یادداشت: مرکز داوری و میانجیگری وایپو

مرکز داوری و میانجیگری وایپو در سال 1994 در ژنو سوئیس تأسیس گردید و از سال 2010 نیز دفتر دیگر آن در “مکس ول چمبرز” سنگاپور تأسیس شد.

مرکز داوری و میانجیگری وایپو به ارائه‌‌ی روشهای جایگزین حل و فصل اختلافات برای رفع اختلافات تجاری بین‌‌المللی اشخاص حقیقی می پردازد.

داوری، میانجیگری و روشهای تعیین کارشناس در رفع اختلافات فرامرزی برای رسیدگی به اموری همچون فناوری، صنعت سرگرمی و دیگر اختلافات متضمن مالکیت فکری مناسب است.

تعداد رو به افزایشی از پرونده­ها در این مرکز ثبت میشوند تا مطابق مقررات داوری وایپو، داوری پر سرعت، میانجیگری و تعیین داور، مورد رسیدگی قرار گیرند. موضوع این پرونده­ها هم اختلافات قراردادی را شامل می شود (مانند لایسنس پتنت، لایسنس نرم افزار، قراردادهای همزیستی علامت تجاری، قراردادهای توزیع محصولات دارویی، و قراردادهای تحقیق و توسعه) و هم  اختلافات غیر قراردادی (مانند نقض پتنت).

منازعات وایپو شامل طرفهای دعواست که در حوزه­های قضایی مختلف مستقر هستند از جمله اتریش، چین، فرانسه، آلمان، مجارستان، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، هلند، پاناما، اسپانیا، سوئیس، پادشاهی متحده انگلستان و ایالات متحده­ی آمریکا.

در مرکز داوری و میانجیگری وایپو، عقیده بر آن است که وجود یک شخص ثالث بی­طرف برای حل و فصل رضایت­بخش هر دعوا از اهمیتی حیاتی برخوردار است. از این رو مرکز به طرفین منازعه کمک می کند تا از بین 1500 فرد متخصص که تجربه­ی حل اختلافات و دانش تخصصی لازم در حوزه­ی مالکیت فکری را دارند و نام آنها در پایگاه داده­ی مرکز موجود است، میانجی، داور و کارشناس مورد نظر خود را انتخاب کنند. همچنین اگر در برخی پرونده­های انفرادی ضرورت ایجاب کند، مرکز از ارتباطات بین­المللی خود برای شناسایی متخصصان دیگری که پیشینه و دانش لازم را داشته باشند، استفاده خواهد کرد. به علاوه بعد از تعیین داور، میانجی یا کارشناس مربوطه، مرکز بر روند پیشروی پرونده از جهت زمان و هزینه نظارت خواهد کرد.

از دیگر اقدامات مرکز داوری و میانجیگری وایپو می توان به برگزاری جلسات، کارگاه­های آموزشی و همچنین وبینارهای رایگان در زمینه­ی داوری و میانجیگری اشاره کرد.

همچنین به منظور صرفه­جویی در زمان و هزینه­ی فرآیندهای داوری، میانجیگری و تعیین کارشناس، مرکز این امکان را فراهم آورده است تا طرفهای ذی­نفع با استفاده از گزینه­ی خدمات آنلاین و بدون هیچ هزینه­ای به مدیریت پرونده­ی مطروحه­ی خود اقدام کنند. از جمله­ی این خدمات آنلاین میتوان به امکانات ویدیو کنفرانس و سامانه­ی الکترونیکی حل و فصل اختلافات اشاره کرد. با استفاده از سامانه­ی الکترونیکی حل و فصل اختلافات، امکان تشکیل پرونده، ذخیره و بازیابی استدلال­های مرتبط با هر پرونده به صورت الکترونیکی برای طرفهای دعوا، داوران، میانجیان و کارشناسان از هر جای دنیا­ در مرجع ثبت فراهم می شود.

مرکز همچنین منابعی را برای تأسیس یک چارچوب عملیاتی و حقوقی فراهم آورده است تا جهت مدیریت اختلافات مربوط به  اینترنت و تجارت الکترونیک به کار گرفته شود. برای مثال امروز مرکز به عنوان تنها ارائه­دهنده­ی خدمات حل اختلاف مربوط به ثبت و استفاده­ از نامهای دامنه اینترنتی شناخته می شود.

منبع: سازمان جهانی مالکیت فکری