در نشست با خبرنگاران مطرح شد: دستاوردهای تازه همکاران سیستم در آستانه‌ی دهه‌ی چهارم فعالیت

ساعاتی پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه همکاران سیستم، مدیران ارشد شرکت میزبان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ بودند. در این برنامه عملکرد سال گذشته همکاران سیستم و اهداف و دورنمای پیش روی آن برای نمایندگان رسانه‌ها تشریح شد و به پرسش‌های آنان در زمینه‌های مختلف پاسخ داده شد.

سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارت‌آپ‌ها، تکنولوژی رایانش‌ابری و دستاوردهای تازه‌ی همکاران سیستم در بخش‌ ابزارهای متناسب‌سازی راهکاران و سخت‌افزار از مهم‌ترین مواردی بودند که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد.

در آغاز این برنامه، فیلمی از تحولات و فعالیت‌های همکاران سیستم از سی‌سال گذشته تاکنون به نمایش درآمد. سپس مهدی امیری مدیرعامل همکاران سیستم در ارائه‌ی خود به بیان جایگاه همکاران سیستم در صنعت نرم‌افزار ایران پس از سی سال فعالیت مستمر پرداخت. او در صحبت‌های خود «تحول‌گرایی» را مهم‌ترین عامل موفقیت شرکت از ابتدا تاکنون دانست و با اشاره به اینکه همکاران سیستم همواره هم‌سو با تغییرات فناوری حرکت کرده است، گفت: «شرکت همکاران سیستم در این سال‌ها با رصد مداوم بازار، مدل‌های خود را بازطراحی کرده و موفق شده‌ با ورود به بازارهای جدید، نیازهای نرم‌افزاری بخش‌های مختلف بازار از اصناف و کسب‌وکارهای کوچک، تا کسب‌وکارهای متوسط، بزرگ و بسیاربزرگ را پوشش دهد.»

او در ادامه در تشریح عملکرد سال گذشته شرکت، به ارزش‌آفرینی محصول راهکاران ابری همکاران سیستم برای بیش از ۱۰۰ مشتری در سال گذشته اشاره کرد.
فرید فولادی عضو هیات‌مدیره و معاون توسعه‌ی محصول و بازار همکاران سیستم نیز در پاسخ به پرسشی در زمینه‌ی استقبال بازار از فناوری رایانش‌ابری گفت: « به‌کارگیری رایانش ابری در بازار نرم‌افزارهای سازمانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و آگاهی‌رسانی محدودی هم دراین زمینه انجام شده است. در نتیجه بسیاری ازکسب‌وکارها هنوز با آن آشنا نیستند. براساس تجربه‌ی ما، مشتریانی که با این فناوری آشنا هستند، بسیار با علاقه آن را دنبال می‌کنند. ما درهمکاران سیستم موضوع فرهنگ‌سازی را پیش می‌بریم و پیش‌بینی می‌کنیم در یکی دوسال آینده شاهد رشد مناسبی باشیم. ما معتقدیم با جاافتادن این فرهنگ سازمان‌ها به‌خاطر مزیت‌‌هایی که برایشان به‌همراه دارد، از آن استقبال خواهند کرد. هم‌چنین در شرایطی که استفاده از سخت‌افزار هزینه‌ی زیادی برای سازمان‌ها دارد، رایانش ابری می‌تواند با پیچیدگی کم‌تر و صرف‌هزینه‌ی کم‌تر ارزش زیادی برای شرکت‌های متوسط به همراه داشته باشد.»

امیری در ادامه با اشاره به تاسیس شرکت دانه؛ با هدف سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها گفت: «همکاران سیستم به دنبال استارت‌آپ‌هایی است که چرخه‌ی کسب‌وکار شرکت را کامل کنند. ما سال گذشته بیش از ۲۰ استارت‌آپ را ارزیابی کرده‌ایم. اما تعداد شرکت‌هایی که فناوری‌محور و مکمل خطوط محصولی همکاران سیستم باشند، محدود هستند. ما معتقدیم همکاران سیستم در این زمینه جوان است و باید به یادگیری و شناخت بازار بپردازد. رویکرد ما در سال ۹۷ هم بر همین نکته استوار خواهد بود.»

محمود نظاری هم در پاسخ به پرسشی در مورد ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها درایران و مقایسه آن با همکاران سیستم گفت: « رشد فضای استارت‌آپی در ایران بسیار مغتنم است. ‌ تفاوتی که در اکوسیستم‌های دیگر وجود دارد این است که ارزش‌گذاری در آن‌ها توسط مراجع تخصصی انجام می‌شود اما در ایران شاهد آن هستیم که شرکت‌ها و سازمان‌های سرمایه‌گذار خودشان قیمت‌گذاری روی خودشان انجام می‌دهند. من اعتقاد دارم حضور استارت‌آپ‌ها در کشور قابل تحسین است اما ورود سازمان‌های عمومی و رگولاتوری ممکن است اثر خوبی در این اکوسیستم نداشته باشد. در مورد قیمت‌گذاری استارت‌آپ‌ها در ایران معتقدیم که مسیر دقیقی را طی نمی‌کند و نیاز به بازنگری دارد.»

مهدی امیری مدیرعامل همکاران سیستم نیز در پاسخ به پرسشی در خصوص ورود شرکت به بازارهای بین‌المللی و شراکت با شرکت‌های خارجی، به ظرفیت همکاران سیستم برای عرضه‌ی محصولات و خدمات خود در بازار منطقه و آسیای میانه اشاره کرد و گفت : با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در حال حاضر بستر ورود به این بازارها برای شرکت فراهم نیست و مذاکرات پیشین فعلا متوقف شده‌اند.
در این جلسه همچنین ابزارهای مدیریت فرایندهای کسب‌وکار که با نام «فرایار راهکاران» عرضه شده، مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت.
فرید فولادی در این زمینه گفت: «از زمانی که تصمیم به تولید راهکاران گرفتیم؛ امکان متناسب‌سازی برای پوشش نیازهای خاص مشتریان را در معماری آن لحاظ و به‌مرور ابزارهای جدید را به آن اضافه کردیم. از سوی دیگر؛ اطمینان داشتیم که مشتریان ما فرایندهایی دارند که الزاما در هسته‌ی ERP نمی‌گنجند و ممکن است حساسیت‌های خاص خود را هم داشته باشند. ما با این رویکرد زیرساخت متناسب‌سازی راهکاران را طراحی کردیم و به‌تدریج ابزارهای آن را کامل‌تر کردیم. در سال ۹۶ تقریبا همه‌ی ابزارهای آن تکمیل شده است. بنابراین ما می‌توانیم متناسب‌سازی را براساس نیاز خاص مشتری انجام دهیم و مشتری هم قادر است با استفاده از ظرفیت‌های خود محصول را متناسب‌سازی کند و حتی بعضا یک ماژول‌ به محصول ما اضافه کند.»
وی افزود: «استراتژی دیگر ما براین استوار است که امکان استفاده از شرکت‌های IT مستقل از همکاران سیستم را هم برای این متناسب‌سازی فراهم کنیم. با پیشبرد این موضوع افزون‌بر تولید یک محصول جدید در پلتفرم راهکاران، شرکت‌های IT می‌توانند با عرضه‌ی آن درآمد داشته باشند و از زاویه‌ی مشتری هم نیازهای خاص او پوشش داده می‌شود.»
به گفته‌ی فولادی چگونگی آماده‌شدن زیرساخت‌ها و طراحی فرایندهای این کار، موضوعی است که همکاران سیستم در سال جاری روی آن تمرکز خواهد داشت.

محمدعزیزاللهی عضو هیات‌مدیره‌ی همکاران سیستم، در بخش دیگری از نشست‌خبری در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت درآمدی شرکت گفت: «در شرایط اقتصادی جدید شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه هستند اما همکاران سیستم به دلیل حضور در بخش‌های مختلف بازار این ریسک را کاهش می‌دهد. ما تلاش می‌کنیم با راهکارهایی که به‌طور خاص برای صنایع بزرگ طراحی کرده‌ایم، در کنار سهم بازاری که در کسب‌وکارهای کوچک و اصناف داریم ، ضمن کاهش ریسک‌ها به درآمد پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.»
رونمایی از دستگاه کنترل تردد همکاران سیستم که سال گذشته با نام «پایوفای» عرضه شده است، و ورود شرکت به حوزه‌ی سخت‌افزار موضوعی بود که در ادامه‌ی نشست به آن پرداخته شد.
محسن طلایی عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت اطلاعات مدیریت همکاران سیستم در این زمینه گفت: «با پیشینه‌ای که شرکت در زمینه‌ی بررسی و به‌کارگیری دستگاه‌های RFID داشت، شرکت مشورت همکاران سیستم که مسئولیت مطالعه‌ی تکنولوژی‌های جدید را برعهده دارد، طرحی به‌نام «پایوفای» را عرضه کرد که در نتیجه‌ی اجرایی شدن آن علاوه بر پرداختن به IOT می‌توانستیم برای مشتریان‌مان ارزش‌افزوده ایجاد کنیم. در این دستگاه امکانات دستگاه‌هایی که قبلا با آن‌ها کار می‌کردیم را گنجاندیم و افزون‌برآن موضوعات جدیدی مثل ارتباطات بلوتوثی که مزیت رقابتی هم محسوب می‌شد را به آن اضافه کردیم.»

طلایی در مورد ورود همکاران سیستم به حوزه‌های جدید سخت‌افزار افزود: «علاقه‌مندی ما این است که وارد حوزه‌هایی شویم که می‌تواند برای مشتریان‌مان ارزش‌افزوده ایجاد کند. حوزه‌هایی که در حال حاضر فضای رقابتی در آن حاکم است و سخت افزارهای آن در بازار وجود دارد، محل تمرکز شرکت نیست.»

در بخش پایانی نشست خبری همکاران سیستم، مهدی امیری در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت صنعت نرم‌افزار در کشور با اشاره به پتانسیل بالای رشد صنعت IT در ایران افزود: « در کشور ما تعداد شرکت‌های این صنعت که بیش از ۱۰۰۰ نفر پرسنل دارند، کم است. در حالی‌که در کشورهای توسعه یافته تعداد نیروی انسانی شرکت‌ها و میزان درآمد شاخص‌های مهمی برای سنجش اندازه‌ی یک کسب‌وکار است.»
این نشست با حضور نمایندگان رسانه‌های فعال در زمینه‌های IT، اقتصادی، بورس و استارت‌آپ‌ها در ساختمان جدید در دفتر تحقیق و توسعه همکاران سیستم برگزار شد.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *