قانون چگونه از شما حمایت میکند؟ (طرح صنعتی – علامت تجاری)

فرض کنید شما تولیدکننده پوشاک (مثلا مانتو) هستید و برای تزیین سرآستین، یقه و جیب مانتوهای تولیدی خود، طرح و نقش خاص و متفاوتی را ابداع کرده اید که تاکنون مشابه آن در مانتوهای دیگر وجود نداشته است.

حال به عنوان یک تولیدکننده و طراح چگونه میتوانید از طرح خود محافظت کرده و مانع کپی برداری غیرمجاز آن توسط افراد سودجو شوید؟

گام اول برای محافظت از طرح صنعتی آن است که با مراجعه به مرکز مالکیت معنوی اقدام به ثبت طرح خود کنید تا از حمایتهای قانونی برخوردار شوید. بدین منظور باید اظهارنامه ثبت طرح صنعتی را تقدیم کرده و نمونه ای از طرحهای خود را نیز پیوست اظهارنامه نمایید. علاوه بر ثبت طرح صنعتی که مستقیماً موجب تثبیت حق مالکیت شما بر طرح میشود، میتوانید برای معرفی محصولات و طرحهای خود و شناسایی راحت تر آن برای مصرف کنندگان از علامت تجاری کمک بگیرید. ممکن است از قبل برای محصولات تولیدی خود نام و نشانی را انتخاب کرده و علامتی را به ثبت رسانده باشید که در این صورت نیازی به علامت جدید نیست. امّا اگر هنوز در ابتدای راه هستید و محصولات شما نامی ندارند، هر چه سریع تر به ایجاد یک برند برای خود اقدام کنید تا طرحهای ابتکاری شما با نام و نشانی متمایز برای مشتریان شناخته شوند. این کار به طرحها و محصولات شما هویتی مستقل میدهد و علاوه بر تثبیت طرحهای شما تحت یک عنوان خاص، در پیشبرد کسب و کار شما نیز مؤثر خواهد بود.
به خاطر داشته باشید که علامت تجاری شما نباید عین یا مشابه علامت سایر تولیدکنندگان باشد وگرنه خود شما نیز مرتکب نقض حقوق سایرین شده اید. همچنین علاوه بر طرح صنعتی که جزئی از دارایی شما محسوب میشود و برای حفظ آن تلاش کرده اید، علامت شما نیز از جمله دارایی های ارزشمند شما بوده و از حمایتهای قانونی بی نیاز نخواهد بود. بنابراین لازم است علامت خود را نیز در مرکز مالکیت معنوی به ثبت رسانده تا در صورت جعل یا کپی برداری غیرمجاز از علامت تان بتوانید اقدامات قانونی لازم را به انجام رسانید و جبران خسارات را مطالبه نمایید.