انتشار ویژه‌نامه‌ی «باسکپ؛ اقدامات تجاری برای توقف جعل و سرقت دارایی‌های فکری»

اقتصاد و تجارت در دنیای امروز، عمدتا مبتنی بر دارایی‌هایی است که کم‌تر جنبه‌ی فیزیکی و مادی داشته و بیش‌تر با ایده، فکر، خلاقیت، ابداع و اندیشه‌ی آدمی سروکار دارند. اندیشه‌هایی که در طول زمان، توسعه پیدا کرده‌اند و راهکارهایی را برای زندگی توام با آسایش و آرامش یافته‌اند و حاصل این اندیشه‌ها، تولید ابزار و وسایل جدید برای زندگی بهتر بوده است.

اما سهولت دسترسی، کپی و استفاده‌ی غیرمجاز از دارایی‌های غیرفیزیکی، هم‌چنین منافع مادی سرشاری که از سوءاستفاده و بهره‌مندی رایگان از حاصل ابداع، ابتکار و خلاقیت دیگران به‌دست می‌آید، انگیزه‌های سوءاستفاده و تقلب در این حوزه را بالا برده است.

تردیدی نیست که حمایت موثر از مالکیت‌های فکری، موجب ایجاد کسب‌وکارهای جدید، توسعه، اشتغال و درنهایت رشد و توسعه‌ی اقتصادی جامعه می‌شود و یک حمایت مفید و موثر نیز مستلزم بسیج و همکاری همه‌ی ذی‌نفعان این حوزه است. تعامل گروه‌های متفاوتی که با این دارایی‌ها سروکار دارند، می‌تواند تضمین کننده‌ی حمایتی موثر از این دست دارایی‌ها باشد:

۱- صاحبان و تولیدکنندگان آثار مالکیت فکری در جایگاه ذی‌نفعان اصلی این حوزه، نخست باید با حقوق خود آشنا شوند و شیوه‌ی پی‌گیری و چگونگی حمایت از حقوق خویش را دریابند، سپس با هم‌گرایی و هم‌افزایی توان و دانش خود و با صدایی واحد، مطالبات خود را در این حوزه اعلام کنند.

۲- مصرف‌کنندگان در جایگاه استفاده‌کنندگان نهایی از آثار مبتنی بر مالکیت فکری، باید با اهمیت این دارایی‌ها و تاثیر آن در حیات اقتصادی و رشد و توسعه‌ی جامعه آگاه شوند و ضمانت‌های اجرایی جعل، تقلب و سوء‌استفاده را نیز بشناسند و درنهایت فرهنگ عمومی جامعه، احترام به این دارایی‌ها را جزو ارزش‌های اساسی خویش به‌شمار بیاورد.

۳- دولت برای حمایت از مالکیت‌های فکری، از هر دو جنبه‌ی قانون‌گذاری و اجرایی، نقشی بسیار موثر دارد؛ دولت باید قوانین لازم برای حمایت از دارایی‌های مالکیت فکری را به تصویب برساند و متناسب با پیشرفت‌ها و نیازهای جدید جامعه، آن‌ها را اصلاح و تکمیل کند و از طرفی زمینه‌ی اجرای موثر این حقوق در دادگاه‌ها، مراجع دولتی و نیروهای انتظامی را فراهم کند.

با نگاهی به مجموعه اقداماتی که باید انجام شود و وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم، درمی‌یابیم که راهی دراز برای رسیدن به استانداردهای مطلوب و مناسب در پیش رو داریم.

شرکت همکاران سیستم در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نرم‌افزارهای کامپیوتری در ایران و از ذی‌نفعان اصلی حوزه‌ی حمایت از کپی‌رایت، در راستای مسوولیت اجتماعی خود و با درک عمیق از آسیب‌های جبران‌ناپذیری که جعل و تقلب در مالکیت‌های فکری ایجاد می‌کند، هم‌چنین با درک لزوم همبستگی و پیوستگی تمام انواع دارایی‌های فکری و لزوم حمایت موثر و همه جانبه از تمامی زیرمجموعه‌های دارایی‌های فکری، از حدود یک دهه قبل اقداماتی را برای شناسایی، ترویج و توسعه‌ی مالکیت‌های فکری انجام داده است. این اقدامات از حدود ۲ سال قبل و با تفاهمی که با کمیته‌ی ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی انجام شد، چهره‌ی متفاوت‌تری به خود گرفته و وسیع‌تر از گذشته در حال انجام است. آن‌چه که در حال حاضر در حوزه‌ی کاری مشترک طرفین قرار دارد، معرفی و اجرای پروژه‌ی باسکپ (BASCAP) با حمایت اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) است.

بی‌شک تلاش در این عرصه، نیاز به یک عزم ملی و تلاشی همه جانبه، پی‌گیر و مستمر دارد و همکاران سیستم به‌عنوان بخشی از این مجموعه، به سهم خود تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا نتایجی درخور، مثبت و شایسته حاصل شود.

مهدی امیری
مدیر عامل شرکت همکاران سیستم

شرکت همکاران سیستم در راستای مسئولیتی که برای بازشناسی، ترویج و توسعه حقوق مالکیت فکری برای خود قائل است، هر سال به مناسبت این روز اقداماتی را انجام می‌‌دهد. این شرکت امسال نیز ویژه‌نامه‌ای با عنوان «باسکپ؛ اقدامات تجاری برای توقف جعل و سرقت دارایی‌های فکری»، ضمیمه‌ی روزنامه‌ی دنیای اقتصاد منتشر کرده است. نسخه‌ی پی‌دی‌اف این ویژه‌نامه را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.