار؛بررسی یک پرونده

 دعوی شرکت NAZOMI علیه شرکت­‌های WESTERN DIGITAL وSLING MEDIA یکی از اجزای سخت‌­افزاری هر وسیله  کامپیوتری، پردازشگرها هستند. دستورالعمل­‌های مندرج در یک برنامه رایانه­‌ای توسط واحد پردازش مرکزی یا همان سی­‌پی­‌یو خوانده و اجرا می­‌شوند. برای اجرای یک نرم افزار توسط سی­‌پی­‌یو، ابتدا باید برنامه از یک زبان برنامه‌­نویسی سطح بالا که برای انسان قابل … ادامه

بازده و نتایج طرح مبارزه با سرقت ادبی و هنری در نیجریه

( الگویی برای سیاستگذاری در حوزه مالکیت های فکری)   نیجریه یکی از مناطق ثروتمند و پویا که زادگاه خلاقیت‌های بسیاری است را در خود جای داده و ستارۀ این منطقه که سومین تولید کنندۀ بزرگ صنعت فیلم سازی دنیا با درآمد سالیانه در حدود 200 الی 300 میلیون دلار می باشد، نولیوود(Nollywood) است. با … ادامه

«آیا آسمان نظام اختراعات به زمین خواهد رسید؟؛ بررسی چالش مربوط به تراکم اختراعات متعدد در تلفن‌­های هوشمند»

  شما تلفن همراه هوشمند منحنی شکلتان را برمی­‌دارید و برای باز کردن قفل صفحه انگشتتان را محکم برروی آن می­‌کشید، ایمیل­‌هایی جدیدی که بدون درخواست برروی برنامه جیمیل­تان نمایش داده می­‌شود را چک می­‌کنید و هنگام فرستادن پیامک با وارد کردن اولین حروف یک کلمه، تلفنتان کلمات مدنظر شما را به طور خودکار کامل … ادامه

حمایت حقوقی از اجزا و مراحل تولید نرم افزار- قسمت دوم

«قسمت دوم» برنامه های رایانه ای، تجسمی از مراحل و سطوح مختلف انتزاعی و ذهنی است. چنانکه در میان مخلوقات ایجاد شده توسط ذهن انسان از طریق روش شناخته شده موسوم به «برنامه ریزی بالا به پایین»، نرم افزار، جایگاه منحصر به فردی را داراست و در حقیقت، تولید نرم افزار، فرآیندی است که با … ادامه

فهم کپی ­رایت؛ مهارتی برای زندگی

این مطلب ترجمه­‌ای است از مقاله Understanding Copyright- A Life Skill نوشته لسلی الن هریس که در آوریل 2012 در مجله وایپو منتشر شده­‌است. الن هریس وکیل کپی­‌رایت، نویسنده و استاد دانشگاه است. او نشریه­‌ی کپی­‌رایت و حقوق جدید رسانه را منتشر می­‌کند و وبلاگی برای پاسخ­گویی به مسایل مربوط به کپی­‌رایت را اداره می­‌کند. … ادامه

اقدامات حمایتی فن­آورانه(TPM) و اطلاعات مدیریت حقوق(RMI)

در گذشته تکنولوژی­های مربوط به کپی و نسخه­بردای از آثار ادبی و هنری بسیار ابتدائی و در عین حال پرهزینه بودند. با پیشرفته شدن این تکنولوژی و ارزان شدن شیوه­های دسترسی به محصولات صوتی و تصویری از طریق ابداع و رایج شدن ابزارهایی مانند دستگاه ویدئو و انواع لوح­های فشرده، حمایت از حقوق ذی­نفعان  آثار … ادامه

حمایت حقوقی از اجزا و مراحل تولید نرم افزار- قسمت نخست

«قسمت نخست»   اگرچه برنامه‌های رایانه‌ای از حمایت کپی رایت به عنوان یک اثر ادبی قابل حمایت، برخوردار هستند، لیکن در رویۀ عملی رسیدگی دادگاه‌ها به پرونده‌های نقض حقوق صاحبان نرم افزارها، سر در گمی، تناقض و حتی ارائۀ تفاسیر نا مفهوم به چشم می خورد. به یک برنامۀ رایانه ای اغلب به عنوان مجموعه … ادامه

شکایت از نقض حق اختراع در نرم‌افزار اندروید و شکایت متقابل گوگل

همکاران سیستم- شرکت گوگل از کنسرسیوم معروف به راک استار (Rockstar)که توسط شرکت‏‌هایی مانند اپل و مایکروسافت پایه‏‌گذاری شده و می‌‏کوشد از حق ثبت اختراعات متعلق به این شرکت‏ها دفاع کند، شکایت کرده است. به گزارش وب‏سایت eweek، شرکت گوگل با ارائه شکایتی از دادگاهی در کالیفرنیا خواسته است با ارائه حکمی اعلام کند که … ادامه

فناوری اطلاعات و چالش‌های قانون کار

    همانطور که می­دانیم امروزه حفاظت از اسرار تجاری و اطلاعات افشاء نشده یکی از مهم­ترین دغدغه­ های شرکت­ های کوچک و بزرگ است. سرّتجاری به معنای هرگونه دانش یا اطلاعات ارزشمندی است که دارای ارزش مستقل اقتصادی بوده و دارنده آن مایل نیست که رقیبان تجاری به این اطلاعات دسترسی یابند. یکی از … ادامه

نرم‌افزار چیست؟(۲)؛ شناسایی انواع نرم‌افزار

نرم افزار، مجموعه ای از برنامه های رایانه ای، رویه ها و مستندات است که انجام کارهای مختلف بر روی یک سیستم رایانه ای را بر عهده دارد. عبارت “نرم افزار” برای نخستین بار توسط جان توکی در سال 1958 مورد استفاده قرار گرفت. در سطح بسیار ابتدایی، نرم افزار کامپیوتر، متشکل از زبان ماشین … ادامه