شرکای عزیز و علاقه‌مندان به همکاران سیستم

صاحبان صنایع و تحلیلگران بازار سرمایه اذعان دارند که در شرایط اقتصادیِ سال ۱۳۹۶، کسب دستاوردهای درخشان، امری تصادفی نیست. همانگونه که در گزارش هیئت‌مدیره به مجمع ملاحظه می‌‌کنید، علی‌‌رغم این شرایط، همکاران سیستم از نظر عملکرد، یکی از موفق‌‌ترین سال‌‌های خود را پشت سر گذاشته است و در حد قابل‌‌ توجهی بیش از برآوردهای قبلی، سودآوری داشته است. ما باور داریم که ایجاد چنین کارنامه‌‌ای، به واسطه وجود زیرساخت‌‌های مستحکم همکاران سیستم بوده است.
موفقیت گروه همکاران سیستم، متکی به دانش فنی به‌روز و استفاده از برنامه‌‌های پیشرفته است. کارکنان این سازمان که به دقت از میان جوانان با انگیزه و مستعد دانشگاه‌های کشور برگزیده شده‌‌اند، با روحیه‌‌ای بالا و پرانگیزه و در بستر فرهنگ سازمانی ویژه شرکت، مسیر رشد فردی و حرفه‌‌ای‌شان را طی می‌‌کنند.
از سوی دیگر، دستاوردهای ارزنده گروه در طی بیش از سی‌‌سال فعالیت و وجود جمع ارزشمند و عظیم مشتریان که همکاران سیستم را به عنوان بخشی از سازمان خود می‌‌دانند، برند شرکت را در جایگاهی قرار داده که خود موتور قدرتمندی برای موفقیت سال‌‌های آتی است.
تیم جوان مدیریتی که نسل دوم مدیران شرکت را تشکیل می‌‌دهد، ثروتی است که در طول سال‌های اخیر و با مراقبت‌های مداوم، از بین مستعدترین و هوشمندترین متخصصان و کارشناسان، انتخاب شده و پرورش یافته‌اند. تشکیل این تیم مدیریتی و همراهی تجربه بالای مؤسسین شرکت، نویدبخش تداوم و توسعه موفقیت‌‌های شرکت در سال‌‌های آتی خواهد بود.
در سال گذشته موفق شدیم سبد محصولی راهکاران را که نه تنها سرآمد محصولات شرکت است، بلکه می‌‌تواند به عنوان یک دستاورد ملی، مورد توجه قرار گیرد، کامل‌‌تر کنیم. دستاورد تولید و تکمیل این خط محصولی، زمانی آشکار می‌‌شود که بدانیم از مجموع ۱۰۰۰۰ مشتری بزرگ و متوسط، بیش از ۲۵۰۰ شرکت مهم و برندهای معروف کشور از محصولات راهکاران استفاده می‌‌کنند و اینERP ایرانی توانسته است، برند موفقی را در بازار صنایع کلیدی بدست آورد.
یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های همکاران سیستم در حوزه محصول راهکاران، تکمیل زیر ساختی است که مسیر توسعه محصولات راهکاران را با کمک کارشناسان مستقل نرم‌افزاری بیرون از محیط شرکت، امکان‌پذیر می‌‌سازد. چنین زیرساختی می‌تواند مشتریان همکاران سیستم را قادر سازد تا به کمک تیم نرم‌افزاری داخلی، محصولات ویژه خود را تولید و آن‌ها را به صورت بنیادی با محصولات راهکاران متصل و یکپارچه نمایند. از سوی دیگر متخصصین نرم‌افزاری با استفاده از زیرساخت ایجاد شده، می‌توانند به توسعه محصولات برای بازار بزرگ مشتریان همکاران سیستم بپردازند.
تحول حاصل از عمومی‌‌شدن این سکوی تولید نرم‌افزارهای کاربردی، که با نام «فرایار راهکاران» عرضه خواهد شد، شبکه‌‌ای بزرگ از کارشناسان نرم‌‌افزار را در کنار همکاران سیستم قرار خواهد داد. با پیشبرد موفق این فعالیت، برآورد می‌‌شود که میزان سودآوری سال‌‌های آتی، هم به لحاظ توسعه فروش راهکاران از طریق این زیرساخت و هم فروش این ابزار، تحت تأثیر قرار گیرد.
موفقیت عمده دیگر راهکاران، تولید سیستم خرده فروشی است که طراحی آن بر اساس نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای بزرگ جهت اداره عملیات و صندوق‌‌های فروش آنها انجام شده است. بنا به آنکه از چند سال پیش سیستم پخش نیز به مجموعه راهکاران اضافه شده است و پروژه‌‌های موفقی را با کمک این سیستم به نتیجه رسانده‌‌ایم، انتظار می‌‌رود که سیستم خرده‌‌فروشی و پخش به اتفاق، توسعه قابل توجهی را در بازار راهکاران به ارمغان بیاورند.
شروع عرضه و توسعه راهکاران ابری (Cloud)، نخستین گام همکاران سیستم در پهنه رو به رشد نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنولوژی ابری در جهان است. با توجه به تأثیر این محصول در کاهش هزینه مشتریان و افزایش سرعت و کیفیت اتصال شبکه کشوری، آینده خوبی برای این کسب‌‌و‌‌کار پیش‌‌بینی می‌‌شود. سال ۹۶، دستاورد مناسبی برای معرفی عمیق‌تر‌‌ این کسب‌‌و‌‌‌‌کار حاصل گردیده، ضمن اینکه برای سال جاری نیز برنامه‌‌های توسعه بازار آن تعریف شده است.
تصمیم مهم ما در ایجاد محصول سپیدار که برای شرکت‌‌های کوچک تدارک شده است، موفقیت‌‌های زیادی را در سال گذشته کسب کرده است. این خط محصولی در مجموع ۲۳۰۰۰ مشتری دارد و تنها در سال گذشته توانسته است ۵۵۰۰ مشتری جدید را جذب نماید. موفقیت این محصول و توسعه شبکه نمایندگان، پایگاه حضور همکاران سیستم را در بخش‌‌های بزرگی از بازار میسر کرده و سودآوری بالایی را نیز به همراه داشته است.
آموزش کارکنان، مشتریان و دانش‌‌آموختگان دانشگاه‌‌ها، فراتر از نگاه توسعه کسب‌‌وکار و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی نیز مورد توجه همکاران سیستم بوده است. سرمایه‌‌گذاری در این زمینه، ارتباط محکمی با مراکز علمی و دانشگاهی ایجاد نموده و موجب پرآوازه شدن نام همکاران سیستم در محیط‌‌های علمی شده است.
کلیات برنامه‌‌های سال جاری، برگرفته از افقی است که از چند سال قبل برای همکاران سیستم ۱۴۰۰ تعریف کردیم و با بررسی مستمر وضعیت صنایع و بازارهای هدف برای هر سال و متناسب با شرایط حاکم، با برنامه‌ریزی عملیاتی معینی آن را پیش می‌بریم.
همکاران سیستم در حال طی کردن مسیری است تا در سال ۱۴۰۰ ظرفیتی را ایجاد نماید که براساس اصلی‌‌ترین شاخص‌‌های ارزیابی، بتواند سرآمد شرکت‌‌های نرم‌‌افزاری در منطقه باشد. حتی اگر ما با محدودیت‌هایی برای حضور مستقیم در بازارهای بین‌المللی مواجه شویم، کسب این قابلیت‌‌ها در سال ۱۴۰۰ به دقت هدف‌گذاری شده است.
پیش‌‌بینی می‌شود که شرایط اقتصادی پیشِ رو با مشخصه‌‌های متفاوتی شکل خواهد گرفت و در چنین وضعیتی، به اتکای نقاط قوت گروه، سازوکاری را فراهم خواهیم کرد تا نه تنها تحت تأثیر شرایط منفی جدید قرار نگیریم، بلکه با تأثیرگذاری بر بهبود شیوه مدیریت کسب وکار مشتریان، جایگاه خود را در بازار مستحکم‌‌تر نموده و کارنامه اقتصادی درخشانی ارائه کنیم.
سرفصل برنامه‌های سال جاری شامل تمرکز بیشتر بر محصولات راهکاران، پاسخگویی تخصصی به طیف بیشتری از صنایع، ‌توسعه برون‌‌سپاری برخی از فعالیت‌‌هایی که می‌توان دانش فنی آن را به تیم‌‌های بیرونی منتقل کرد و ایجاد شبکه‌‌هایی از کارشناسان مستقل و شرکت‌‌های فعال در زمینه فعالیت فعلی، می‌‌باشد.
نگاه توسعه‌‌ای به کسب‌وکار، در قالب برنامه‌های مشخصی تدارک شده تا ما را به جهتی رهنمون نماید که هم‌زمان بتوانیم مدیریت مؤثری بر هزینه‌ها را اعمال نموده و نهایتاً سهم هزینه‌های بخش متغیر نسبت به هزینه‌های ثابت متناسب‌تر شود.
خوشبختانه حمایت مشتریان و جامعه حرفه‌ای از دستاوردهای گروه در دو دهه گذشته که اندازه اقتصادی شرکت در سطحی بوده که در معرض توجه قرار گیرد، مشوق ما در کسب پیشرفت‌های اخیر بوده است. در طی شش سال حضور در بازار سرمایه، سهامداران، کارشناسان بازار سرمایه و علاقمندان به گروه همکاران سیستم، همواره مشوق و راهنمای ما بوده‌اند. با وجود چنین محیط مثبتی از کسب‌وکار و براساس تمهیدات و برنامه‌های تدارک‌شده، اراده تیم مدیریتی گروه بر این است که دستاوردها و عملکرد سال جاری را به آنچنان نتیجه‌ای برساند که عملکرد سال ۹۷ به عنوان نقطه عطفی برای فعالیت‌های گروه همکاران سیستم تلقی شود.

هیأت‌مدیره گروه همکاران سیستم
اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷